Motor loopt (soms) op twee poten.
Auteur |
Bericht |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Zie mijn bericht in het lexia topic
|
30 jul 2021 12:15 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Misschien juich ik te vroeg. Maarrrr> Sinds ik gisteren de temperatuur sensor verving ging even later het motormanagement lampje uit. "Storing Uitlaatgas" is niet meer teruggekomen. Vandaag bij twee ritten, die normaalgesproken tegen het eind weer "drie poten" opleverden, zonder storing thuisgekomen. Maar, nog onvoldoend lange ritten gemaakt.
Mocht dit wonder bestendigen dan levert dat hulde op voor C5HDI110. Ik zou hem er graag een stel gevulde koeken voor willen geven, of een fles drank naar keuze. Ik hoor het wel.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
30 jul 2021 18:50 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Thanks, hopelijk is dit de oplossing en weten we dat een Bosch sensor prima werkt. Eigenlijk heel bizar hoe je misleid kan worden door verkeerde info met uitlezen, zo zie je maar weer eens dat uitlezen niet heilig is. Die gevuld koeken was maar een grapje, ik moet op de kilo's letten
|
30 jul 2021 21:07 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr, om mijn eigen aantekeningen aan te vullen, de sensor van Bosch, heeft deze artikel nr. 0 986 280 404 ?
|
31 jul 2021 01:57 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ja, dat klopt. En lekker goedkoop. Ik betaalde € 17.
Wel erg benieuwd naar het commentaar van BJG op deze storing. Die zal wel met vakante zijn.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
31 jul 2021 09:24 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Helaas te vroeg gejuicht. Plotseling was daar weer de melding "Uitlaatgasstoring" en even daarna viel steeds even een cilinder uit. Toch erg benieuwd waar die storingsmelding vandaan komt en wat die te maken heeft met die ene verstuiver.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
31 jul 2021 17:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Een goede analyse, met een goed werkende Diagbox/Lexia blijft de beste aanpak, naar ik denk....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 aug 2021 00:25 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4706 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Wellicht dat de "flight recorder" modus van Delphi of nog beter Wow een idee is ? Heb het zelf nooit gebruikt, met het programma activeer je deze modus, weet niet of je laptop dan verbonden moet blijven. In de Delphi doe je een SD-kaart en je gaat rijden, op het moment dat de storing optreed druk je op de REC knop, na de proefrit kun je dan uitlezen wat er precies op dat moment gebeurt, eventueel in grafiek vorm.
|
01 aug 2021 01:33 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Nog 10 dagen wachten op mijn nieuwe Lexia....
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
01 aug 2021 08:33 |
|
|
xclus
C5club Bikkel
Geregistreerd: 04 sep 2017 11:30 Berichten: 259 Woonplaats: Midden tussen Groningen en Leer.
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Is het niet gelukt met de software?
_________________ zeg maar Rob .
|
01 aug 2021 13:59 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Motor loopt (soms) op twee poten.
JanSr schreef: Wel erg benieuwd naar het commentaar van BJG op deze storing. Die zal wel met vakante zijn.
Mm ik lees wel mee. Wat ik er echt van vind?? Er wordt met onderdelen gesmeten. Zonder de foutcode te begrijpen. Enne... wat injector 2 is kan je makkelijk testen door de stekker los te nemen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 aug 2021 19:39 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7418 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Kun je daar wat meer over vertellen? De foutcode lijkt toch te suggereren dat de tweede injector of het circuit ervan defect is? Hoe zou jij dit aanpakken?
|
01 aug 2021 22:46 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
als je een stekker wegneemt moet de motor anders gaan lopen.
|
01 aug 2021 23:22 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
Ik begrijp dat het optreden van de storing tegelijkertijd ontstaat met de foutcode P0202.
De regeleenheid zelf ziet dus een afwijking in injector circuit twee. Het opslaan van de fout moet je regelrecht in verband brengen met de storing. Dus ontsteking, sensoren en wat voor theorie dan ook kun je skippen.
Start eerst met diagnose. Welk circuit dit is kun je eenvoudig testen door de stekkers los te nemen. Ontstaat dezelfde foutcode dan heb je de goede. Bij P0203 zit je verkeerd. Dit wil niet zeggen dat je de injector zomaar moet vervangen. De regeleenheid doet hier alleen een elektrische controle. Omdat de injector (zie schema) massa gestuurd is moet er (bij niet aansturen) van de injector een spanning staan op de aanstuurdraad. Die is er niet.
Dat kan natuurlijk een bedrading probleem zijn. Of een injector probleem. Beide redelijk eenvoudig te controleren. Meet bijvoorbeeld spanningsverlies met een led spanning zoeker.
Zou de regeleenheid heel slim zijn dan kan hij misschien stroomafname zien. Maakt niet uit is in basis hetzelfde.
Verder kan je met een led spanning zoeker ook heel eenvoudig in één oogopslag zien of er 1. Voeding 2. Aansturing 3. Inductie (injector Ok) is. Je moet de Led tester dan tussen + accu en aanstuurdraad injector aansluiten. De led is uit op contact als de voeding is OK. 12-12=0 is er verlies dan licht bij op. Bij draaiende motor zie je de led groen 12 verschil bij aansturing en rood oplichten als de inductie piek ontstaat.
De vraag is wel nog of er meer fouten zijn. Ik ben er van uit gegaan dat de P0202 als eerste en enige optreedt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 aug 2021 09:57 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1231 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Naar boven
|
Re: Motor loopt (soms) op twee poten.
@BJG, dank voor je commentaar Je gaat niet in op "Storing uitlaatgas", die steeds weer periodiek optreedt en zo nu en dan vanzelf weer verdwijnt. De storing op verstuiver 2 treedt ALTIJD op na Storing uitlaatgas, nooit andersom. De verstuiverstoring treedt meestal pas op na 20-30 min. Dat maakt het diagnostiseren zo lastig. Benieuwd naar het verband tussen die twee storingen,
We zijn nog niet verder dan nieuwe onderdelen plaatsen in de hoop dat het verdwijnt.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
02 aug 2021 10:24 |
|
|
|