Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Sinds een paar weken loopt de motor soms even op 2 of 3 poten. Zie onderstaande foutmelding.
Die doet vermoeden, dat er iets mis is met injector 2. Helaas weet ik niet wat injector 1 zit, dus ook 2 niet.
Alle aansluitingen bekeken, ziet er normaal uit.
Ik heb al een nieuwe bobine en bougies geplaatst, maar dat hielp niet.
Gisteren tijdens een rit van twee uur pakweg elk kwartier een paar minuten storing, daarna weer niet. Tijdens de storing volgas helpt dan voor enkele minuten.
Uit de storingsmelding maak ik op dat er ergens een rotte verbinding is. Maar geen idee hoe die te vinden.
Op de terugtocht vandaag werd het steeds erger. Dus ook makkelijker: Als een storing niet meer "soms" is, moet hij te vinden zijn.
Zonet de bougies er uitgehaald, zien er prima uit. De elektrode afstand teruggebracht tot 0,6 mm.
Tijdens een korte proefrit geen storing meer,
Ik zou het ding graag met de Lexia te lijf gaan, maar om één of andere stomme reden wil dat niet: Geen communicatie met de (injectie) computer.
De bougie ingreep gaat terug op brommer ervaring.
Ik hoop, dat iemand dit verschijnsel kent, en wellicht de echte oplossing.
============1==============
P0202
Raw code: 0202
ECU: 10
OBDII: Injector 2 - circuit malfunction
Die doet vermoeden, dat er iets mis is met injector 2. Helaas weet ik niet wat injector 1 zit, dus ook 2 niet.
Alle aansluitingen bekeken, ziet er normaal uit.
Ik heb al een nieuwe bobine en bougies geplaatst, maar dat hielp niet.
Gisteren tijdens een rit van twee uur pakweg elk kwartier een paar minuten storing, daarna weer niet. Tijdens de storing volgas helpt dan voor enkele minuten.
Uit de storingsmelding maak ik op dat er ergens een rotte verbinding is. Maar geen idee hoe die te vinden.
Op de terugtocht vandaag werd het steeds erger. Dus ook makkelijker: Als een storing niet meer "soms" is, moet hij te vinden zijn.
Zonet de bougies er uitgehaald, zien er prima uit. De elektrode afstand teruggebracht tot 0,6 mm.
Tijdens een korte proefrit geen storing meer,
Ik zou het ding graag met de Lexia te lijf gaan, maar om één of andere stomme reden wil dat niet: Geen communicatie met de (injectie) computer.
De bougie ingreep gaat terug op brommer ervaring.
Ik hoop, dat iemand dit verschijnsel kent, en wellicht de echte oplossing.
============1==============
P0202
Raw code: 0202
ECU: 10
OBDII: Injector 2 - circuit malfunction
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Cilinder 1 is bij Citroen altijd aan de vliegwielkant. En voor zover ik weet horen de bougies op 0,9 mm.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Deze storing ken ik, samen met een maatje ben ik een tijdje bezig geweest aan zijn C5JanSr schreef:Sinds een paar weken loopt de motor soms even op 2 of 3 poten. Zie onderstaande foutmelding.
Die doet vermoeden, dat er iets mis is met injector 2. Helaas weet ik niet wat injector 1 zit, dus ook 2 niet.
Alle aansluitingen bekeken, ziet er normaal uit.
============1==============
P0202
Raw code: 0202
ECU: 10
OBDII: Injector 2 - circuit malfunction

Er is niets mis met de injector, wij hadden injectoren, kabelboom, etc uitgewisseld met een sloper, niets hielp.
Erg misleidend, de foutmelding zet je op het verkeerde spoor, na wat googlen kwam ik erachter dat dit op een slechte nokkenas sensor slaat.
Die sensor zit ergens op of achter het achterste kleppendeksel, is vrij makkelijk te vervangen.
We hebben de sensor vervangen, (de juiste bougies op 0,9 zaten er al in), opnieuw ingeleerd met Lexia, en het probleem blijft weg

Hoe en waarom er injector 2 als probleem word gemeld, weet ik niet precies, ik vermoed gewoon een klungelige software, want alles hangt samen met hoe iemand het geprogrammeerd heeft.
Voor EW10 / RFN Motor
NGK 7113 / LFR5B voor EW10J4 op 0,9mm
Voor EW10A / RFJ
Citroen nr. 5960 F3 / FR8SC (dealer) Bosch 0 242 229 797 op 0,9mm
Of Boschf FR8SC+ op 0,9mm
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Die nokkenas sensor heb ik al vernieuwd, zie: viewtopic.php?f=5&t=22407&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat aan die sensor is in te leren, is mij niet duidelijk.
Lastig, dat mijn Lexia moeite heeft met de communicatie met de Injectiecomputer.
Wat aan die sensor is in te leren, is mij niet duidelijk.
Lastig, dat mijn Lexia moeite heeft met de communicatie met de Injectiecomputer.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Het blijft verbazen. De elektrode-afstand van de bougies blijkt geen effect te hebben.
Het moet dus wel iets te maken hebben met de aansturing van de verstuivers.
Het treedt pas op na ca 30 min na een koude start. Eerst wat aarzelend, licht kortstondig inhouden.
Na een stop begint het na ca 10 min, het neemt langzaam toe met de reistijd.
Klapperen met het gaspedaal helpt meestal even.
Wat het spoorzoeken erg lastig maakt is, dat je het niet kan oproepen.
Het moet dus wel iets te maken hebben met de aansturing van de verstuivers.
Het treedt pas op na ca 30 min na een koude start. Eerst wat aarzelend, licht kortstondig inhouden.
Na een stop begint het na ca 10 min, het neemt langzaam toe met de reistijd.
Klapperen met het gaspedaal helpt meestal even.
Wat het spoorzoeken erg lastig maakt is, dat je het niet kan oproepen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Inmiddels de Lexia weer tot de orde geroepen.
Nadat de storingen werden gewist ook de verstuivers getest. Geen fouten gemeld.
Vanmiddag Johan Oldenhage aan de lijn: Commentaar op basis van de verschijnselen en de foutmelding: Reken er maar op dat die verstuiver de boosdoener is.
A.s. donderdag afspraak.
Wat ik nog niet door heb is, hoe je een nieuw ding "inleert" met de Lexia.
Bijvoorbeeld de nieuwe nokkenassensor.
Weet iemand hoe dat moet?
Nadat de storingen werden gewist ook de verstuivers getest. Geen fouten gemeld.
Vanmiddag Johan Oldenhage aan de lijn: Commentaar op basis van de verschijnselen en de foutmelding: Reken er maar op dat die verstuiver de boosdoener is.
A.s. donderdag afspraak.
Wat ik nog niet door heb is, hoe je een nieuw ding "inleert" met de Lexia.
Bijvoorbeeld de nieuwe nokkenassensor.
Weet iemand hoe dat moet?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Je leert de nokkenas sensor niet in, maar de ECU (adaptiewaarden) op basis van de nieuwe sensoren, bougies, etc.
Dit is een handeling in Lexia, iets met resetten/inleren adaptie waarden bij injectie.
Dit is een handeling in Lexia, iets met resetten/inleren adaptie waarden bij injectie.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Heb je daar een screenshot van? Ik heb geen idee waar je dat kan vinden.
Is het niet zo, dat na "accu los" het hele motormanagement zichzelf opnieuw kalibreert?
Is het niet zo, dat na "accu los" het hele motormanagement zichzelf opnieuw kalibreert?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Helaas geen screenshot, ik heb een diesel
Het is vrij simpel, voer een globale test uit, ga naar injectie, als je daar in zit, staat het ergens onderaan.
Met alleen de accupool een tijdje los, reset het systeem van een C5 zich niet, de inleerprocedure gaat alleen via de Lexia.

Het is vrij simpel, voer een globale test uit, ga naar injectie, als je daar in zit, staat het ergens onderaan.
Met alleen de accupool een tijdje los, reset het systeem van een C5 zich niet, de inleerprocedure gaat alleen via de Lexia.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Zoals gebruikelijk bij Johan weer voortreffelijk geholpen. Op weg naar huis echter toch weer hetzelfde probleem.
Johan meldde: "Wij hebben verstuiver 2 vanaf de vliegwielzijde vervangen (de Franse telling). Kennelijk zit het bij jouw auto anders".
Omdat ik ruzie heb met mijn Lexia heb ik het niet zelf gedaan.
Het moet dus nog eens, maar dan verstuiver 3 vanaf vliegwielzijde. Verbazingwekkend dat er kennelijk twee volgordes zijn. Heel stom, dat dat niet op het kleppendeksel of zo staat.
Intussen een nieuwe verstuiver laten komen, maar door die storende Lexia niet vervangen.
Twee vragen: Hoe krijg je dat clipje los, waar een verstuiver mee aan de benzinerail zit (niet goed afgekeken bij Johan).
Wat gebeurt er precies bij dat "interen"? Er zitten maar twee contactjes aan zo'n ding, dus veel intelligentie zal er niet in zitten. Als ik het goed begrijp is het een Piezo bediend klepje. Dat is dus simpelweg: Prik erop - klepje open.
Johan meldde: "Wij hebben verstuiver 2 vanaf de vliegwielzijde vervangen (de Franse telling). Kennelijk zit het bij jouw auto anders".
Omdat ik ruzie heb met mijn Lexia heb ik het niet zelf gedaan.
Het moet dus nog eens, maar dan verstuiver 3 vanaf vliegwielzijde. Verbazingwekkend dat er kennelijk twee volgordes zijn. Heel stom, dat dat niet op het kleppendeksel of zo staat.
Intussen een nieuwe verstuiver laten komen, maar door die storende Lexia niet vervangen.
Twee vragen: Hoe krijg je dat clipje los, waar een verstuiver mee aan de benzinerail zit (niet goed afgekeken bij Johan).
Wat gebeurt er precies bij dat "interen"? Er zitten maar twee contactjes aan zo'n ding, dus veel intelligentie zal er niet in zitten. Als ik het goed begrijp is het een Piezo bediend klepje. Dat is dus simpelweg: Prik erop - klepje open.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In de codes die ik je gestuurd had zie je voor P0202: aansturing verstuiver nr. 2, waarbij het diagnoselampje moet gaan branden.
Die bewoording zou dan ook kunnen betekenen dat het niet in de verstuiver zelf zit, maar in de bekabeling er naartoe, of zelfs in de ECU.
Bij de code hoort diagnoseschema D1004190
Voorts: in een van die documenten is ook te lezen dat de verstuivers getest kunnen worden met de Lexia.
Heeft GJO dat gedaan?
En bij mijn weten is de telling bij Citroën wél vanaf het vliegwiel, ook bij deze EW10J4 motor.
Ik zal dat komende woensdag voor je checken.
Groet,
JW
Die bewoording zou dan ook kunnen betekenen dat het niet in de verstuiver zelf zit, maar in de bekabeling er naartoe, of zelfs in de ECU.
Bij de code hoort diagnoseschema D1004190
Voorts: in een van die documenten is ook te lezen dat de verstuivers getest kunnen worden met de Lexia.
Heeft GJO dat gedaan?
En bij mijn weten is de telling bij Citroën wél vanaf het vliegwiel, ook bij deze EW10J4 motor.
Ik zal dat komende woensdag voor je checken.
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
normaal ijzer beugeltje indrukken en dan aan de stekker trekken.Twee vragen: Hoe krijg je dat clipje los, waar een verstuiver mee aan de benzinerail zit (niet goed afgekeken bij Johan).
anders kun je een foto maken.
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
@Wiily4:
Ik bedoelde dit klemmetje. Inmiddels gelukt door de hele verstuiver rail er af te halen, dan kan je zien hoe het zit.
Die stekkers werken net zo als in de XM.
@JW-C5:
Uiteraard begint het bij GJO met uitlezen met de Lexia.
Zo kwam hij op verstuiver 2, net als ik. Die werd vervangen, maar de storing bleef.
Vandaag verstuiver 3 vervangen. Wat daar bij opviel is, dat twee van de vier een verrotte O-ring had aan de motorzijde.
Die heb ik nu vervangen en ingesmeerd met vaseline. Daarna was montage kinderspel.
Helaas loopt de motor nu op 3 poten, Dus ik zal weer aan de gang moeten met de Lexia.
Zoals gezegd vertoont die kuren.
Ik ben nu bezig om Diagbox te installeren op een andere (schone) laptop. Hopen dat dat helpt.
Ik heb alle bestanden, die je me toestuurde gelezen. Helaas leidde dat niet tot de oplossing.
Ik bedoelde dit klemmetje. Inmiddels gelukt door de hele verstuiver rail er af te halen, dan kan je zien hoe het zit.
Die stekkers werken net zo als in de XM.
@JW-C5:
Uiteraard begint het bij GJO met uitlezen met de Lexia.
Zo kwam hij op verstuiver 2, net als ik. Die werd vervangen, maar de storing bleef.
Vandaag verstuiver 3 vervangen. Wat daar bij opviel is, dat twee van de vier een verrotte O-ring had aan de motorzijde.
Die heb ik nu vervangen en ingesmeerd met vaseline. Daarna was montage kinderspel.
Helaas loopt de motor nu op 3 poten, Dus ik zal weer aan de gang moeten met de Lexia.
Zoals gezegd vertoont die kuren.
Ik ben nu bezig om Diagbox te installeren op een andere (schone) laptop. Hopen dat dat helpt.
Ik heb alle bestanden, die je me toestuurde gelezen. Helaas leidde dat niet tot de oplossing.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 1250
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Dan heb ik iets gemist. Hoe doe je dat? Kan ik dat zelf?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop