Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Zo'n VTi is een ontwerp a la THP , .... hoewel minder problemen wel een motor met wat issues. ( overmatig olieverbruik b.v. )
We hebben zelf zo'n motor gehad, ik vond het bepaald geen fijne , al helemaal niet in een zware 508/C5-3 , je moet flink veel toeren maken om er überhaupt mee vooruit te komen.

Maar ik wil je de voorpret natuurlijk niet ontnemen, maar kijk er aub kritisch naar !! ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Een C5 heeft al een lage restwaarde,....
Tja, welke grote D segmenter behoudt dan wel goed zijn waarde?
Kijk maar naar een Mondeo, Insignia, 508 of Laguna. Zelfs een VW Passat of doorgaans toch zeer betrouwbare Avenis zakt razendsnel in waarde. Zelfs een BMW 3 serie of Audi A4 met een beetje meer aan kilometers op de klok is geen snars meer waard na 5 jaar. Feit is dat er gewoon geen vraag is op dit moment naar "ouderwetse" grote auto's uit het D segment. Crossover dat is wat men tegenwoordig wil.
In plaats van veel geld aan beurten en vervangende auto's besteden kan je er ook voor kiezen dat geld aan hogere wegenbelasting te besteden door te kiezen voor een HDi. Storingsarm en het rijdt heerlijk.
Wat je ook zou kunnen doen is kijken naar een jongere C4 Picasso of C4 hatchback met de nieuwe 130pk E-THP. Dit is een compleet ander blok dan de 1.6 THP. Biedt zeker in de veel lichtere C4's veel meer rijplezier dan de 1.6 THP in de loodzware C5 en is ook nog eens super betrouwbaar. De eerste ervaringen in de lease zijn in ieder geval super goed!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jul 2006 13:12
Auto: berline 2.0
Opties: exlusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Locatie: Meppel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Nog even het draadje vervuilen met VTi perikelen, even bij de 508 gekeken maar verder niet mee gereden, leuke auto dat wel maar tijdens de koude start kwam er een redelijke blauwe walm uit zijn achterste.

Maar het belangrijkste was de instap, toch redelijk laag en niet bepaald prettig voor mijn rug.
Dus ik ga me beperken tot de C5 met 2.0 motor of een c4 Picasso.

Ik mag van de verzekering nog 10 dagen gebruik maken van een leenauto, en nog even de schade expert afwachten, dus ik heb nog even de tijd om rond te neuzen.
toch maar weer een citroen!!!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
GW-tje schreef:Zelfs als lease bak wil je dit niet. Al je snipperdagen gaan op aan het heen en weer rijden naar de garage.

Overigens.....kettingen die niet rekken bestaan uiteraard niet. Het mag zijn dat er nu beter voorgerekte kettingen worden toegepast. Bijzonder dat ze voor eenvoudige problematiek toch weer opnieuw het wiel hebben proberen uit te vinden. Zowel BMW en PSA hebben een eeuw ervaring met distributiekettingen. Dan blijft nog het olievrbruik en het dichtsmeren van het hele inlaattraject bij deze motoren over.
Ik vind er niks aan, deze ellende-motoren. Slechtste stuk "innovatie" van de automobielindustrie van de laatste jaren en schandalig hoe trouwe klanten hier door gedupeerd raken.
Nou, ik heb ooit probleemloos 250.000km op de klok van een Nissan Primera gezet. Die had een motor met distributieketting. Die ketting heeft al die tijd geen krimp gegeven......of in dit geval rek...
Volgens mij gaat het mis bij de keuze die fabrikanten maken: zij zetten alles in op marge. Produceren moet zo goedkoop mogelijk dus ze schuren bewust tegen de grenzen van de techniek (en milieueisen) aan.
Ik heb echt het idee dat er de laatste jaren een generatie motoren geleverd is die een beperkte levensduur heeft en veel meer onderhoud en problemen oplevert.

Oh, 2.0 HDI mon amour......jij blijft toch de fijnste motor uit de PSA stal.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Ccinq »

Nou, de 3.0 HdiF al eens geprobeerd?
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nee, maar de 2.7 wel.
Natuurlijk is de 3.0HDI flink krachtiger dan de 2.0HDI. Maar overall (kosten, verbruik, kracht) vind ik de 2.0HDI toch de fijnste keuze.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Is dat CE verhaal ergens in te zien? Ben wel benieuwd.

Inderdaad is de ketting maar 1 van de problemen....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Ik zal het CE verhaal scannen en je toesturen.

Hier plaatsen kan denk ik niet, ivm copyright.
Als de Beheerder daar anders tegenaan kijkt, plak ik het hier wel in een posting, met bronvermelding uiteraard ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Liever via de mail ... ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Duidelijk :smt023
Het gaat zo onderweg......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dank!

OVerigens is de kettingrek maar 1 van de problemen maar het is wel de grondoorzaak. Pas na de kettingrek begint de vervuiling. Dus zonder kettingrek lijkt me de kans groter dat je de vervuiling onder controle kunt houden

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik heb het artikel gelezen. Enige verbazing had ik wel .

In 6 jaar en 180000km heeft Johan nooit en te nimmer gesuggereerd dat ik vaker dan elke 30000km naar de garage zou moeten.
Hier lees is elke 10000km en dan ook preventief reinigen. Dat laatste suggereerde ik jaren geleden al en toen vond iedereen het overbodig......

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Voortschrijdend inzicht, wellicht?

En het artikel is niet door JO geschreven, het is van de hand van de redactie van CE. Met info van JO en Willem Bakker.
Wie welke info gegeven heeft, en of ze er vervolgens over en weer mee instemmen weet ik niet.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2013 12:44
Auto: Citroen C5 2.0-16v Tourer 2008
Brandstof: Benzine
C5club Fan
C5club Fan
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet om binnenkort een C5 1.6THP vanaf 2010 (of later) aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige C5 uit 2004, echter lees ik vol bewondering nu dit draadje en begin ik toch te twijfelen aan mijn keuze. Ik heb toch nog een paar vragen:
- Kan ik er van uitgaan dat als de motor gemodificeerd is bij één van de eerdere beurten dat de problemen nu grotendeels weg zullen zijn ?
- Klopt het dat de problemen vanaf 2011 af-fabriek al zijn opgelost ? Zoja, vanaf welke maand zodat ik beter kan zoeken vanaf die productiedatum?
- Zouden jullie de aanschaf van de C5 1.6THP toch afraden ook al is het bekend dat er een modificatie heeft plaatsgevonden in een eerder stadium op de aan te schaffen auto?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

Heel eenvoudig..2x nee.
En zeker niet aanraden.
Helaas
Plaats reactie