Even een update mbt. mijn witte schicht, de C5 1.6 THP.
Die doet het nog prima met nu alweer meer dan 230tkm op de teller. Wel onlangs het kleppendeksel vervangen want die lekte flink olie. Het ding was dan ook flink krom getrokken. Wie verzint nu ook zoiets om dit onderdeel te produceren uit kunststof? En nu is de Clio van mijn vriendin ook aan de beurt. Het thermostaathuis moet worden vervangen wegens koelwaterlekkage. En raad eens, ook dit onderdeel is gewoon gemaakt van goedkoop kunststof. De garage vertelt dat ze iedere week bij tientallen wagens dit soort kunststof onderdelen vervangen. Het onderdeel is goedkoop te produceren en levert ook nog eens flink gewichtsvoordeel op. Daardoor minder uitstoot en lager verbruik en wagen kan dus tegen lagere prijs en concurrerender in de markt worden gezet. Maar de klant zit dus naderhand wel op de financiele blaren.
Maar laten we niet teveel klagen. Het zijn niet alleen de Franse merken die dit doen. Ook bij BMW's, Mercedessen en VAG producten worden motorische onderdelen vervaardigd uit kunststof en ook bij die merken worden deze onderdelen en masse vervangen. Nader onderzoek leert dat alleen wat Japanse merken gaan voor metalen onderdelen. Tja, en toevallig zijn dat ook de meest betrouwbare merken.
Maar verder helemaal niets te klagen over mijn THP'tje hoor. Die loopt nog steeds als een tierelier en heeft verder geen rare THP gerelateerde defecten. Mijn manier van rijden en preventief onderhoud loont zich dus uiteindelijk. Iedere 10tkm de olie verversen, rustig warm rijden, enkel lange afstanden rijden, vaak op hoge snelheid en toerentallen over de Autobahn, af en toe een blikje Motorsystemreiniger van Liqui Moly in de tank, Aral 102 octaan tanken en de boel blijft dus gewoon gaan. Helaas dit jaar geen carbon cleaning kunnen doen bij Autobedrijf de Buitenhaven in Almelo. Die zijn namelijk failliet. De eigenaar had blijkbaar iets teveel hooi op zijn vork genomen met alle bedrijfjes die hij had opgestart en is met de noorderzon vertrokken naar Roemenie. Naja.
Afgelopen week ben ik nog wezen kijken naar deze prachtige C5;
https://www.mrcarsenschede.nl/Citroen/C ... o=gallerij. Om eerlijk te zijn werd en wordt ik behoorlijk zwak van deze prachtige machine. Slechts 184tkm op de teller en de auto zelf ziet eruit als door een ringetje te halen. Qua interieur en exterieur is hier helemaal niets aan beschadigd en lijkt wel een auto van een jaar of 2 oud. Ook altijd perfect onderhouden geweest bij de Citroen specialist in Hengelo. En de mooie Exclusive uitvoering met elektrisch verstelbare stoelen en hydractive vering. Hier werd ik erg blij van. Vooral toen ik de wagen startte. Die motor loopt echt helemaal top. Pakt prachtig op, loopt stationair fluisterstil en heeft lineair kracht. De zeer vriendelijke verkoper, heel wat anders dan de kwal van een verkoper

bij Bochane Apeldoorn waar we vorige week waren kijken voor een opvolger van de Clio van mijn vriendin, vertelde me dat hij de auto eigenlijk enkel aan de handel of export verkoopt. Hij had namelijk ervaring met THP's. Mensen die na een paar maanden terug kwamen met klachten over olieverbruik en dat hij dan de auto weer terug moest nemen tegen verkoopprijs. Een behoorlijk verlies voor hem nu de auto meer km's achter de kiezen heeft en een half jaar ouder is en ondertussen verder is ontwaard. Tja, sommigen denken echt voor 4 mille een splinternieuwe wagen op de oprit te hebben staan. Ik kan zo'n handelaar goed begrijpen. Maar hij was wel bereid om nog wat van de prijs te doen en dan met aantekening op de verkoopfactuur deze auto aan mij te verkopen. Tja, ik ben er niet zo bang voor mijn eigen THP kennende. Ja, er moet wel eens een litertje olie bij na 1,5tkm. Maar dat moet bij een Ford of Opel met deze km.standen ook. Aan de andere kant, mijn eigen THP blijft maar fijn gaan en slaat geen slag mis.
Ja, het kan dus echt. Een THP rijden zonder grote problemen en ondertussen ben ik een flinke THP fan geworden. Mooi man, je betaalt er geen drol voor. Krijg voor het geld van een goedkope nieuwe Ebike een limousine van een wagen waar je U tegen zegt met alles erop en eraan. En met het juiste gebruik kan je er nog jaren meer verder ook. En gaat het mis, naja, de aankoopprijs stelde ook niets voor dus budget voor reparaties is er meer dan voldoende.
En, o ja, ondertussen zag ik nog deze video;
https://www.youtube.com/watch?v=gJaG_x510fo Een man uit Frankrijk die zijn 508 THP kocht met 30tkm en nu 100tk verder is met 0,0 problemen en een motor die nog steeds geen druppel olie verbruikt.
Een bewijs dat deze motoren, bij juist gebruik en onderhoud, helemaal niet slecht zijn.