C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Door de interne EGR uit te schakelen (klep overlap) zou je de vervuiling op de kleppen sterk kunnen reduceren.
Zoiets had ik dan ook in gedachten. Las in het THP artikel van JWA ook dat vaak de carterventilatieslang van het kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk wordt afgedopt. Dat zou het aankoeken van de inlaatkleppen ook gedeeltelijk kunnen voorkomen. Namelijk is het zo dat door de combinatie van oliedampen die via het carter weer de inlaat in komen en door interne EGR werking er aanslag ontstaan op de inlaatkleppen. Echter op het Peugeot forum las ik dat er enkelen zijn die dat hebben gedaan maar daarna last kregen van een olielucht in het interieur. Daarom laat ik het bij de mijne maar gewoon zoals het is.
Ik denk dat ik hem ieder jaar maar een keer laat carbon cleanen bij garage De Buitenhaven in Almelo. Vorig jaar ook gedaan en dat is zeer goed bevallen en kost ook niet de wereld.
want brandstof gaat je kleppen niet reinigen met een thp, en dat is nou net het grote probleem.
Inderdaad niet doordat de brandstof niet via de inlaatkleppen de verbrandingskamer in komt maar rechtstreeks via een injector in de brandstofruimte.
Echter, die injectorreiniger van Liqui Moly zorgt er wel voor dat mijn injectoren niet vervuilen en daardoor een goede inspuiting plaats vindt. Dat helpt ook weer vervuiling in de verbrandingsruimte te voorkomen. Bovendien zorgt het voor een schoon brandstofsysteem. Zo'n blikje koop ik in Duitsland bij Toom voor slechts 15 euro. Daar kan je je geen buil aan vallen.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Die modificatie is niet aanbevolen bij een hoge km-stand staat ergens op een Engels forum, bij mijn 508 heb ik die slang bij 60K verwijderd en afgedopt. Vrij snel daarna olielucht en lekkage, bleek een barst in het kleppendeksel omdat ik erop geleund had tijdens de ingreep, blijkbaar moet ik nog meer afvallen :D
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Ja, die kunststoffen kleppendeksels zijn ook niet de sterkste constructie.
Als ze wat ouder worden hebben ze ook de eigenschap krom te trekken door de warmte waardoor ze niet meer goed afsluiten en er olielekkage ontstaat tussen het kleppendeksel en je cilinderkop.
Daar hebben veel BMW's ook last van en toevallig is de THP een deels BMW ontwikkeling.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Nee dat plastic is niet ontworpen voor 90kg :lol:
Binnenkort maar voorzichtig aan doen als ik de walnutblasting ga uitvoeren, die kleppendeksels zijn niet goedkoop :?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Voor wie nog een hele mooie C6 zoekt, die moet deze maar eens bekijken;
https://www.sonneveld-groothuis.nl/occa ... m=referral
Wat een prachtig exemplaar en perfect onderhouden bij Gert de Jong van Centre C6.
Daar gaat iemand heel erg gelukkig mee worden.
Voor mij helaas te duur in de lasten en met mijn jaarkilometrage.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Nou, blij toe dat ik geen Volvo meer rijd.
Het is toch echt wel een typisch Volkje hoor. Bovenal super arrogant en als ze hun fietsje niet krijgen dan is het hek van de dam en gaan ze je zitten te bedreigen op een manier waar de honden geen brood van lusten.
Was nog steeds wat actief op het Volvo-Forum.nl. Vanochtend kreeg ik opeens bijgevoegde mail in mijn postvak. Meneer de moderator Fredhead en zijn forumvriendje Gouwe voelden zich op hun teentjes getrapt omdat ze in een topic geen gelijk konden krijgen. Dat voorval stamt van ongeveer een maand geleden. Nu had meneertje Gouwe wat nieuwe info verzameld en dacht hiermee alsnog zijn fietsje te kunnen krijgen en daarbovenop probeerde hij mij in het openbaar even een flinke trap na te geven. Toen ik gisteren aangaf hier niet van gediend te zijn kreeg ik plotseling allerlei scheldmails in mijn postvak plus enkele serieuze bedreigingen aan mijn adres.
Sorry, maar moest dit even van mij afschrijven en bovenal geeft het maar weer aan op wat voor een plezierig, interessant en vriendelijk forum we hier zitten. Of is een Citroen rijder toch een ander slag? Weet het wel zeker want zoiets maak je hier toch echt niet mee...
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Triest. Maar eigenlijk best een raar gezegde....
Of zou het juist heel incluis zijn om een vent op zijn k*tje te laten trappen. Heel trans tolerant van hem. :)
Zonder gekheid....dit soort teksten zegt meer over hem dan de ontvanger.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 861
Lid geworden op: 15 jun 2014 21:42
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Locatie: Soest
V.I.P.
V.I.P.
Ohwjeee…..

Mag ik hier dan nog wel komen als Peugeot rijder?? Sohail rennen!!!!!

:lol: :lol: :lol:

Maar zonder gein…. Ik merk dat liefhebbers van PSA toch wel anders zijn. Ik zit met m’n restyle achterlichten op m’n P607 ook op FB in een Peugeot groep en krijg ook enkel positieve opmerkingen. Helaas nog niet de oplossing :lol:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Gezellige luiden...
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Xander schreef:Ohwjeee…..

Mag ik hier dan nog wel komen als Peugeot rijder?? Sohail rennen!!!!!

:lol: :lol: :lol:

Maar zonder gein…. Ik merk dat liefhebbers van PSA toch wel anders zijn. Ik zit met m’n restyle achterlichten op m’n P607 ook op FB in een Peugeot groep en krijg ook enkel positieve opmerkingen. Helaas nog niet de oplossing :lol:
Inderdaad. Merk ik zelf ook. Bezitters van Franse auto's zijn toch meer levensgenieters en nemen het leven wat minder serieus. Zo ben ik zelf ook. Volvo rijders zijn toch vaak muggenzifters en zitten vol stress en frustratie. Vaak omdat het in het leven allemaal net niet zo gaat als zij zelf zouden willen. Dat zie je trouwens ook vaak terug in de manier waarop ze zich door het verkeer bewegen. :shock:
Ik was trouwens al eens gewaarschuwd over de gang van zaken op dat forum door andere leden. Die verbaasden zich er ook over dat sommige berichten ''zomaar'' verdwenen, door moderatoren werden aangepast en dat sommige leden opeens in het niets verdwenen. Die moderatoren daar hebben daar best wel een beetje hun eigen wereldje gecreëerd waarin zij als een dictator denken te moeten heersen over een ander die zij zien als de minderen. Eigenlijk is het daar compleet uit de klauwen gelopen vooral doordat het forum financieel wordt gesteund door enkele Volvo dealers en ''volvo specialisten''. Vooral die laatsten maken er soms echt een potje van. Laatst nog een lid die schreef dat zo'n forumsponsor zijn bak had stuk gespoeld met de verkeerde olie. Toen hij daarover een opmerking maakte op het forum werd zijn account per direct gebanned. Tja, dat zijn dingen, die moet je niet hebben op een forum maar het resultaat van commerciele inmenging van bepaalde partijen die enkel 1 ding willen zien en dat zijn positieve advertorials over hun eigen bedrijf. Dat komt de objectiviteit en vrijheid van meningsuiting op zo'n forum helaas niet echt ten goede.
Gelukkig is het hier anders.
Ach ja, nu ik mijn Volvo geruime tijd geleden heb verkocht heb ik ook niet meer de behoefte om nog wat te schrijven daar. En zeker niet als je op deze manier wordt bedreigd en van het forum af wordt geknikkerd.
Laten we eerlijk zijn, een Citroen C5 rijdt ook echt 10 keer beter dan zo'n Volvo S60. Maar laten we dat maar niet gaan schrijven op https://www.volvo-forum.nl/ :D
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Even een update mbt. mijn witte schicht, de C5 1.6 THP.
Die doet het nog prima met nu alweer meer dan 230tkm op de teller. Wel onlangs het kleppendeksel vervangen want die lekte flink olie. Het ding was dan ook flink krom getrokken. Wie verzint nu ook zoiets om dit onderdeel te produceren uit kunststof? En nu is de Clio van mijn vriendin ook aan de beurt. Het thermostaathuis moet worden vervangen wegens koelwaterlekkage. En raad eens, ook dit onderdeel is gewoon gemaakt van goedkoop kunststof. De garage vertelt dat ze iedere week bij tientallen wagens dit soort kunststof onderdelen vervangen. Het onderdeel is goedkoop te produceren en levert ook nog eens flink gewichtsvoordeel op. Daardoor minder uitstoot en lager verbruik en wagen kan dus tegen lagere prijs en concurrerender in de markt worden gezet. Maar de klant zit dus naderhand wel op de financiele blaren.
Maar laten we niet teveel klagen. Het zijn niet alleen de Franse merken die dit doen. Ook bij BMW's, Mercedessen en VAG producten worden motorische onderdelen vervaardigd uit kunststof en ook bij die merken worden deze onderdelen en masse vervangen. Nader onderzoek leert dat alleen wat Japanse merken gaan voor metalen onderdelen. Tja, en toevallig zijn dat ook de meest betrouwbare merken.
Maar verder helemaal niets te klagen over mijn THP'tje hoor. Die loopt nog steeds als een tierelier en heeft verder geen rare THP gerelateerde defecten. Mijn manier van rijden en preventief onderhoud loont zich dus uiteindelijk. Iedere 10tkm de olie verversen, rustig warm rijden, enkel lange afstanden rijden, vaak op hoge snelheid en toerentallen over de Autobahn, af en toe een blikje Motorsystemreiniger van Liqui Moly in de tank, Aral 102 octaan tanken en de boel blijft dus gewoon gaan. Helaas dit jaar geen carbon cleaning kunnen doen bij Autobedrijf de Buitenhaven in Almelo. Die zijn namelijk failliet. De eigenaar had blijkbaar iets teveel hooi op zijn vork genomen met alle bedrijfjes die hij had opgestart en is met de noorderzon vertrokken naar Roemenie. Naja.
Afgelopen week ben ik nog wezen kijken naar deze prachtige C5; https://www.mrcarsenschede.nl/Citroen/C ... o=gallerij. Om eerlijk te zijn werd en wordt ik behoorlijk zwak van deze prachtige machine. Slechts 184tkm op de teller en de auto zelf ziet eruit als door een ringetje te halen. Qua interieur en exterieur is hier helemaal niets aan beschadigd en lijkt wel een auto van een jaar of 2 oud. Ook altijd perfect onderhouden geweest bij de Citroen specialist in Hengelo. En de mooie Exclusive uitvoering met elektrisch verstelbare stoelen en hydractive vering. Hier werd ik erg blij van. Vooral toen ik de wagen startte. Die motor loopt echt helemaal top. Pakt prachtig op, loopt stationair fluisterstil en heeft lineair kracht. De zeer vriendelijke verkoper, heel wat anders dan de kwal van een verkoper :x bij Bochane Apeldoorn waar we vorige week waren kijken voor een opvolger van de Clio van mijn vriendin, vertelde me dat hij de auto eigenlijk enkel aan de handel of export verkoopt. Hij had namelijk ervaring met THP's. Mensen die na een paar maanden terug kwamen met klachten over olieverbruik en dat hij dan de auto weer terug moest nemen tegen verkoopprijs. Een behoorlijk verlies voor hem nu de auto meer km's achter de kiezen heeft en een half jaar ouder is en ondertussen verder is ontwaard. Tja, sommigen denken echt voor 4 mille een splinternieuwe wagen op de oprit te hebben staan. Ik kan zo'n handelaar goed begrijpen. Maar hij was wel bereid om nog wat van de prijs te doen en dan met aantekening op de verkoopfactuur deze auto aan mij te verkopen. Tja, ik ben er niet zo bang voor mijn eigen THP kennende. Ja, er moet wel eens een litertje olie bij na 1,5tkm. Maar dat moet bij een Ford of Opel met deze km.standen ook. Aan de andere kant, mijn eigen THP blijft maar fijn gaan en slaat geen slag mis.
Ja, het kan dus echt. Een THP rijden zonder grote problemen en ondertussen ben ik een flinke THP fan geworden. Mooi man, je betaalt er geen drol voor. Krijg voor het geld van een goedkope nieuwe Ebike een limousine van een wagen waar je U tegen zegt met alles erop en eraan. En met het juiste gebruik kan je er nog jaren meer verder ook. En gaat het mis, naja, de aankoopprijs stelde ook niets voor dus budget voor reparaties is er meer dan voldoende.
En, o ja, ondertussen zag ik nog deze video; https://www.youtube.com/watch?v=gJaG_x510fo Een man uit Frankrijk die zijn 508 THP kocht met 30tkm en nu 100tk verder is met 0,0 problemen en een motor die nog steeds geen druppel olie verbruikt.
Een bewijs dat deze motoren, bij juist gebruik en onderhoud, helemaal niet slecht zijn.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Mijn 508 heb ik gekocht met 34K op de teller, gaat nu richting 115K zonder problemen en olie verbruik, tenminste nog wel :lol:
Als je handig bent, kun je de walnut blasting zelf doen, de machine kost 1/3 van het laten doen, ik heb het in april dit jaar zelf gedaan, kan het aanraden.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5HDI110 schreef: 05 dec 2025 14:06 Mijn 508 heb ik gekocht met 34K op de teller, gaat nu richting 115K zonder problemen en olie verbruik, tenminste nog wel :lol:
Als je handig bent, kun je de walnut blasting zelf doen, de machine kost 1/3 van het laten doen, ik heb het in april dit jaar zelf gedaan, kan het aanraden.
De mijne loopt ook zo goed als probleemloos. Een keer een nieuw kleppendeksel, die ik nu direct even heb laten afdoppen op de carterventilatie, of een defecte turbo zoals ik vorig jaar had maak je bij andere merken en types motoren net zo goed mee. Sterker nog, ik durf te beweren dat de THP motor beter en betrouwbaarder is dan de nieuwere Puretech motor met natte riem of de Ford Ecoboost met natte riem. Verder zijn de plugin hybrids van deze wereld nu ook niet echt het toppunt van betrouwbaarheid als ik zo de reviews lees op Autoweek.nl. Vooral, Mazda, Renault en VAG kennen heel veel ernstige problemen met hun plugin hybrids. Voor mij zal dit nooit een optie worden om aan te schaffen.
Wij hebben 2 auto's. Mijn C5 1.6 THP en de Clio 3 1.4 16v van mijn vriendin. Het gekke is dat die als zeer betrouwbaar bekend staande Renault motor op dit moment meer problemen maakt dan mijn eigen THP. Oa. een flink koelwaterverlies door een krom getrokken thermostaathuis. Kosten om te repareren, 350 euro. Verder begint de koppeling nu wel flink hoog op te komen dus die is binnenkort ook aan de beurt. Natuurlijk een slijtagedeel, maar toch. Daarom zijn op dit moment aan het kijken naar een vervanger voor de Clio. Een laat type Clio 4 0.9 tce of een vroege Clio 5 1.0 tce.
Vorige week een afspraak gehad bij Bochane Apeldoorn voor de bezichtiging van een Clio 5. Maar wat een hork van een verkoper was dat. Zeer onvriendelijk en zit je nog de gek aan te steken ook. Geen aanrader om daar te gaan shoppen. Hier gaan we echt niet zoveel geld uitgeven.
De THP is en blijft wel een motor met een gebruiksaanwijzing natuurlijk. Zo rijd ik er nooit korte stukjes mee. Heb mijn werk vrij kort bij de deur en woonwerk verkeer doe ik per fiets. Nog gezonder ook. Ik rijd nooit minder dan 50km met de C5. Sterker nog, gemiddelde ritten zijn over de 100km. Rustig warm rijden en dan vaak het gas erop in Duitsland helpt ook om de boel in goede conditie te houden. Ik tank altijd 102 octaan in Duitsland. Dat is daar nog goedkoper dan E10 in Nederland. En olie wordt ververst rond de 10.000km.
Ja, die wallnut blasting zou ik zelf wel een keer willen doen. Waar kan je zo'n machine kopen en wat kost deze ongeveer?
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ollenbank/

Mooie rollenbanktest met een THP in de hoofdrol. Een prachtige RCZ R.
In 15.000 kilometer heb ik geen olieverbruik gehad, uniek voor een RCZ!
Ik denk dat bovenstaande helemaal niet zo uniek is. Mijn C5 THP verbruikte ook best wat olie kort na aanschaf maar na een paar olieverversingen plus motorflushes, gebruik van top kwaliteit brandstof en regelmatig de motor flink de sporen geven is het olieverbruik tot een minimum terug gebracht.

Natuurlijk, een THP wordt nooit een motor à la Honda K series waarmee je zonder een enkel probleem de 5 ton aantikt, maar zo slecht als ze worden beschreven op internet zijn ze echt niet.
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4957
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Walnut blasting machine kun je op AlieExpress kopen, zoek op AUTOOL HTS558, kost rond de € 300.

De bijgeleverde adapters heb je niet veel aan, deze is specifiek voor de THP:
Adapter Tool For BMW MINI Cooper R56 R55 R57 PEUGEOT N14 N18

Verder heb je nog een endoscoop nodig welke naar voren en opzij kan kijken, om via het bougiegat te kijken of de klep goed gesloten is, en na het stralen via de inlaat inspecteren of het goed gelukt is. Na 2 minuten is 95% weg, nog 2 minuten en het is blinkend schoon, hele hardnekkige plekken even inweken met carburateur reiniger.

De machine, adapter, endoscoop, pakkingen, etc, kun je met max. € 500 klaar zijn, ik was iets duurder uit, er kwam nog een rondje afhaal Chinees bij voor mijn assistenten :D

Jammer dat mijn foto's van dit klusje niet meer online staan, ben van provider gewisseld, en webspace kwijt.
Zal eens kijken of ik ze ergens kan uploaden om te delen.
Plaats reactie