C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Nog geen tijd gehad om verstuivers te wisselen.
De benzine test lijkt mij bizar. Niet is te begrijpen hoe vervuilde benzine een storing zou kunnen geven op één verstuiver.
Bovendien rijd ik de tank regelmatig vrij leeg (tot ca 5 liter).

Carrec beval ook nog aan de bobine te wisselen. Ik zal de oude maar weer monteren, zonder dat ik geloof dat dat zal helpen.

Dit waren de bevindingen van Carrec:
Carrec scan.jpg
Gisteren een wat langere rit gemaakt, ruim een uur heen, ruim een uur terug.
Op de heenweg motorstoring lampje aan, "storing uitlaatgas" en na ca 50 m al onregelmatig lopen. Op de snelweg wisselen onregelmatig en netjes, opvallend is, dat voorbij de 2700 toeren het ding zich vrij lang netjes gedraagt. Zodra je moet inhouden en het toerental onder de 2500 komt begint het weer . Terugschakelen naar 3 helpt meestal, dan weer naar 4.

Op de terugweg, uren later:
Motorstoringslampje uit na het starten. Pas na een half uur weer de melding "Storing uitlaatgas" en lampje aan. Verder bellen het ding zich netjes gedragen tot vlak bij huis. Totaal raadselachtig.

Kan je het motormanagement systeem resetten of zo? Is het vervangen daarvan een optie en is dat doenlijk?

Helaas kent men in de autowereld het begrip "nocure, no pay" niet. Want doorgaan met onderdelen vervangen en dure tests zonder uitkomst begint te vervelen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
heb je al is een rooktest gedaan bij een koude motor?
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Niet dat ik weet. Zal het eens vragen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Niet doorgaan met trial and error!

Systematisch diagnosticeren!
Dit start bij de foutcode die tijdens de storing optreedt.
Er zijn wat onzekerheden die eerst moeten worden weggenomen.
Is er al getest welke foutcode en omschrijving komt bij het losnemen van injector 2?
Die controle is als eerste cruciaal.

@Jan kan je de scoopbeelden opvragen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
De meetgegevens zijn niet bewaard, helaas. Ik ken de praktijk van diagnoses onvoldoende om me te realiseren dat ik daar direct om had moeten vragen.
Helaas.

En zo tobben we door. Weer een paar honderd euro uitgeven aan weer een diagnose waar wellicht weer niets uitkomt staat niet op mijn planning.Alleen op basis van no cure, no pay.

Ik ga eerst maar eens naar C5HDI110 met een zooi gevulde koeken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Het wordt steeds doller.
Vanmorgen verstuiver 1 en 2 verwisseld.
Verstuiver 2 werd recent vernieuwd door GJO. Dat hielp niet.
Nu dus verwisseld: de storing verhuist mee. Wil dat zeggen dat die "nieuwe" verstuiver rot is?
Rijgedrag nog het zelfde, vrijwel direct "Storing Uitlaatgas" en haperen.
dia 1.jpg
Wie heeft dit al eens gedaan?
Dia 2 klein.jpg
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik zie een omschrijving die duidt op circuit injector 2. Is dit dan vóór de wissel?

Dat tweede screenshot is de initialisatieprocedure, die moet je doen na iedere wijziging aan componenten die met de mengselregeling te maken hebben, dus ja zeeeer vaak gedaan ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ik kijk nog eens goed,hetprobleem verhuist dus NIET mee.
Daarmee wordt het alleen maar raadselachtiger.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
JanSr schreef:Ik kijk nog eens goed,hetprobleem verhuist dus NIET mee.
Daarmee wordt het alleen maar raadselachtiger.
Juist eenvoudiger, het bevestigt dat de injector zelf niet het probleem is.

Heb je al gekeken welke foutcode komt bij het losnemen van de stekker van injector 2? Dat zou de eerste logische diagnosestap moeten zijn.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Ga ik ff doen
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik heb heel je topic eens doorgelezen, misschien stel ik een stomme vraag maar heb je de stekkers aan de ecu kant al eens los gehad en gecontroleerd op corrosie ?
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Eén van de redenen waarom ik niet aan een bedradingsfout denk is het verschijnsel van het toerenbereik waarbinnen het optreedt.
Boven de 2400 rpm treedt het (bijna) nooit op.
Beneden de 1500 toeren ook niet, maar soms wel, en dan vanaf stationair.
Een dot gas is dan meestal voldoende om weer netjes te lopen.
Hobbels of bochten hebben geen invloed.
Bij koude motor begint pas na ca 20 - 30 minuten.
Na contact af duurt het weer even voor het begint. Soms een half uur, soms meteen weer.
Boven de 110 km/uur nooit.
Het begint ALTIJD pas na de melding Storing Uitlaatgas.
Storing Uitlaatgas gaat soms gepaard met motorstoringslampje, maar niet altijd.
Soms verdwijnt die storing ook spontaan. Meestal met een nieuwe start, maar niet altijd.

Dat alles bijeen doet mij geloven dat er iets mis is met de ECU. Of een sensor die signalen presenteert buiten de marge.
Zoals die temperatuur sensor. Die vervanging gaf zeker een maand geen storing.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Fascinerend probleem. Voor mn eigen diesel ecu heb ik wel eens een document gevonden met alle condities waarop storingen worden geactiveerd. Misschien kan ik hier ook iets voor vinden
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Ik hoop dat je frans op pijl is:
https://kupdf.net/download/injection-ma ... 541e26_pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier staat bij p0202:
Après le remplacement d’un ou plusieurs injecteurs, n’oubliez pas d’effectuer
un reset des apprentissages en sélectionnant le menu " Initialisation des auto
adaptatifs " dans l’outil de diagnostic.

ofwel
Vergeet na het vervangen van een of meerdere injectoren niet uit te voeren
een reset van het leren door het menu "Auto initialisatie . te selecteren
adaptief "in de diagnostische tool.
NOG interessanter is dat bij de 1.4 motor de p0202 naar de 2e cilinder wijst volgens dit document, maar bij de 2.0 motor naar de 4e cilinder
KFU motor:
P0202 Injecteur cylindre 2 : dysfonctionnement circuit (CO)
RFN motor:
P0202 Injecteur cylindre 4 : dysfonctionnement circuit (CO)

Wat niet helemaal in lijn ligt met de obd standaard, maar je vraagt je af waarom ze dit in het document apart benoemen
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
De obd2 codes voor de injector fouten ligt nu op ontstekingsvolgorde ipv cilinder nummering :)
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;
Gesloten