Afgelopen maandag na een warme start bij een benzine station bij de Oosterburen (ff wat goedkopere brandstof inslaan voor onze Cactus) sloeg de motor van de C5 plots af bij het willen opdraaien naar de openbare weg. Huh? Nou ja misschien dat de overschakeling van benz op lpg net op een onhandig moment plaats vond dacht ik. Dus weer starten en wegrijden.
Echter ging het rode ledje rechtsonder van de AG schakelknop flikkeren en heel in de verte hoorde je een piepsignaal. Gas geven en weg was de flikkerled. En even later weer terug. En weer uit en weer aan. Terwijl de tank nog op twee groene ledjes brande en er volgens de dagteller nog zeker 25 liter in de tank moet zitten.
Normaal brand het rode lampje rechtsonder (nagenoeg) nooit. Niet net na het starten op koude of warme motor. Niet op omschakelen naar benzine (dan brand er niks meer). Alleen bij het uitzetten van de motor brand soms de rode led nog enkele seconden na (zoals nu deze week) en soms als we in het verleden de kickdown intrapten of een dot gas gaven om in te halen, ging het systeem soms raar doen (eigenlijk alleen bij heel warm weer, op momenten dat je het liever niet had) en knippert het rode ledlampje en hoor je een piepsignaal.
Vervolgens komt de emissie storing en als we pech hebben gaat de auto in de noodloop en moet ik de lexia eraan hangen om de fouten eruit te halen. Misfire op één van de banken is het vaak. Volgens mij komt dat omdat de auto op die momenten kortstondig op twee brandstoffen loopt. De uitlaat ruikt ook niet fris meer

Maar deze maandag geen storing op het display. En om te voorkomen dat de auto niet op de Deutsche Autobahn in de noodloop ging maar verder op benzine gereden. Weg voordeeltje tanken bij de Oosterburen.