C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Beste :citrofiel
Afgelopen maandag na een warme start bij een benzine station bij de Oosterburen (ff wat goedkopere brandstof inslaan voor onze Cactus) sloeg de motor van de C5 plots af bij het willen opdraaien naar de openbare weg. Huh? Nou ja misschien dat de overschakeling van benz op lpg net op een onhandig moment plaats vond dacht ik. Dus weer starten en wegrijden.
Echter ging het rode ledje rechtsonder van de AG schakelknop flikkeren en heel in de verte hoorde je een piepsignaal. Gas geven en weg was de flikkerled. En even later weer terug. En weer uit en weer aan. Terwijl de tank nog op twee groene ledjes brande en er volgens de dagteller nog zeker 25 liter in de tank moet zitten.
Normaal brand het rode lampje rechtsonder (nagenoeg) nooit. Niet net na het starten op koude of warme motor. Niet op omschakelen naar benzine (dan brand er niks meer). Alleen bij het uitzetten van de motor brand soms de rode led nog enkele seconden na (zoals nu deze week) en soms als we in het verleden de kickdown intrapten of een dot gas gaven om in te halen, ging het systeem soms raar doen (eigenlijk alleen bij heel warm weer, op momenten dat je het liever niet had) en knippert het rode ledlampje en hoor je een piepsignaal.
Vervolgens komt de emissie storing en als we pech hebben gaat de auto in de noodloop en moet ik de lexia eraan hangen om de fouten eruit te halen. Misfire op één van de banken is het vaak. Volgens mij komt dat omdat de auto op die momenten kortstondig op twee brandstoffen loopt. De uitlaat ruikt ook niet fris meer :oops: voor de achteroprijders.

Maar deze maandag geen storing op het display. En om te voorkomen dat de auto niet op de Deutsche Autobahn in de noodloop ging maar verder op benzine gereden. Weg voordeeltje tanken bij de Oosterburen.
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Thuis gekeken naar losse stekers enzo omdat de storing volgens de ledjes een lege tank zou zijn.
Kijkend of de motor überhaupt op gas liep bij warme motor of op benzine bleef draaien, heb ik stuk voor stuk de stekers van de benzine injectoren los gehaald en geconcludeerd dat het systeem niet op lpg overschakelt.
Een dot gas en op ca. 3000rpm laten draaien gaf ook geen definitieve schakel naar lpg, al begon die toen wel beroerd te lopen en ja de bekende emissie storing kwam op het display en de uitlaat rook naar eieren die ruim over datum waren.

Nu viel het me op dat de afsluiter op de lpg tank wel erg warm wordt. Je hoort een klik zodra je het contact aanzet of dat je handmatig van benz naar gas terug schakelt.
De afsluiter is rond de 50 graden en dat vind ik vreemd omdat er toch koude gas langs moet stromen. Hier kijk je nooit naar dus ik weet niet of het normaal is.

Lexia eraan gehangen aanwezige storing gereset en een proefrit gemaakt en hop de AG schakelde over op lpg (tenminste het rode ledlampje ging uit). Maar de dag erna wilde de AG niet meer overschakelen en de rode led rechtsonder blijft sindsdien branden samen met de twee groene ledjes
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Vandaag deze site doorgelopen en gezocht naar vergelijkbare problemen maar niet echt één oplossing gevonden.
Motor komt volgens de meter goed en snel op temperatuur. Overschakelen ging altijd redelijk snel, alleen de laatste tijd wel met twee hikken. Temperatuur sensor lijkt mij dan toch uitgesloten.
Wel verbeelde ik me een lichte aanzuiging van lucht ergens te horen in de omgeving tussen radiator en inlaatspruitstuk maar kan het niet lokaliseren.
Ik las dat de overschakeling op over- en onderdruk plaatsvond zodra de motor op temperatuur is. Maar welke slang zou de kunnen zijn dan?
Iemand een soortgelijke ervaring? En de oplossing gevonden?

Het vreemde is dus dat alleen bij heel warm weer het gas systeem problemen geeft in combinatie met een zeer goed opgewarmde motor, dat is de kennis uit het verleden tenminste.
Nu dat de AG niet meer overschakeld is nieuw.
Beide problemen zou ik graag willen oplossen op korte termijn.
Gasboer is hier tot halverwege augustus op vakantie en zelf hebben we ook vakantieplannen met de C5 als minicamper.
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Het is een AG SGI systeem uit 2003.
Waarschijnlijk niet gemodificeerd want er zit een druksensor op de verdamper en niet op het filter. Ik heb nog wel een filter met een bosch druksensor erop thuis liggen in een ander C5.
Maar las dat je dan een modificatie moet doorvoeren?
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
WP_20210726_20_27_18_Pro (FILEminimizer).jpg
Normaal brand de schakelaar zoals op deze foto.
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Even na het stoppen van de motor kwam ik op 41,8 graden uit bij het vast leggen met de camera. Daarvoor stond er nog ruim 50 graden op het display.
WP_20210726_20_25_46_Pro (FILEminimizer).jpg
zeg maar Rob .
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jan 2011 13:42
Auto: C5 20-16v Exclusive Break Automaat VERKOCHT
Opties: HA3+ Elektrisch Leer met Verw,Xeon, Vin VF7DERFNE76218756
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09171
Productienummer: 10018
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 335000
Kleur: Bleu Leman
Locatie: Oudewater
Vacuum slang van de verdamper en gascomputer al gecontroleerd?
Als die lek is gaat het systeem uit,zelf bij de hand gehad.
Daf 55 v 72 hobbyauto
VW Arteon dagelijkse auto
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ik heb de t-slang van het gashuis naar de verdamper en computer net bekeken. Optisch ziet het er goed uit. Maar toen ik erin kneep voelde het niet soepel aan. Net of er een binnenlaag in zit die je kapot knijpt.
Helaas is het nu al te donker (had een zaklantaarn nodig). Morgen opnieuw controleren.

Had je er een lek in zitten of een verstopping?
zeg maar Rob .
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jan 2011 13:42
Auto: C5 20-16v Exclusive Break Automaat VERKOCHT
Opties: HA3+ Elektrisch Leer met Verw,Xeon, Vin VF7DERFNE76218756
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09171
Productienummer: 10018
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 335000
Kleur: Bleu Leman
Locatie: Oudewater
Scheur in de slang.
Daf 55 v 72 hobbyauto
VW Arteon dagelijkse auto
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Had ik ook, met de opvolger van dit systeem, teleflex gfi. Veel verder dan wat bokkerig rijden ging het effect niet.

Oh wacht, de vacuumslang aan de verdamper was ooit losgeschoten. Dat was wel tamelijk dramatisch, inclusief een weggeleerde gasklep.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Wordt bij jullie de afsluitklep/-solonoid op de gastank ook zo warm?
zeg maar Rob .
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik kan er amper bij, ligt onder het reservewiel. En daar bovenop...ik ga kijken of&wanneer me dat lukt.

Het is een solenoïde, daardoor gaat een flinke stroom. Dat ie warm wordt is op zich niet abnormaal. Staat er een wattage op toevallig? 50 graden is voor een spoel nog wel te doen natuurlijk, het is maar gelakt koper.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 jan 2011 13:42
Auto: C5 20-16v Exclusive Break Automaat VERKOCHT
Opties: HA3+ Elektrisch Leer met Verw,Xeon, Vin VF7DERFNE76218756
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09171
Productienummer: 10018
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 335000
Kleur: Bleu Leman
Locatie: Oudewater
Op de verdamper zit ook z'n soort spoel.Die gaat pas open als er een bepaalde temperatuur is bereikt.Werkt die nog wel?

Heb je de verdamper ook wel eens afgetapt?
Onder aan zit een schroefje om de stroopachtige troep bij warme verdamper af te tappen.
Daf 55 v 72 hobbyauto
VW Arteon dagelijkse auto
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Oké, mijn ervaring met spoelen en de hitte daarvan is nihil. Je komt daar ook nagenoeg niet. Alleen bij problemen zoals nu.
De gedachte was/is.
Het systeem geeft aan: lege tank wat niet het geval is. En als die solonoid de klep niet goed open krijgt (of dat steeds probeert en zo extra hitte genereert) het systeem dan denkt er komt te weinig flow of te weinig druk. Dus foutmelding en overschakelen op benzine.
En omdat in het verleden dit geintje juist bij erg warm weer terug keerde.

Alleen nu schakelt hij dus helemaal niet over op Lpg en blijven links en rechts de ledjes branden.
Nu weet ik niet of de (fout)melding lege tank automatisch verdwijnt en over gaat op een constant brandend rood ledje.
Volgens de handleiding hoort het ledje rechtsonder altijd te branden zodra je start en nog op benzine rijdt tot de temperatuur op orde is, maar dat is in het verleden nooit zo geweest.
Dus is dit nu een foutmelding met onderliggende waarde?
Handmatig overschakelen op benzine doet alle ledjes uitgaan.

@c5jan
8 Watt staat op de solonoid, net even een foto gemaakt om het af te lezen.
Zie nu dat er een scheur in de omhulsing zit.

@petervz
Nee de aftap plug heb ik nog niet open gehad. Zal dat ook checken zodra de motor op temperatuur is dus.
zeg maar Rob .
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 sep 2017 11:30
Auto: 2x C5 Break 2.0 16v Exclusive
Opties: full option
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 322200 +
Kleur: bleu oriëntal
Locatie: Midden tussen Groningen en Leer.
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Deze afsluiter?
afsluiter op verdamper AG.jpg
zeg maar Rob .
Plaats reactie