Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ik zit in de tekeningen van de 1.6 Puretech 180PK (Euro 6.3) te snuffelen, dit valt mij op, 3 nokkenassen ?
Wat is nr. 6 voor een onderdeel, een soort balans-as of is het een onderdeel van de interne EGR, het klepoverlap ding ?
1: Nokkenas ADM (Inlaat)
2: Nokkenas ECHAP (Uitlaat)
6: Nokkenas INTM ASS ???
Wat is nr. 6 voor een onderdeel, een soort balans-as of is het een onderdeel van de interne EGR, het klepoverlap ding ?
1: Nokkenas ADM (Inlaat)
2: Nokkenas ECHAP (Uitlaat)
6: Nokkenas INTM ASS ???
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Bedankt, met dit plaatje word de werking en functie duidelijk.
Klopt mijn vermoeden dat met dit systeem de klepoverlap (interne EGR) word geregeld, op het nokkenas tandwiel zit ook een variabele kleptiming zoals op de EW motoren.
Klopt mijn vermoeden dat met dit systeem de klepoverlap (interne EGR) word geregeld, op het nokkenas tandwiel zit ook een variabele kleptiming zoals op de EW motoren.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik denk eerder dat dit een soort Valvetronic is, zoals BMW dat noemt.
Daarmee wordt het rendement van de motor verbeterd, mede omdat er minder pompverliezen zijn.
De klepoverlap wordt geregeld door de verstelling van de nokkenassen, dat is het VANOS systeem van BMW.
Groet,
JW
Daarmee wordt het rendement van de motor verbeterd, mede omdat er minder pompverliezen zijn.
De klepoverlap wordt geregeld door de verstelling van de nokkenassen, dat is het VANOS systeem van BMW.
Groet,
JW
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Geweldig systeem, Vanos......



Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Dat systeem ken ik, van wat ik gehoord van BMW rijders, heeft VANOS op zijn tijd aandacht/onderhoud nodig.
Van wat ik begrepen heb, is de interne EGR o.a. de oorzaak van interne vervuiling van de motor is (inlaatkleppen).
Als je softwarematig de kleptiming zou kunnen aanpassen, los je dan het probleem van het intern vervuilen van de motor op ?
Dus de klepoverlap uitschakelen, dit is een theoretische vraag, los van het milieu
Van wat ik begrepen heb, is de interne EGR o.a. de oorzaak van interne vervuiling van de motor is (inlaatkleppen).
Als je softwarematig de kleptiming zou kunnen aanpassen, los je dan het probleem van het intern vervuilen van de motor op ?
Dus de klepoverlap uitschakelen, dit is een theoretische vraag, los van het milieu

Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Inlaatkleppen vervuilen ook door de directe injectie.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Door carterdampen bedoel je ?
Daar is toch een oplossing, tenminste dat dacht ik gelezen te hebben op de site van BJG, iets met aanpassen carterventilatie.
Daar is toch een oplossing, tenminste dat dacht ik gelezen te hebben op de site van BJG, iets met aanpassen carterventilatie.
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Omdat bij directe injectie er geen benzinedamp meer langs de inlaatkleppen gaat. Die hield de zaak schoon.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Dat had ik al begrepen, maar zijn het nu de benzine dampen of de klepoverlap de grootste boosdoener?
Aan de klepoverlap is in theorie wat te doen door de software aan te passen, zodat dit niet meer gebeurt, hou je dan de motor schoon ?
Aan de klepoverlap is in theorie wat te doen door de software aan te passen, zodat dit niet meer gebeurt, hou je dan de motor schoon ?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
De combinatie (beide dus) veroorzaakt de vervuiling.
Klepoverlap is niet naderhand te verminderen door een tuner oid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Klepoverlap is niet naderhand te verminderen door een tuner oid.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:41
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs
Hoi! Was ik weer!
Ik heb driekwart jaar probleemloos gereden met een 208 vti 3 cilinder, maar binnenkort ga ik weer met jullie meedoen! (kreeg praktisch de koopprijs terug vd 208 bij inruil).
Dit x in een 3 cilinder 1.2 e-THP die in een 2008 hangt, ook wel genaamd: pure-tech 110... mét start - stop en 140.000 op de teller. Heeft geen ketting maar een door de olie lopende distri-riem.

Ik heb driekwart jaar probleemloos gereden met een 208 vti 3 cilinder, maar binnenkort ga ik weer met jullie meedoen! (kreeg praktisch de koopprijs terug vd 208 bij inruil).
Dit x in een 3 cilinder 1.2 e-THP die in een 2008 hangt, ook wel genaamd: pure-tech 110... mét start - stop en 140.000 op de teller. Heeft geen ketting maar een door de olie lopende distri-riem.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
Die 'natte' riem heeft in het begin ook wat problemen gekend, brokkelde nog wel eens iets af. De olie moet voldoen aan de juiste specificaties en is zeer belangrijk, kan niet genoeg worden verteld!
Nu, na wat modificaties, gaat het al een stuk beter.
Nu, na wat modificaties, gaat het al een stuk beter.
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Het komt eigenlijk van verdunning van de olie door bio brandstof dat tast de riem aan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:41
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Locatie: Rijnmond
In het buitenland is al bekend dat Peugeot 100.000 wagens met de 1.2 THP terug moet roepen ivm de riem. Of ze dat in NL ook gaan doen, is nog niet bekend.
Mijn zwager had wel een C5.
Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
