Omdat de prijs goed was en de auto verder ook goed genoeg leek kocht ik hem met de gedachte dat ik dat kachelprobleem later wel eens zou oplossen. Ben nog niet verder gekomen dan het lokaliseren van de twee aansluitpunten op de motor voor die 2 afgekoppelde slangen én heb geconstateerd dat er op de motor een stuk slang als een bypass die uit- en ingang met elkaar verbindt.
Bij de lokale citroën-dealer vertelde een monteur me dat deze bypass hoosgtwaarschijnlijk gemaakt is om een lekkage van de kachelradiator "op te lossen".
Aangezien het een hele klus is om die radiator te kunnen bekijken (dashboard uitbouwen) vraag ik me af welke andere mogelijke oorzaken ten grondslag hebben kunnen liggen aan de beslissing deze bypass te plaatsen. En hoe ik dit euvel kan diagnosticeren zonder het dashboard uit te bouwen.
1 optie is lijkt mij om de bypass ongedaan te maken en te kijken wat er gebeurt, ben alleen beetje bang dat er een fikse lekkage zit en dat ik met een dweiltje de boel moet gaan redderen.
Maar misschien is er mogelijk iets anders mis, wat zou jij denken en doen in deze situatie?

Ah, de koeling werkt uitstekend, het lijkt mij, als leek, niet zo dat er een probleem is met een klep die blijft hangen waardoor er altijd warme lucht geblazen blijft worden. Of zeg ik nou iets geks?