C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Toen ik mijn auto kocht zag ik al dat er achter de motor twee stukken afgekoppelde slang te zien waren, zonder precies te weten wát ik azg. De vorige eigenaar vertelde dat ooit zijn kachel afgekoppeld was vanwege een vage reden, althans, hij vertelde iets vaags.

Omdat de prijs goed was en de auto verder ook goed genoeg leek kocht ik hem met de gedachte dat ik dat kachelprobleem later wel eens zou oplossen. Ben nog niet verder gekomen dan het lokaliseren van de twee aansluitpunten op de motor voor die 2 afgekoppelde slangen én heb geconstateerd dat er op de motor een stuk slang als een bypass die uit- en ingang met elkaar verbindt.

Bij de lokale citroën-dealer vertelde een monteur me dat deze bypass hoosgtwaarschijnlijk gemaakt is om een lekkage van de kachelradiator "op te lossen".

Aangezien het een hele klus is om die radiator te kunnen bekijken (dashboard uitbouwen) vraag ik me af welke andere mogelijke oorzaken ten grondslag hebben kunnen liggen aan de beslissing deze bypass te plaatsen. En hoe ik dit euvel kan diagnosticeren zonder het dashboard uit te bouwen.

1 optie is lijkt mij om de bypass ongedaan te maken en te kijken wat er gebeurt, ben alleen beetje bang dat er een fikse lekkage zit en dat ik met een dweiltje de boel moet gaan redderen.

Maar misschien is er mogelijk iets anders mis, wat zou jij denken en doen in deze situatie? :smt017

Ah, de koeling werkt uitstekend, het lijkt mij, als leek, niet zo dat er een probleem is met een klep die blijft hangen waardoor er altijd warme lucht geblazen blijft worden. Of zeg ik nou iets geks?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Eigenlijk wel ja, want je constateert eerder dat de radiator is afgekoppeld en dat er dus geen warme lucht is.
Er kan nog van alles met kleppen of motortjes aan de hand zijn wat je nu niet kunt merken.

Overigens zijn die kleppen meer ph2.

Radiator laten testen door druk erop te zetten een optie?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Een goed advies. De pijpjes steken in de motorruimte uit het schutbord, dat is dus niet zo moeilijk.
Ik denk dat ik al weet wat de uitkomst gaat worden....
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
jantje1948 schreef:Ik denk dat ik al weet wat de uitkomst gaat worden....
Een nat interieur? :cry:
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Niet als je hem met perslucht test.
De reden dat ik het zo zeg is omdat ik logischerwijs niet kan bedenken voor welke andere reden die radiateur afgekoppeld wordt.
Het dashboard moet er namelijk uit en dat is nogal een operatie.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ok, ik snap. Zelf dacht ik druk zetten dmv tuinslang aankoppelen aan inlaat en uitlaat dicht knijpen. Dan dus natte boel indien lek aanwezig. Druk er op met lucht en manometer dus, voor het geval dat?
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Met tuinslang kan natuurlijk ook. Dat geeft minder troep dan koelvloeistof. Ik zou dan als voorzorg de matten/tapijt eruit halen.
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik had zelf bedacht dat ik de koelvloeistof kan vervangen door demiwater, ter voorkoming van vlekken van de koelvloei, slangen aansluiten en een tijdje laten draaien. Kan zo de kachel testen en tevens zien of er een lek is. Is voor mij het makkelijkste te doen hier bij mij thuis zonder spullen om dit met luchtdruk te doen.

Maar goed, ik vermoed dat het uiteindelijk dashboard verwijderen en radiator vervangen gaat worden. :cry: Maar ben er niet zeker van.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Nou, eindelijk had ik zin om de kachelradiator te vervangen. Radiatortje gekocht, maar voordat ik het hele dashboard uitbouwde toch maar een testje gedaan met een tuinslang. Aangezien er geen lek te bespeuren viel de bypass weggehaald en de radiator weer aangesloten.

Na enkele minuten bleek de verwarming prima te werken, lekkere warme lucht en zonder enig lek.

Maar wat blijkt nu, aan de bestuurderskant komt er altijd warme lucht uit, ook als er koude lucht uit zou moeten komen. Bijrijder krijgt koude óf warme lucht al naar gelang ik temp hoog of laag zet, maar bestuurderskant wisselt niet tussen warm en koud.

Ik vermoed nu dus dat er iets fout zit met de klep die dat dient te regelen. Wie o wie wil zijn licht eens laten schijnen over dit problême?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
viewtopic.php?f=2&t=4771" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Dank :smt023 , ik had dat bestandje zelf al ontdekt, had helaas eerst gevraagd en daarna begonnen met zoeken op het forum ipv andersom. :oops:

Voldoende goede info om zelf aan de slag te kunnen. Ik ga eens kijken of ik dat motortje tevoorschijn kan toveren en indien busje van klep stuk middels wat lijm de boel kan repareren.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Na een tijdje pielen het stelmotortje los gekregen, dit blijkt al een nieuwe te zijn, degene met een langere as. En dat asje draait netjes.

Maar, zelfs als ik een schroevendraaer in de as van de klep steek en die verdraai verandert de klep van stand. Desondanks blijft er warme lucht uit de bestuurderskant komen. Ik kan hoogstens constateren dat er minder warme (of iets koelere) lucht uit komt, maar koud is deze niet.

Wat er ook niet klopt aan het geheel is dat ondanks dat ik met het daarvoor bedoelde knopje de lucht enkel van onderen, vanuit het midden of bovenin laat komen deze in elke stand van die knop ook van bovenuit (bij de voorruit) bllijft komen. Maw, de luchtverdeler lijkt ook een soort mankement te hebben.

Ik hoop dat deze uitleg niet verwarrend is.
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Begrijp ik het goed dat als je de lucht op je voeten of bijvoorbeeld alleen uit de Dash roosters wil laten komen,...dat niet werkt?
En rechts mengt de lucht wel goed?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Is de klep zelf nog wel heel?
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ik weet niet of de klep nog heel is, er verandert wel iets in de hoeveelheid warme lucht als ik deze handmatig verdraai, er komt minder of meer lucht uit, maar deze blijft wel warm. Rechts gaat het wel goed, als ik daar koude lucht wil komt er koude lucht en warme als ik warme wil.

Maar hoe ik ook de uitstroom probeer te regelen met de knop die via voorruit, dash of voeten laat blazen verandert er eigenlijk niet veel. Wel iets, maar bvb via voorruit blijft er lucht uit komen zelfs als ik instel dat deze enkel via voeten of dash dient te komen. Dit is ook zo aan beide zijden, zowel links als rechts.
Plaats reactie