Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: druklager ellende
De ontlucht procedure is heel belangrijk en wordt vaak fout gedaan waardoor het lager lek raakt.
Het is een LUK koppeling. Dus als het goed is heeft de garage gekeken op RepXpert. Daar kun je als particulier ook op kijken (wel een inlog maken) Daar is de juiste ontlucht procedure beschreven.
Wat Willy zegt herken ik wel. Ik geef regelmatig dat soort voorlichting. Meestal pak ik dan een paar praktijk cases waarbij iets mis ging. Die leg ik dan voor. Omdat technici vaak niet zo snel informatie opzoeken en documentatie raadplegen doen ze dingen al 15 jaar op dezelfde manier. Daarom gaan dan dingen fout als de producten met de tijd veranderen en de technici dezelfde montage wijze blijven hanteren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jul 2020 10:06 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Bedankt voor de reactie. "Routine" kan soms beperkend werken. Ik doe er mijn voordeel mee. Gr. Spikkel
|
25 jul 2020 11:26 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1220 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: druklager ellende
BJG schreef: De ontlucht procedure is heel belangrijk en wordt vaak fout gedaan waardoor het lager lek raakt. ...Dus als het goed is heeft de garage gekeken op RepXpert. Daar kun je als particulier ook op kijken (wel een inlog maken) Daar is de juiste ontlucht procedure beschreven.
Welke categorie moet je kiezen om als particulier daar te registreren? Ik ben geen garage, geen onderdelenhandelaar, geen student en geen Shaeffler employee.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
25 jul 2020 13:48 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: druklager ellende
geen student , ben op rust. zo heb ik het gedaan.
|
25 jul 2020 13:56 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: druklager ellende
VERVOLG. LUK wil geen specialist sturen. Dit komt omdat er geen vertegenwoordiging van LUK meer is in Nederland. Voor dit probleem komen zij niet uit Duitsland. "De garage mag het lager opsturen".Nou dat schiet ook niet echt op.Bij nadere inspectie blijkt nu toch het vliegwiel niet in orde? Dit was bij de reparatie vorig jaar nier vervangen. Ik heb mijn twijfels, maar daar schiet ik ook niet veel mee op. Wat is de functie van dat vliegwiel eigenlijk? Ik heb maar opdracht gegeven voor reparatie.
|
03 aug 2020 15:30 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3558 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Dat is een vliegwiel met als secundaire functie de trillingen vanuit de motor moet opvangen.
|
03 aug 2020 15:53 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: druklager ellende
vliegwiel met koppeling is wel een duur grap , dat komt wel over de 500€.
|
03 aug 2020 16:01 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Vorig jaar 1600 euro. Nu neemt de garage de reparatie voor haar rekening ( m.i.logisch na 18.000 km) maar het vliegwiel van 900 euro komt wel voor mijn rekening Ik zie op internet bij grote onderdelenleveranciers prijzen van 420 tot 450 euro
Laatst bijgewerkt door Rene op 04 aug 2020 22:43, in totaal 1 keer bewerkt. |
Onnodige quote gewist. |
|
03 aug 2020 16:09 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Dat soort dealerprijzen zijn altijd inclusief de zelfsleutelboete... Gjo was all-in hooguit een fractie duurder dan die 900 voor mijn 2.0 16v break of 2.0 hdi, ook met dmf.
|
03 aug 2020 16:18 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Ja dat voel ik ook wel,maar je hebt weinig keus. Je kunt geen meter meer rijden en het bergingsbedrijf brengt je naar de dichtst bij zijnde garage. Je mag blij zijn als ze je toch naar je "eigen" garage brengen.
|
03 aug 2020 16:31 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: druklager ellende
c5jan schreef: Dat soort dealerprijzen zijn altijd inclusief de zelfsleutelboete... Gjo was all-in hooguit een fractie duurder dan die 900 voor mijn 2.0 16v break of 2.0 hdi, ook met dmf. Wat filosoferend bij een wijntje zou de" zelfsleutelboete" moeten betekenen dat je als sleutelaar meer zou moeten betalen voor de onderdelen. Hier is meer sprake van een" afhankelijkheidsboete". Afgezien van de benodigde kennis moet je toch over middelen beschikken als een brug en speciaal gereedschap.Dat heb je niet zo maar. Dealers c.q. garages vertonen dus een soort monopolisten gedrag. Take it or leave it.
|
03 aug 2020 17:02 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Ja, zeker. En bij PSA is die prijs traditioneel hoger bij Citroën dan bij Peugeot, vreemd genoeg. Zat gedeelde onderdelen, maar bij peu goedkoper.
Verkoopprijs van een onderdeel staat slechts losjes in verband met de aanschafprijs.
|
03 aug 2020 17:16 |
|
|
spikkel
C5club Fan
Geregistreerd: 07 jan 2020 14:56 Berichten: 55
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
Naar boven
|
Re: druklager ellende
boes schreef: Dat is een vliegwiel met als secundaire functie de trillingen vanuit de motor moet opvangen. Bedankt,maar wat is de primaire functie?
|
03 aug 2020 21:42 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7286 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: druklager ellende
Simpel gezegd: het vliegwiel dempt de ongelijkheid in de snelheid van de motor; het dmf principe zorgt ervoor dat de krukaslagers minder zwaar hoeven te worden gedimensioneerd
|
03 aug 2020 21:51 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: druklager ellende
....en met name ook dat de tandwielen en de lagers in de bak veel minder schokbelastingen te verduren krijgen. Daardoor kan de bak lichter gedimensioneerd worden, dat scheelt behoorlijk in de kosten Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
03 aug 2020 22:09 |
|
|
|