Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door BJG »

De ontlucht procedure is heel belangrijk en wordt vaak fout gedaan waardoor het lager lek raakt.

Het is een LUK koppeling. Dus als het goed is heeft de garage gekeken op RepXpert. Daar kun je als particulier ook op kijken (wel een inlog maken) Daar is de juiste ontlucht procedure beschreven.


Wat Willy zegt herken ik wel. Ik geef regelmatig dat soort voorlichting. Meestal pak ik dan een paar praktijk cases waarbij iets mis ging. Die leg ik dan voor. Omdat technici vaak niet zo snel informatie opzoeken en documentatie raadplegen doen ze dingen al 15 jaar op dezelfde manier. Daarom gaan dan dingen fout als de producten met de tijd veranderen en de technici dezelfde montage wijze blijven hanteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:56
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
C5club Fan
C5club Fan
Re: druklager ellende

Bericht door spikkel »

Bedankt voor de reactie. "Routine" kan soms beperkend werken. Ik doe er mijn voordeel mee. :cit4

Gr. Spikkel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1254
Lid geworden op: 29 jan 2013 17:13
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat Exclusive
Opties: Alle
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 145.000
Kleur: Zilver metallic
Locatie: Soestdijk
Gebruikersavatar
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: druklager ellende

Bericht door JanSr »

BJG schreef:De ontlucht procedure is heel belangrijk en wordt vaak fout gedaan waardoor het lager lek raakt.
...Dus als het goed is heeft de garage gekeken op RepXpert. Daar kun je als particulier ook op kijken (wel een inlog maken) Daar is de juiste ontlucht procedure beschreven.
Welke categorie moet je kiezen om als particulier daar te registreren? Ik ben geen garage, geen onderdelenhandelaar, geen student en geen Shaeffler employee.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door willy4 »

geen student , ben op rust.
zo heb ik het gedaan.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:56
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
C5club Fan
C5club Fan
Re: druklager ellende

Bericht door spikkel »

:( VERVOLG.
LUK wil geen specialist sturen. Dit komt omdat er geen vertegenwoordiging van LUK meer is in Nederland. Voor dit probleem komen zij niet uit Duitsland. :evil: "De garage mag het lager opsturen".Nou dat schiet ook niet echt op.Bij nadere inspectie blijkt nu toch het vliegwiel niet in orde? Dit was bij de reparatie vorig jaar nier vervangen. Ik heb mijn twijfels, maar daar schiet ik ook niet veel mee op. Wat is de functie van dat vliegwiel eigenlijk? Ik heb maar opdracht gegeven voor reparatie. :roll:
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Re: druklager ellende

Bericht door boes »

Dat is een vliegwiel met als secundaire functie de trillingen vanuit de motor moet opvangen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13976
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door willy4 »

vliegwiel met koppeling is wel een duur grap , dat komt wel over de 500€.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:56
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
C5club Fan
C5club Fan
Re: druklager ellende

Bericht door spikkel »

Vorig jaar 1600 euro. Nu neemt de garage de reparatie voor haar rekening ( m.i.logisch na 18.000 km) maar het vliegwiel van
900 euro komt wel voor mijn rekening :( :shock: Ik zie op internet bij grote onderdelenleveranciers prijzen van 420 tot 450 euro :smt017
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door c5jan »

Dat soort dealerprijzen zijn altijd inclusief de zelfsleutelboete...
Gjo was all-in hooguit een fractie duurder dan die 900 voor mijn 2.0 16v break of 2.0 hdi, ook met dmf.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:56
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
C5club Fan
C5club Fan
Re: druklager ellende

Bericht door spikkel »

Ja dat voel ik ook wel,maar je hebt weinig keus. Je kunt geen meter meer rijden en het bergingsbedrijf brengt je naar de dichtst bij zijnde garage. Je mag blij zijn als ze ;) je toch naar je "eigen" garage brengen.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:56
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
C5club Fan
C5club Fan
Re: druklager ellende

Bericht door spikkel »

c5jan schreef:Dat soort dealerprijzen zijn altijd inclusief de zelfsleutelboete...
Gjo was all-in hooguit een fractie duurder dan die 900 voor mijn 2.0 16v break of 2.0 hdi, ook met dmf.
Wat filosoferend bij een wijntje zou de" zelfsleutelboete" moeten betekenen dat je als sleutelaar meer zou moeten betalen voor de onderdelen. Hier is meer sprake van een" afhankelijkheidsboete". Afgezien van de benodigde kennis moet je toch over middelen beschikken als een brug en speciaal gereedschap.Dat heb je niet zo maar. Dealers c.q. garages vertonen dus een soort monopolisten gedrag. Take it or leave it. :evil: :smt017
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door c5jan »

Ja, zeker. En bij PSA is die prijs traditioneel hoger bij Citroën dan bij Peugeot, vreemd genoeg. Zat gedeelde onderdelen, maar bij peu goedkoper.

Verkoopprijs van een onderdeel staat slechts losjes in verband met de aanschafprijs.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 jan 2020 13:56
Auto: C5 Break 2.2HDIF exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
kilometerstand: 443.000
Kleur: grenache
C5club Fan
C5club Fan
Re: druklager ellende

Bericht door spikkel »

boes schreef:Dat is een vliegwiel met als secundaire functie de trillingen vanuit de motor moet opvangen.
Bedankt,maar wat is de primaire functie? :roll:
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door c5jan »

Simpel gezegd: het vliegwiel dempt de ongelijkheid in de snelheid van de motor; het dmf principe zorgt ervoor dat de krukaslagers minder zwaar hoeven te worden gedimensioneerd
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: druklager ellende

Bericht door JW-C5 »

....en met name ook dat de tandwielen en de lagers in de bak veel minder schokbelastingen te verduren krijgen.
Daardoor kan de bak lichter gedimensioneerd worden, dat scheelt behoorlijk in de kosten :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie