C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door martinc5 »

Ik heb in de buurt een autoservice met een Lexia waar ik morgen daneven bij langs moet en hopen dat ze tijd hebben.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door martinc5 »

2 week geleden is die ook op de Lexia geweest en kwamen ze alleen P0413 tegen die krijg ik ook op mijn OBD van de luchtpomp.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door c5jan »

Let dan goed op de omschrijving.
Deze link geeft aan wat bjg ook al eerder postte: mogelijk een lambasonde verwarming issue:
http://p0413.enginetroublecode.com/citroen-c4" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kan alle kanten op, zonder met een lexia uit te lezen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2181
Lid geworden op: 04 aug 2017 11:44
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Locatie: Breda
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Die verwarming van de lambda sonde is toch alleen belangrijk als hij nog koud is?
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door martinc5 »

Dat klopt, de verwarmingsring was anderhalf jaar geleden ook stuk na diagnose en is toen vervangen, deze werkt nu nog gewoon en geeft op mijn obd ook oké aan.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door JW-C5 »

In de CitDocs kom ik, bij deze EW10J4 motor, als storingscode tegen:
Bediening relais luchtpomp >> P0413 - P0414 - P0412
P0412 Bediening relais luchtpomp Ja
P0410 Toevoer van lucht in het uitlaatsysteem Ja
Dat "Ja" in beide laatste gevallen slaat op het feit dat het MM lampje dan moet gaan branden op je display: Branden van het diagnoselampje

Code P0413 wordt helaas niet apart beschreven.....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door JW-C5 »

jantje1948 schreef:Die verwarming van de lambda sonde is toch alleen belangrijk als hij nog koud is?
Hij werkt ook als de motor stationnair loopt, en de uitlaatgas temperatuur dan te laag wordt voor een juiste werking van de kat en de sonde.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door JW-C5 »

In de CitDoc's kom ik nog deze beschrijving tegen, gekoppeld aan de EW10J4 motor met MagnetiMarelli inspuiting:
9. Voorste lambdasonde (1350)
9.1. Taak
Montageplaats : De lambdasonde is in de uitlaat geplaatst tussen de motor en de katalysator.
De koolwaterstoffen beïnvloeden de referentielucht in de sonde en daarmee het mengselsignaal.
Taak van de elektronische eenheid inspuiting aan de hand van de ontvangen informatie :
Bepalen van het mengsel (mengselregeling)
Mengselregeling
9.2. Beschrijving
De lambdasonde levert praktisch permanent informatie aan de elektronische eenheid over het lucht-benzinemengsel.
De informatie "rijk" of "arm" wordt verkregen door een spanning van 0 tot 1 V :
Arm mengsel = 0,1 V
Rijk mengsel = 0,9 V
Een in dit element geïntegreerde verwarmingsvoorziening zorgt ervoor dat hij snel zijn bedrijfstemperatuur kan bereiken (hoger dan 300 °C).
9.3. Bijzonderheden elektrische installatie
De sonde is voorzien van een 4-polige stekker met beugel.
Bestemming van de aansluitingen van de stekker :
Aansluiting 1 : + 12 -volts voeding (verwarming van de lambdasonde)
Aansluiting 2 : Massa
Aansluiting 3 : Signaal +
Aansluiting 4 : Signaal -
Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door JW-C5 »

Nog wat meer info in dat document:
kat 1.jpg
kat 2.jpg
Die plaatjes laten goed zien wanneer de kat goed werkt, en wanneer niet.
Ik veronderstel dat je dit met een Lexia zichtbaar moet kunnen maken.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door c5jan »

Moet ik het zo lezen, kort door de bocht, dat zonder luchtpomp de kat niet altijd werkt?
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door BJG »

Iets genuanceerder.

De luchtpomp blaast alleen na de koude start (rijk, dus HC) gedurende een aantal seconde lucht in de uitlaat. Daardoor gaat de kat met behulp van de extra zuurstof de HC verbranden waardoor deze snel opwarmt en sneller werkt. Dat is de enige reden. Het heeft met mengselregeling zelf niet zoveel te doen.

Wel is het zo dat een probleem in de terugslagklep er voor kan zorgen dat er zuurstof in de uitlaat komt. Zit die klep ook nog eens voor de voorste sonde (meestal) dan beïnvloedt dat de meting. De sonde zegt dan arm (ziet O2), en de motor verrijkt daarop het mengsel (integrator).

In dit draadje vertelt de sonde RIJK en mengsel is RIJK.
Vandaar de vraag wat doet de integrator en de LFT. Die doen niets dus staat de motor in open loop (regelt niets). Daar moeten we de oorzaak van weten.
Wel zie ik aan de optelsom van de 4-gaswaarden dat er een lichte uitlaatlekkage is.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door martinc5 »

Eerste Lambdasonde vanmorgen gemeten en de verwarmingsring is verder goed, heb net een stekker van één injector los gehad en de waarde van de eerste gaat op en neer pendelen zoals het moet en de tweede sonde pendelt dan tussen 0,00 en 0,04.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door BJG »

:smt017 :smt017
Wat wil je met deze test bewijzen?
Je gooit een hele hoop zuurstof in de uitlaat, een cilinder zonder injector is een luchtpomp.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 58
Lid geworden op: 11 aug 2017 10:40
Auto: C5 break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 276000
Kleur: blauw
C5club Fan
C5club Fan
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door martinc5 »

:cry: Ja daar heb je ook gelijk in, ik wou toch een kijken wat er dan ging gebeuren,.
De eerste sonde gaat dan wel op en neer pendelen en geeft dan geen rijk mengsel meer aan.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Afkeur te hoge CO

Bericht door c5jan »

Conclusie kan dan zijn dat de sondes werken en er een probleem is met de regeling van lucht?
Plaats reactie