De gebruikte alcohol is ethyleen-glycol met een kookpunt van rond 197 graden.
Koelvloeistof bevat ongeveer 50% ethyleen glycol, daardoor ligt het kookpunt hoger, en de dampspanning juist lager. 
Bij 1 bar kookt koelvloeistof bij ongeveer 106 graden. Dus de druk bij gebruik van koelvloeistof is juist lager dan bij gebruik van water.
Eigenlijk moet je het andersom beredeneren. Het koelsysteem zelf zorgt voor een absolute druk van 1,7 tot 1,9 bar afhankelijk van de dop. Dat is constructief bepaald. Dat is dus in feite de begrenzing qua  kookpunt. 
- Heb je een 1,7 bar koelsysteem dan kookt water bij ongeveer 113 graden. 
- Gebruik je hierin standaard 50/50 koelvloeistof dan is het kookpunt ongeveer  120 graden.
- Ga je het circuit op dan gebruik je 70/30 en is je kookpunt 128 graden.
Heb je een 1,9 bar systeem dan liggen de te halen temperaturen hoger.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					Forumregels
      Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
		    Berichten: 8138
      		Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Burton
      			      		      			      				Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 1982
      			      		      			      				Energielabel: A
      			      		      			      				kilometerstand: 20000
      			      		      			      				Kleur: Zwart
      			      		      			      		      		
      		      		      			
      				Contacteer:
              
        				
        				
              
      			
      		      		        Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
    				
    				    			2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan

    			        
Berichten: 96
      		Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
      		
      		
      		      		      			      				Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: D
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVA4
      			      		      			      				kilometerstand: 159300
      			      		      			      				Kleur: Grijs
      			      		      			      				KPH: Achter
      			      		      			      				Locatie: Spijkenisse
      			      		      		
      		      		      		        Hallo allen,
De nieuwe pluggen zijn binnen, dus ik ga van de week de lekke plug vervangen.
Iemand nog tips en trucs om de oude eruit te halen?
Thermostaat werkt goed en er is geen extreme hoge druk in het systeem. Niet bij een koude en niet bij een warme motor. Gat van de lekke plug tijdelijk afgedicht met een kurk, zodat ik toch kon blijven doen wat ik moest gaan doen. Is een goede tijdelijke optie, maar ben wel blij als er weer een goede plug inzit.
Allemaal bedankt voor jullie input.
Groeten.
Ton
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			De nieuwe pluggen zijn binnen, dus ik ga van de week de lekke plug vervangen.
Iemand nog tips en trucs om de oude eruit te halen?
Thermostaat werkt goed en er is geen extreme hoge druk in het systeem. Niet bij een koude en niet bij een warme motor. Gat van de lekke plug tijdelijk afgedicht met een kurk, zodat ik toch kon blijven doen wat ik moest gaan doen. Is een goede tijdelijke optie, maar ben wel blij als er weer een goede plug inzit.
Allemaal bedankt voor jullie input.
Groeten.
Ton
Berichten: 13973
      		Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
      			      		      			      				Opties: trekkaak , volledig leder
      			      		      			      				Brandstof: Hybride
      			      		      			      				Bouwjaar: 2023
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM6
      			      		      			      				kilometerstand: 621
      			      		      			      				Kleur: zwart
      			      		      			      				Locatie: Westerlo Belgie
      			      		      		
      		      		      		        een grote parkervijs erin en met een koevoet.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Berichten: 3646
      		Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
      			      		      			      				Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
      			      		      			      				Brandstof: Diesel
      			      		      			      				Bouwjaar: 2019
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Versnellingsbak: EAT8
      			      		      			      				kilometerstand: 160kkm
      			      		      			      				Kleur: Blanc Banquise
      			      		      			      				Locatie: 0227
      			      		      		
      		      		      		        Met een priem een gat erin slaan en dan eruit wrikken.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			C5club extreme Fan

    			        
Berichten: 198
      		Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
      		
      		
      		      		      			      				Auto: Berline prestige
      			      		      			      				Opties: geen extra's
      			      		      			      				Brandstof: Benzine
      			      		      			      				Bouwjaar: 2003
      			      		      			      				Energielabel: C
      			      		      			      				Phase: 1
      			      		      			      				Organummer: 09452
      			      		      			      				Productienummer: 10452
      			      		      			      				Versnellingsbak: BVM5
      			      		      			      				kilometerstand: 155.533
      			      		      			      				Kleur: blauw
      			      		      			      				Locatie: Oosterhout
      			      		      		
      		      		      		        Misschien kun je iets met een slotentrekker. Gebruikte ik weleens om cilindersloten, waarvan de sleutel kwijt was, uit het slot te trekken.
Mtvrgr, Uzet1797.
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				
    				    					    				
    				    			Mtvrgr, Uzet1797.

