De gebruikte alcohol is ethyleen-glycol met een kookpunt van rond 197 graden.
Koelvloeistof bevat ongeveer 50% ethyleen glycol, daardoor ligt het kookpunt hoger, en de dampspanning juist lager.
Bij 1 bar kookt koelvloeistof bij ongeveer 106 graden. Dus de druk bij gebruik van koelvloeistof is juist lager dan bij gebruik van water.
Eigenlijk moet je het andersom beredeneren. Het koelsysteem zelf zorgt voor een absolute druk van 1,7 tot 1,9 bar afhankelijk van de dop. Dat is constructief bepaald. Dat is dus in feite de begrenzing qua kookpunt.
- Heb je een 1,7 bar koelsysteem dan kookt water bij ongeveer 113 graden.
- Gebruik je hierin standaard 50/50 koelvloeistof dan is het kookpunt ongeveer 120 graden.
- Ga je het circuit op dan gebruik je 70/30 en is je kookpunt 128 graden.
Heb je een 1,9 bar systeem dan liggen de te halen temperaturen hoger.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Hallo allen,
De nieuwe pluggen zijn binnen, dus ik ga van de week de lekke plug vervangen.
Iemand nog tips en trucs om de oude eruit te halen?
Thermostaat werkt goed en er is geen extreme hoge druk in het systeem. Niet bij een koude en niet bij een warme motor. Gat van de lekke plug tijdelijk afgedicht met een kurk, zodat ik toch kon blijven doen wat ik moest gaan doen. Is een goede tijdelijke optie, maar ben wel blij als er weer een goede plug inzit.
Allemaal bedankt voor jullie input.
Groeten.
Ton
De nieuwe pluggen zijn binnen, dus ik ga van de week de lekke plug vervangen.
Iemand nog tips en trucs om de oude eruit te halen?
Thermostaat werkt goed en er is geen extreme hoge druk in het systeem. Niet bij een koude en niet bij een warme motor. Gat van de lekke plug tijdelijk afgedicht met een kurk, zodat ik toch kon blijven doen wat ik moest gaan doen. Is een goede tijdelijke optie, maar ben wel blij als er weer een goede plug inzit.
Allemaal bedankt voor jullie input.
Groeten.
Ton
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
een grote parkervijs erin en met een koevoet.
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Met een priem een gat erin slaan en dan eruit wrikken.
C5club extreme Fan


Berichten: 198
Lid geworden op: 29 okt 2010 21:20
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw
Locatie: Oosterhout
Misschien kun je iets met een slotentrekker. Gebruikte ik weleens om cilindersloten, waarvan de sleutel kwijt was, uit het slot te trekken.
Mtvrgr, Uzet1797.
Mtvrgr, Uzet1797.

