Enkel michelin's onder mijn C5 ( of Citroen ) ?

Totaal aantal stemmen: 530
Ja ... (318) 60%
Nee ... (169) 32%
Anders , zie antwoord ... (43) 8%
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
JW-C5 schreef:
BJG schreef:Na 80 000 km beginnen de cc's nu achter te cuppen.
...
Verder niets dan lof over de cc in zowel zomer als onder winterse omstandigheden. Geheel conform ervaringen van andere gebruikers op dit forum.
...
Om te beginnen, wat een kilometrage, 80 kkm en nu pas "hun beste tijd gehad".
Onder mijn C5 haal ik dat bij lange na niet, met 50 kkm voor de set zijn ze wel aan vervanging toe. En dat vind ik netjes, met de eerdere Michelins deed ik niet langer.

Mbt dat cuppen, daarbij heb ik naar ik denk wat te lang gewacht met de voor <> achter wissel.
Dat heb ik pas gedaan bij een kleine 30 kkm, de voorbanden hadden toen nog ruim 3 mm, de wat gecupte achterbanden zaten op ruim 5 mm.
De eerste paar duizend kilometer na de voor <> achter wissel was dat duidelijk te horen aan de voorkant, inmiddels is dat goeddeels weg.

Ik ben voornemens voor de winter twee nieuwe CC's te nemen, die vervangen dan de banden die nu achter zitten en die dan onder de 3 mm zijn.
De nieuwe komen dan voor, de banden met tegen die tijd nog 4 mm komen dan weer achter.

Groet,
JW
Zo heb ik dat ook altijd gedaan, tegen advies van bandenboeren in. De reden is voor mij heel simpel: door de achterasconstructie vanaf BX t/m C5 ph1/2 slijten de achterbanden altijd ietsje scheef op. Een beproefde manier om doodsangsten uit te staan tijdens het rijden is het voor monteren van voormalige achterwielen.
De C5ph3 zal daar ongetwijfeld minder of geen last van hebben met zijn multilink ophanging.

Slijt de CC onder een Ph2 ook zo langzaam op als onder een Ph3?
Ik zou wel weer eens langer dan 35KKm met een setje banden willen doen namelijk...
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 375
Lid geworden op: 03 dec 2016 09:54
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Locatie: 030
C5club Bikkel
C5club Bikkel
De achterbanden achter kwamen er behoorlijk gecuped onderuit en niet alleen voelbaar maar ook hoorbaar.
Cuppen is de ph3 niet vreemd .
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De ph1 en 2 zijn nauwelijks gevoelig voor cuppen. Wel wat voor zaagtand slijtage. Op te lossen door indien mogelijk iedere beurt links naar rechts te wisselen.
Dat gaat natuurlijk niet met cc.

De ph3 is behoorlijk gevoelig voor cuppen. Ook daar het advies om frequent te wisselen. Liefst links naar rechts, indien niet mogelijk voor naar achter.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Toen we elkaar spraken enige tijd geleden, heb je m'n CC's "bevoeld" en vastgesteld dat er niet alleen sprake was van zaagtandvorming, maar ook van cuppen van de achterbanden.

Inmiddels zitten die banden er al weer een poosje aan de voorkant onder. In het begin was dat goed te horen, met name bij snelheden rond de 70 à 80 km/u. Dat is gelukkig "weggesleten", het is tot een nauwelijks waarneembaar verschijnsel gereduceerd.

Verder doen ze het prima, zowel onder kletsnatte omstandigheden, alsook bij het rijden van bergweggetjes dat ik op dit moment aan het doen ben in z'n thuisland :citrofiel

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
En, al iets te zeggen over levensduur?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Yep, zie m'n eerdere posting.
Ik verwacht er iets van 50 kkm mee te rijden, en dat is niet minder dan ik met m'n eerdere Michelins deed.
Netjes voor een zware V6 Break, vind ik, die ik niet spaar ;)
Daarbij rij ik ze niet op tot 2 mm profiel....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Verder, bedoel je? :|
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ik bedoel te zeggen dat ik ze niet zóver op slijt, ik vervang ze eerder dan dat de 2 mm bereikt is.
Die 2 mm haal ik dus niet :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
c5jan schreef:Doorgaans zou bij registratie het juiste vinkje uitzetten of 'uitschrijven' onderaan de mailing moeten volstaan.
"doorgaans" en "moeten" geven aan dat het zo zou horen. Helaas zijn mijn ervaringen anders met FD en heb ik, terwijl ik me zeker op dit gebied geen gemiddelde gebruiker vind, heel veel moeite gehad om ze zover te krijgen dat ze stopten met mailen.

Maar aangezien dit verder compleet OT is: geen ervaring met CC's (van rubber) en zal dat ook niet gaan krijgen ;)
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
c5jan schreef: ……... Een beproefde manier om doodsangsten uit te staan tijdens het rijden is het voor monteren van voormalige achterwielen....
Die zin nog eens doorlezend, probeer ik te begrijpen wat daar staat. Suggereer je daarmee dat het helemaal geen goed idee is om die voor <> achter wissel te doen omdat dit tot "rare rijeigenschappen"zou leiden, dat wordt dan lijden dus?

Na de voor <> achter wissel die ik deze winter gedaan heb, met daarna ruim 5 mm resp. 3 mm op de voor- en achterbanden, heb ik geen moment last gehad van afwijkend rijgedrag. De auto stuurde net zo strak als voorheen, en dat doet hij nu nog.

Oftewel, wat bedoel je met die opmerking?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Als je achterbanden iets scheef opgesleten zijn (wat redelijk te verwachten is gezien de achterwielophanging met getrokken draagarm die iets toesporig staat) hou je bij montage van diezelfde wielen aan de voorzijde maar een klein vlak over waar het rubber de weg echt goed raakt. De scheve slijtage stuurt een beetje mee. Ik vind dat onprettig sturen, doe het daarom nooit meer op die manier. De BX-en hadden dat al; ik heb het me daar afgeleerd en gezien de slijtagepatronen bij de C5 geen reden gezien daar vanaf te wijken.
Overigens komen bij mijn C5 de ADAL'len er wel aan, binnenkort maar eens GJO consulteren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Aha, bedoel je dat.

Ik heb daar na de voor <> achter wissel onder mijn C5 geen enkele last van gehad, gelukkig :)
Mijn achter banden waren aan de binnenkant dan ook niet verder afgesleten dan aan de buitenkant. Misschien ook omdat ik "verse" ADAL's heb?


Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
JW-C5 schreef:
c5jan schreef: ……... Een beproefde manier om doodsangsten uit te staan tijdens het rijden is het voor monteren van voormalige achterwielen....
Die zin nog eens doorlezend, probeer ik te begrijpen wat daar staat. Suggereer je daarmee dat het helemaal geen goed idee is om die voor <> achter wissel te doen omdat dit tot "rare rijeigenschappen"zou leiden, dat wordt dan lijden dus?

Na de voor <> achter wissel die ik deze winter gedaan heb, met daarna ruim 5 mm resp. 3 mm op de voor- en achterbanden, heb ik geen moment last gehad van afwijkend rijgedrag. De auto stuurde net zo strak als voorheen, en dat doet hij nu nog.

Oftewel, wat bedoel je met die opmerking?

Groet,
JW
Even los van waar je de beste banden wilt hebben: (hoe lang) rij je door met winterbanden met 3mm? Zowat elke banden"specialist" geeft aan dat winterbanden onder de 4mm flink aan eigenschappen inleveren.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Michelin heeft er de nodige tests mee laten doen, en vastgesteld dat er bij 3 mm nog altijd sprake is van goede wintereigenschappen, ook bij sneeuw.
Ik heb de beste banden vóór zitten, zie eerdere discussie daarover in dit draadje. En daarmee ook maximale tractie in de sneeuw.

Ik ben overigens benieuwd of Oostenrijk, dat 4 mm als minimum verplicht stelt bij winterbanden, dit gaat handhaven.
Dan zouden CC's, die nieuw 7 mm profiel hebben en niet (ruim) 8 die bij winterbanden gebruikelijk zijn, maar heeeeeel kort mee kunnen......

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Maar die 3 mm blijft niet (lang?) 3mm, dus voor mij zou dat reden zijn om er geen (wissel)tijd meer aan te besteden. Denk overigens dat Oostenrijk kijkt naar het algemene plaatje en niet of de (winter)profielen doorlopen tot op 0. Dus worden eventuele vooruitstrevende merken op dezelfde hoop geveegd met de mindere rubbers.

En je hebt gelijk als het over tractie gaat, maar ik ben het met je oneens dat dat belangrijker is dan stabiliteit die je uit de grip van je achterbanden haalt. Maar dat zal altijd een "strijd" blijven dus zolang ik er geen last van heb als jouw auto zijn achterkant verliest zul je mij er niet over horen :smt203 :lol:
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Plaats reactie