C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
GW-tje schreef:Het probleem zit hem in de minimalistische wijze van construeren vandaag de dag. Componenten worden tot de grenzen. van het materiaal bepaald. Brekende nokkenasriemwielen, slechte kettingen, kunststof druklagers. Er wordt steeds meer rotzooi gemaakt.
Daar ben ik het toch niet mee eens. Wel hebben we veel meer materiaalkennis dan vroeger, en er kan dus veel beter berekend worden wat nodig is, en wat overkill zou zijn. Iets zwaarder uitvoeren is niet per definitie beter. Zwaarder betekent meer gewicht, en zeker bij delen die ronddraaien betekent dat een forse impact op energie, maar ook op slijtage van andere onderdelen zoals lagers.

Die distributieketting lijkt in de eerste versies van de Prince motor (o.a. de vti) dus geen probleem te geven. Maar wel in de THP. Dan rijst bij mij de vraag: waarom. Wat is er anders? Het geleverde koppel is hoger, maar hoe relevant is dat voor de distributieketting? Hooguit levert de snellere acceleratie wat meer kracht op, maar dat lijkt mij zo op het eerste gezicht marginaal. De enige andere verklaring voor meer rek dan in de VTI is dat er meer kracht nodig is om de nokkenassen te laten draaien. En dan kom ik op twee mogelijke oorzaken: Wellicht kost het meer kracht om een klep open te duwen in de thp vs de vti?. Andere compressieverhouding? De andere optie: Aandrijving van de hogedruk brandstofpomp op de nokkenas waar die op de vti niet aanwezig is.

Maar dan zou je dus verwachten dat de oplossing simpelweg een kwestie is van een zwaardere ketting monteren. Althans, een ketting van gelijke afmetingen maar die minder snel rekt. Andere legering wellicht? Jammer dat PSA/BMW zo weinig openheid geven over dit soort issues. Ik ga er vanuit dat men hier echt wel onderzoek naar heeft gedaan.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door GW-tje »

Voorgerekte ketting kent dit probleem niet......
Feit blijft dat er steeds nieuwe onderdelen worden geconstrueerd maar dat dan ook vaak het wiel opnieuw wordt uitgevonden en veelal domme fouten opnieuw worden gemaakt. Vroeger was een distributieketting het meest betrouwbare wat je maar kon wensen en een druklager ging een autoleven lang mee. Waarom niet evolueren i.p.v. steeds nieuwe zaken verzinnen voor al lang opgeloste problemen.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Over dit onderwerp liep een ander draadje, waarin te lezen is dat kettingen vaker ellende gegeven hebben.

Daarin staat veel lezenswaardigs, en mijn conclusie daaruit is dat je dit probleem alleen kunt oplossen door met enige regelmaat de ketting te vervangen.
Zoals BJG ook al schreef, als ik het goed begrepen heb.
In dat verband kijk ik uit naar de these die hij aan het schrijven is over dit onderwerp :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

roelbouwman schreef:De enige andere verklaring voor meer rek dan in de VTI is dat er meer kracht nodig is om de nokkenassen te laten draaien. En dan kom ik op twee mogelijke oorzaken: Wellicht kost het meer kracht om een klep open te duwen in de thp vs de vti?. Andere compressieverhouding? De andere optie: Aandrijving van de hogedruk brandstofpomp op de nokkenas waar die op de vti niet aanwezig is.
Dit snijdt wel hout wat je daar noemt :smt023 .
Oa door de variabele kleplichthoogte hoeven de kleppen bij de VTi in deellast minder ver open, naast de HD pomp die je al noemde. :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Vaak gaat / lijkt die pomp ook kapot rond dezelfde tijd als dat er kettingrek geconstateerd is.

Kan het zijn dat als die pomp in de periode ervoor aan het overlijden is deze meer weerstand aan de ketting geeft?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Nee, ik denk het niet.

Ik heb ook ooit een nieuwe pomp geplaatst, in de "zoektocht" naar oorzaken. Maar er bleek helemaal niets mee mis te zijn.

Die pomp kun je ook met een pink ronddraaien, dus ik kan me niet voorstellen dat dat nu zoveel extra belasting op de distributieketting oplevert. En stel dat hij echt stuk is, dan zou die alleen maar lichter moeten gaan draaien. Immers, dan wordt er geen druk meer opgebouwd in de pomp.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Als hij 120 bar druk moet opbouwen draai je hem echt niet meer met de pink rond.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2014 14:17
Auto: C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: blauw
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door lauwie »

Terugkomend op mijn berichtje op de vorige pagina.

De dealer wilde niets voor ons doen, dus zelf contact opgenomen met Citroën. We hebben een regeling kunnen treffen van 1/3 deel.

1/3 Citroën
1/3 dealer (druk van Citroen)
1/3 me myself and i.

Dit bleek helaas het hoogst haalbare. Volgende week gaat der motor gereinigd worden en de ketting gaat gemeten worden.

Voor ons is wel duidelijk dat de volgende wagen geen thp bezit en niet bij de desbetreffende dealer vandaan komt.
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 mar 2014 23:29
Auto: Peugeot Partner 1.9d / AK400 1976 / 2CV4 1975 / Kubota B1620 2015
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 150.000
Kleur: wit
Locatie: Extremadura (Spanje)
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door ikkie »

:smt023
idd die dealer voortaan maar ver mijden :twisted:
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Nog zo'n dealer die zonder blikken of blozen een THP verkoopt en als er problemen zijn niet thuis geeft.
VW Passat GTE / Skoda Citigo

C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Ccinq »

Waarom zo'n dealer niet gewoon bij naam noemen? Kan anderen een zeperd besparen toch? Ik heb geen enkel medelijden met dit soort lieden hoor, je zult maar krap in de flappen zitten...
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dat is aan lauwie.

Ik kan me voorstellen dat hij dat even voor zich houdt totdat het euvel naar "tevredenheid" opgelost is en de definitieve verrekening heeft plaatsgevonden. Ik kreeg ook in november te horen dat ik een nieuwe motor kreeg maar gedurende de 3 maanden wachten heb ik er ook maar over gezwegen.


In mijn beeld maakt men de problemen /schade voor cit inderdaad alleen maar groter door telkens moeilijk te doen hierover.
Als Lauwie direct op dag 1 te horen had gekregen van die 1/3 /1/3 1/3 was ie een stuk tevredener geweest over dezelfde uitkomst.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 okt 2014 14:17
Auto: C5 tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: blauw
C5club Newbie
C5club Newbie
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door lauwie »

De auto rijd weer, motor reinigen heeft zeer zeker geholpen. Daarentegen krijg ik nu emissie storingen, die wilde ik juist voorkomen door over te gaan op de reiniging.

Dealer leest m uit en geeft aan dat 't te maken heeft met het gasklephuis. Kan de reiniging hiermee te maken hebben?

Indien de daadwerkelijke rekening is gekomen noem ik de naam van de dealer.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Moeilijk te zeggen.

Er kan verband zijn, maar hoeft niet persé.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 nov 2013 17:37
Auto: C5 2.0 16V ligne Prestige Berline
Opties: Navigatie, parcking pack, Hungaro velgen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 189.000
Kleur: Metal gray
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
Het THP is een welbekend verhaal. Het internet barst uit zijn voegen over de klachten en problemen over de slechte kwaliteit van de THP motoren. Wat ik niet kan begrijpen is dat mensen toch het risico nemen om een THP te kopen. Voor mij is een THP een no go ondanks dat er gevallen zijn waarbij er schijnbaar nog geen problemen hebben plaats gevonden.

Wat is de 2.0 toch een heerlijke motor :smt038
vulpes pilum mutat non mores
Plaats reactie