Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
Beste zwevers,
Heb met mijn dame het probleem, dat ze meer waggelt vergeleken met een andere, nog nieuwe Crosstourer (< 3.000 km) waarin ik het zelfde stuk weg gereden heb. Daar zitten een soort van glooiende kuilen in de weg. Ik vermoed t.g.v spoorvorming.
Volgens mijn garagist zou 't niks met een hoogteregelaar te maken kunnen hebben.
Zelf dacht ik aan de veerbollen al heb ik nog pas een 170.000 km op de teller staan...
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor 't meedenken!
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Heb met mijn dame het probleem, dat ze meer waggelt vergeleken met een andere, nog nieuwe Crosstourer (< 3.000 km) waarin ik het zelfde stuk weg gereden heb. Daar zitten een soort van glooiende kuilen in de weg. Ik vermoed t.g.v spoorvorming.
Volgens mijn garagist zou 't niks met een hoogteregelaar te maken kunnen hebben.
Zelf dacht ik aan de veerbollen al heb ik nog pas een 170.000 km op de teller staan...
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor 't meedenken!
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
is er al gezien naar de ophanging of er ergens speling is ,is de bandendruk al nagezien ?
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
Dag Willy, bandendruk is rondom 2,4 bar, auto is een half jaar geleden zonder problemen door de (Belgische) autokeuring gekomen. Toen had ze dit ook al. Tijdens het rijden voel en hoor ik niks; geen gerammel, gekraak of geknars.
Dus bij dwarse wegoneffenheden wordt de wagen heen en weer geschud. Opmerkelijk meer dan de andere C5 die ik vandaag gereden heb. Mijn vorige C5 (ph2, III) had dit óók niet.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Dus bij dwarse wegoneffenheden wordt de wagen heen en weer geschud. Opmerkelijk meer dan de andere C5 die ik vandaag gereden heb. Mijn vorige C5 (ph2, III) had dit óók niet.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zoiets komt voor bij PH3's en C6-en die met links-rechts gescheiden hoogteregelaars zijn uitgerust.
Die moeten dan gekalibreerd worden.
Maar via je VIN zie ik dat dit bij jouw C5 niet het geval zou moeten zijn, die heeft volgens de CitDoc's enkele hoogteregelaars voor en achter.
Voor de zekerheid even checken?
Groet,
JW
Die moeten dan gekalibreerd worden.
Maar via je VIN zie ik dat dit bij jouw C5 niet het geval zou moeten zijn, die heeft volgens de CitDoc's enkele hoogteregelaars voor en achter.
Voor de zekerheid even checken?
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Ik weet niet of ik het zelfde heb meegemaakt bij mijn ph 2
Maar zoiets op de aard heb ik ook gehag, ook naar de dealer..
Gelukkig is deze ervaren genoeg met het veersysteem en vertelde mij dat dit gedrag kwam omdat mijn banden ver versleten waren.
Nadat ik nieuwe banden had gemonteerd was het weg.
Onlangs gaf mijn zoon ook zo'n opm en ook na het plaatsen van nieuwe banden was het gevoel ook opgelost.
Maar nogmaals ik weet niet of je hetzelfde bedoeld, maar ik post het maar
Maar zoiets op de aard heb ik ook gehag, ook naar de dealer..
Gelukkig is deze ervaren genoeg met het veersysteem en vertelde mij dat dit gedrag kwam omdat mijn banden ver versleten waren.
Nadat ik nieuwe banden had gemonteerd was het weg.
Onlangs gaf mijn zoon ook zo'n opm en ook na het plaatsen van nieuwe banden was het gevoel ook opgelost.
Maar nogmaals ik weet niet of je hetzelfde bedoeld, maar ik post het maar

Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
Beste JW-C5, in sportstand veert ie harder en deint dus minder. Beide auto's zijn Exclusive uitvoeringen. De eerste de 2L 136pK handbak (van '09) en nu dan de 2L 163pK automaat. Beiden diesels en dus zónder AMVAR, wat als ik 't goed heb slechts op de 3L automaat geïnstalleerd werd.
Volgens mijn garagehouder is de middenvelder alleen voor 't horizontaal houden van de auto, dus voor/achter en niet zozeer links/rechts(?).
Roman, m.i. kan 't niet aan de banden (17inch Ionienne) liggen, want met m'n 16inch stalen winterbanden liet ze precies hetzelfde gedrag zien...
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Volgens mijn garagehouder is de middenvelder alleen voor 't horizontaal houden van de auto, dus voor/achter en niet zozeer links/rechts(?).
Roman, m.i. kan 't niet aan de banden (17inch Ionienne) liggen, want met m'n 16inch stalen winterbanden liet ze precies hetzelfde gedrag zien...
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
"middenvelder" moet "middenbol" zijn
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
En inderdaad er zitten slechts 2 hoogteregelaars op, voor/achter in het midden.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 1006
Lid geworden op: 29 mei 2006 10:50
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Locatie: Zonnigste provincie van Nederland
Wellicht meer relevante info hier ? Inclusief video van oldenhage himself!
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 30#p480688" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 30#p480688" onclick="window.open(this.href);return false;
Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
Dag Biedzjee, mijn dame heeft slechts 4 cilinders... Dus slechts 2 hoogteregelaars. Iig bedankt voor 't meedenken!
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is niet juist, de middenbollen zorgen voor extra veercomfort bij het rechtuitrijden.Balido schreef:......
Volgens mijn garagehouder is de middenbol alleen voor 't horizontaal houden van de auto, dus voor/achter en niet zozeer links/rechts(?).
.....
Maar ook, door ze uit te schakelen, voor minder overhellen in de bocht

Niet voor horizontaal houden voor/achter, hoe zou dat moeten?
Stel je voor wat er dan gebeurt als je een helling oprijdt

Groet,
JW
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 nov 2014 19:49
Auto: C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive 160pK
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 143000
Kleur: Blanc Banquise
Ok. JW, ben helemaal met je mee. Is het "waggelen" dan te verklaren doordat mijn middenbollen "op" zijn?
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Eerder schreef je dat de vering stugger wordt als je de Sportstand inschakelt.
Dat betekent dat de middenbollen nog actief zijn in de gewone stand, die kunnen dus niet leeg zijn.
Wat wel zou kunnen is dat de regelaars van de middenbollen niet helemaal goed werken.
Dat zou met de Diagbox te checken moeten zijn, heb je 'm daar al aan gehad?
Groet,
JW
Dat betekent dat de middenbollen nog actief zijn in de gewone stand, die kunnen dus niet leeg zijn.
Wat wel zou kunnen is dat de regelaars van de middenbollen niet helemaal goed werken.
Dat zou met de Diagbox te checken moeten zijn, heb je 'm daar al aan gehad?
Groet,
JW