Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
@BJG
We hebben nog over waterslag gesproken, echter dan had ik een klap moeten bemerken en waren mogelijk zuigerstangen krom en dus slecht lopende motor. De motor loopt nog goed, alleen het peil van de KVS wordt dan extreem snel minder.
Zoals ik eerder opmerkte, vraag ik voor de zekerheid na of de KVS er ook bij stilstaande motor snel uitloopt. Zoja, dan zal ik gelijk navraag doen over de vriesplug en de EGR warmtewisselaar.
We hebben nog over waterslag gesproken, echter dan had ik een klap moeten bemerken en waren mogelijk zuigerstangen krom en dus slecht lopende motor. De motor loopt nog goed, alleen het peil van de KVS wordt dan extreem snel minder.
Zoals ik eerder opmerkte, vraag ik voor de zekerheid na of de KVS er ook bij stilstaande motor snel uitloopt. Zoja, dan zal ik gelijk navraag doen over de vriesplug en de EGR warmtewisselaar.
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Weer een uitgebreid gesprek met de monteur gehad. Tijdens de diagnose is het een leertraject geweest voor een jongere monteur. Z'n leermeester is al 25 jaar in het vak als Citroën monteur.
Ze hebben de alle eerder genoemde oorzaken en testen doorlopen. Het enige wat zij nog aanbevelen is om het bovenste motorgedeelte te lichten en in de motor te kijken, om te zien wat de oorzaak / schade is.
Deze motor heeft geen sensor voor een te laag KVS niveau, dus het blijft de vraag of de motor echt te heet is geworden. Aangezien alle vriespluggen nog op hun plek zitten, kunnen ze niet met zekerheid zeggen of dit gebeurd is.
De EGR warmtewisselaar lijkt in orde.
Het weglopen van de KVS is getest met een stilstaande en lopende motor.
Als de motor stil staat, loopt er een minimale hoeveelheid KVS weg.
Zodra de motor is gestart loopt de KVS snel weg en ontstaat er een plas "water", doordat de KVS uit de uitlaat loopt. Het is duidelijk KVS omdat het op water lijkt en vettig is.
Door de diverse uitsluitingen komen zij tot de conclusie dat het of de koppakking (1) of een scheur (2) in de cilinders is. De eerste op basis van zijn kilometers of de tweede als de motor werkelijk te heet is geweest.
Het feit dat de watertemperatuurmeter in het rood schoot, kan te weten zijn aan een te laag KVS niveau.
Ze hebben de alle eerder genoemde oorzaken en testen doorlopen. Het enige wat zij nog aanbevelen is om het bovenste motorgedeelte te lichten en in de motor te kijken, om te zien wat de oorzaak / schade is.
Deze motor heeft geen sensor voor een te laag KVS niveau, dus het blijft de vraag of de motor echt te heet is geworden. Aangezien alle vriespluggen nog op hun plek zitten, kunnen ze niet met zekerheid zeggen of dit gebeurd is.
De EGR warmtewisselaar lijkt in orde.
Het weglopen van de KVS is getest met een stilstaande en lopende motor.
Als de motor stil staat, loopt er een minimale hoeveelheid KVS weg.
Zodra de motor is gestart loopt de KVS snel weg en ontstaat er een plas "water", doordat de KVS uit de uitlaat loopt. Het is duidelijk KVS omdat het op water lijkt en vettig is.
Door de diverse uitsluitingen komen zij tot de conclusie dat het of de koppakking (1) of een scheur (2) in de cilinders is. De eerste op basis van zijn kilometers of de tweede als de motor werkelijk te heet is geweest.
Het feit dat de watertemperatuurmeter in het rood schoot, kan te weten zijn aan een te laag KVS niveau.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Dan toch eerst maar met de de endoscoop in de motor kijken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat had ik hier al gevraagdwilly4 schreef:als de motor heel heet is geweest kunnen de zuigerveren lam zijn en ook de zuiger en de cilinder beschadigd zijn.
is er compressie meting gedaan of met een endoscoop camera erin geweest ?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Probeer me te helpen dit te begrijpen.....
Als je een kapotte zuiger(veer) hebt, dan krijg je toch in de eerste plaats een forse overdruk in het carter?
Maar waarom gaat er dan ineens een heleboel koelwater vanuit de koeling via de uitlaat naar buiten?
En als er dan ergens iets gescheurd is in de motor zelf, komt er dan helemaal geen kvs in de olie, of omgekeerd?
BJG schreef daar ook over:
Maar ook dan, zou er dan nu geen sprake moeten zijn van een stevige overdruk in het carter?
Groet,
JW
Als je een kapotte zuiger(veer) hebt, dan krijg je toch in de eerste plaats een forse overdruk in het carter?
Maar waarom gaat er dan ineens een heleboel koelwater vanuit de koeling via de uitlaat naar buiten?
En als er dan ergens iets gescheurd is in de motor zelf, komt er dan helemaal geen kvs in de olie, of omgekeerd?
BJG schreef daar ook over:
Of bedoel je hiermee dat dit helemaal los staat van de oorzaak van het kvs-verlies, maar dat dit dan een gevolg zou kunnen zijn van een mogelijke oververhitting als gevolg van dat koelwater gebrek?Als de monteur de koppakking of de motor (kop) verdenkt betekent dit dus dat de KVS echt uit de uitlaat komt.
Dat is mogelijk, maar dan zou de kop theoretisch een grote scheur naar een uitlaatkanaal moeten hebben. Een lekke koppakking kan er niet voor zorgen dat de KVS rechtstreeks in de uitlaat komt zonder dat de motor waterslag maakt. En ik begrijp uit het verhaal dat het er echt uitstroomt zodra men bijvult.
Maar ook dan, zou er dan nu geen sprake moeten zijn van een stevige overdruk in het carter?
Groet,
JW
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dit had ik al eerder gevraagd
endoscoop camera erin geweest
als de motor te heet word gaat een zuigerveer gewoonlijk niet breken , wel de veerkracht gaat afnemen van de zuigerveer.
endoscoop camera erin geweest
als de motor te heet word gaat een zuigerveer gewoonlijk niet breken , wel de veerkracht gaat afnemen van de zuigerveer.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Ter aanvulling.....
Al eens eerder is er een koppakking van een 2.2HDi als verdachte aangemerkt, waarbij bleek dat de EGR-WtW daarvan lekte.
Voordat er dus begonnen wordt aan een "koplichten" zou ik dus toch eerst maar even die WtW (laten) inspecteren. Als geschreven, dat kan op een simpele manier gedaan worden.
Dat scheelt wellicht een heeeeeeleboel €€'s
Groet,
JW
Al eens eerder is er een koppakking van een 2.2HDi als verdachte aangemerkt, waarbij bleek dat de EGR-WtW daarvan lekte.
Voordat er dus begonnen wordt aan een "koplichten" zou ik dus toch eerst maar even die WtW (laten) inspecteren. Als geschreven, dat kan op een simpele manier gedaan worden.
Dat scheelt wellicht een heeeeeeleboel €€'s
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ik wil niet steeds het laatste woord. Maar sta mij toe nog iets te zeggen:
Ik ben een lui mens en stel het liefst diagnose zonder of met zo min mogelijk demontage. Dat heeft mij niet arrogant bedoeld zeer regelmatig succes opgeleverd. Ook hier is dit mogelijk.
Als er een scheur in de cilinder zou zitten is binnen 10 seconden het expansievat leeg. Zelfs bij starten bouwt een diesel al meer dan 30 bar compressie einddruk op. Verder loopt de cilinder dan vol water waardoor de motor waterslag maakt. Dat is dus uitgesloten.
Als er een scheur in het motorblok zit dan lekt er koelvloeistof in de olie of naar buiten. Dit is beide niet het geval. Dus ook uitgesloten. Daarmee kan in mijn optiek ook het kijken in de motor met een endoscoop worden overgeslagen. Daar valt niets te zien.
Bij een in die mate lekke koppakking is er druk in het koelsysteem bij draaiende motor en kvs in de cilinder bij stilstaande motor. Ook niet dus.
Blijft over een scheur in uitlaakanaal van kop of wtw egr. Egr wtw los testen of by-pass-en. Dan weet je welk van de twee. In beide gevallen kan de lekkage fors groter worden bij draaiende motor.
In aanvulling op JW dus: Hoe is de wtw getest?
Als door heetlopen van de motor een zuigerveer kracht heeft verloren is dat merkbaar aan carterdruk, starten en de rondloop, te zien aan de cilindercorrectiewaarden. Dus wat dat betreft ook prima te diagnosticeren.
Ik ben een lui mens en stel het liefst diagnose zonder of met zo min mogelijk demontage. Dat heeft mij niet arrogant bedoeld zeer regelmatig succes opgeleverd. Ook hier is dit mogelijk.
Als er een scheur in de cilinder zou zitten is binnen 10 seconden het expansievat leeg. Zelfs bij starten bouwt een diesel al meer dan 30 bar compressie einddruk op. Verder loopt de cilinder dan vol water waardoor de motor waterslag maakt. Dat is dus uitgesloten.
Als er een scheur in het motorblok zit dan lekt er koelvloeistof in de olie of naar buiten. Dit is beide niet het geval. Dus ook uitgesloten. Daarmee kan in mijn optiek ook het kijken in de motor met een endoscoop worden overgeslagen. Daar valt niets te zien.
Bij een in die mate lekke koppakking is er druk in het koelsysteem bij draaiende motor en kvs in de cilinder bij stilstaande motor. Ook niet dus.
Blijft over een scheur in uitlaakanaal van kop of wtw egr. Egr wtw los testen of by-pass-en. Dan weet je welk van de twee. In beide gevallen kan de lekkage fors groter worden bij draaiende motor.
In aanvulling op JW dus: Hoe is de wtw getest?
Als door heetlopen van de motor een zuigerveer kracht heeft verloren is dat merkbaar aan carterdruk, starten en de rondloop, te zien aan de cilindercorrectiewaarden. Dus wat dat betreft ook prima te diagnosticeren.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
Daar kan ik me helemaal in vinden. Logica kan ons ver brengen. Ook in dit geval.BJG schreef:...Ik ben een lui mens en stel het liefst diagnose zonder of met zo min mogelijk demontage. ...
De EGR warmtewisselaar is niet gedemonteerd geweest. Wel hebben ze druktesten uitgevoerd. Gezien het antwoord dat ik kreeg verwacht ik niet dat ze een by-pass hebben uitgevoerd. Ik kreeg eerder al de reactie dat de EGR warmtewisselaar zelden kapot gaat en het ook niet verwachten uit de testen die ze hebben uitgevoerd.BJG schreef:...Blijft over een scheur in uitlaakanaal van kop of wtw egr. Egr wtw los testen of by-pass-en. Dan weet je welk van de twee. In beide gevallen kan de lekkage fors groter worden bij draaiende motor.
In aanvulling op JW dus: Hoe is de wtw getest?
...
Als de by-pass eenvoudig is uit te voeren, zal ik hun verzoeken dit alsnog te doen.JW-C5 schreef:....en voor het goede begrip:daarvoor hoeft de WtW niet gedemonteerd te worden, dat kan als hij op z'n plek zit.Egr wtw los testen
Daartoe de KVS-leidingen losmaken, en vervolgens kan die test uitgevoerd worden...
Als het systeem weer werkt zoals het hoort, kunnen de cilindercorrectiewaarden gemeten worden.BJG schreef:...Als door heetlopen van de motor een zuigerveer kracht heeft verloren is dat merkbaar aan carterdruk, starten en de rondloop, te zien aan de cilindercorrectiewaarden. Dus wat dat betreft ook prima te diagnosticeren...
In de loop van volgende week zal ik de garage weer vereren met een bezoek.
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2013 23:20
Auto: C5 Break 2.2 HDi Automaat
Opties: Exclusive, Schuifdak, P-sensoren, Bluetooth telefoon via JBL speakers
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 380.000
Kleur: Zeegroen
Locatie: Almere
De garage bezocht en de monteur gesproken.
Ze hebben de bypass van de EGR warmtewisselaar niet uitgevoerd, aangezien de EGR warmtewisselaar naar behoren functioneert. Daarmee zijn ze het absoluut zeker dat het in de motor zit, dus de koppakking of inwendige scheur.
@André,
Ik zou graag met je overleggen over de mogelijkheid om er een project van te maken.
Ze hebben de bypass van de EGR warmtewisselaar niet uitgevoerd, aangezien de EGR warmtewisselaar naar behoren functioneert. Daarmee zijn ze het absoluut zeker dat het in de motor zit, dus de koppakking of inwendige scheur.
@André,
Ik zou graag met je overleggen over de mogelijkheid om er een project van te maken.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Van dat verhaal:
Groet,
JW
begrijp ik dus he-le-maal niets..........Ze hebben de bypass van de EGR warmtewisselaar niet uitgevoerd, aangezien de EGR warmtewisselaar naar behoren functioneert. Daarmee zijn ze het absoluut zeker dat het in de motor zit, dus de koppakking of inwendige scheur.
Groet,
JW
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Nee, ik ook niet?
Vraag me dan toch af hoe ze dat hebben kunnen testen
Greetz Iceman
Vraag me dan toch af hoe ze dat hebben kunnen testen
Greetz Iceman
Foto's
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.
Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.
Diagbox
Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007



