C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door GW-tje »

Uiteraard ben ik generaliserend bezig en scheer ik alle THP's over 1 kam. Maar gaat het niet altijd zo?
Ik weet voor mezelf nu al zeker dat ik nooit een Cit met deze motor zal kopen, ik zou als de dood zijn dat mij zo'n motor zou treffen. Wellicht dat ik er anders tegenaan ga kijken wanneer alle problemen adequaat opgelost zijn. Niet oplosbaar zijn, maar opgelost. De oplossingen zijn vooralsnog ingrijpend en duur.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Menno »

Het is wat mij betreft net als bij de HPi , lekker laten staan ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Vooralsnog ben ik een zeer tevreden C5 II (PH3)-rijder met toevallig een THP-motor (2012). Wel met nog maar weinig km's. Olieverbruik ongeveer 1:5000. Verder geen zaken van belang wat de THP betreft.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
O ja, die HPI vond ik ook een fantastisch mooie motor. Ook nooit problemen mee gehad in de tijd dat ik hem had. Vanwege de huidige problemen met onderdelen zou ik hem nu niet meer aanschaffen, dat dan weer wel.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
In principe is het de bedoeling de C5 nog 2-3 jaar aan te houden en dus dik over de 2.5 ton te trekken. Olieverbruik was ongeveer 1 op 15.000 met 5w30, even kijken hoe het met de 0w30 gaat die JOH er onlangs in heeft gedaan.

Een 308 SW houden we in het oog, met name ivm de veranderde gezins samenstelling sinds ik em kocht (van 1 naar 4) en de extra jaarlijkse km's (de 1.2 THP :shock: zou 1 op 20 rijden).
De C5 break/station/sw is gewoon te zwaar en beetje ondergemotoriseerd met 1.6hdi, de 508 SW Diesel is zelfs nog lichter dan de berline nu. En zou ik toch ook niet nog eens een met de 1.6THP nemen...

Het is gewoon lastig een waardige opvolger te vinden, DS5 is net te zwaar/klein qua koffer, dus rijden we met plezier door met de huidige, als bij 2 ton de turbo of wastegate vervangen moet worden dan zei het maar zo :|
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

De 1,2 ethp begint dezelfde kwalen te krijgen.
Mijn gevoel zegt dat deze motoren niet geschikt zijn voor stadsverkeer.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door GW-tje »

Geen enkele motor is geschikt voor stadsverkeer. Onder die omstandigheden vervuilt elke motor. Je moet wel af en toe een flink stuk rijden om de motor goed door te warmen en in conditie te houden.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

mijn schoonouders hadden een c3 1.1 en die kwam nooit verder dan de kerktoren en er rond :lol:
Maar dit soort problemen hebben zij in de 8 jaar nooit gehad.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Roman schreef:De 1,2 ethp begint dezelfde kwalen te krijgen.
Mijn gevoel zegt dat deze motoren niet geschikt zijn voor stadsverkeer.
Dat is onzin. Tot nu toe is de nieuwe 1.2 EB motor met en zonder turbo een zeer betrouwbare motor gebleken. Tja, laat PSA maar zelf haar motoren ontwikkelen, dan komt het wel goed qua duurzaamheid. Over de 1.2 turbo valt tot nu toe natuurlijk nog wel weinig te concluderen wat de lange termijn betreft en hoe deze motor zich houdt bij echte hoge kilometerstanden over de 2 ton daar deze nog maar zeer kort op de markt zijn. De 1.2 zonder turbo houdt zich echter zeer goed qua betrouwbaarheid ook ver boven de 100.000 km.
Ik las afgelopen week een test van de nieuwe Peugeot 3008 met deze motor in een Duits autoblad. Er werd zeer positief geschreven over deze motor. Zeer vlot stil en zuing. Men schreef dat de 1.2 E-THP 130pk de nieuwe 3008 vleugels gaf en dat terwijl deze SUV toch ook 1250kg weegt. In de volgende C5 die veel lichter gaat worden dan de huidige zal deze motor ook als basismotor worden gebruikt en dat lijkt mij een zeer goede beslissing!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

Ok als jij dat zegt..jij werkt zeker voor citroen :lol:
bij de plaatselijke peugeot dealer lagen er al open vanwege enorme interne vervuiling.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Qua THP klopt dit gevoel in elk geval echter wel . In andere landen waar langere afstanden gereden worden spelen deze problemen een stuk minder.

Bij mij is het gedoe ook pas begonnen na gebruik van de auto bij woon-werk met file rijden op de A4. Toegegeven dan is de auto wel erg zuinig, maar ja als ie er dan van stuk gaat...

Van korte stukjes rijden bouwt vervuiling op die je bij een indirect ingespoten auto ook weer kwijt raakt bij een incidentele rit. Bij een direct ingespoten auto niet. Ik heb al eens de optie van een flashlube gevuld met injectorreiniger geopperd....


De vergelijking met de HPI gaat niet op, deze kent een beperkt aantal exemplaren en is na 1 jaar al teruggetrokken. De THP is gewoon al jaren geleverd en nog steeds, en daar zijn dus enorm veel meer exemplaren van.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 274
Lid geworden op: 20 aug 2011 16:53
Auto: 1.6THP Exclusive Berline
Opties: 18" Atlantique, NG4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12177
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 188.000
Kleur: Gris Alu
Locatie: Zaanstad
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Tja, dat verklaart waarom ik met woon-werk (2x105km per dag) relatief weinig problemen cq veel km's heb. En nu de Velsertunnel weer open is haal ik ook weer 1 op 15 ipv amper 1 op 14. Zag op Spritmonitor dat de e-thp in de praktijk ook maar 1 op 16-17 haalt in het beste geval. Dat loont nog minder de moeite om de C5 er op in te ruilen dan gedacht.
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Roman schreef:Ok als jij dat zegt..jij werkt zeker voor citroen :lol:
bij de plaatselijke peugeot dealer lagen er al open vanwege enorme interne vervuiling.
Dat kun je wel zeggen Roman maar ik moet hier toch eerst bewijzen voor zien voordat ik het ga geloven.
Bij ons in de lease lopen er inmiddels vele 308's, wat C4's en C4 Cactussen met deze motor en wij hebben nog geen enkel geval gezien van interne vervuiling. Trouwens ook geen andere mankementen aan deze motor.
Tot nu toe schijnt deze EB Turbo een heel degelijk ding te zijn.
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Gebruikersavatar
C5club Executive
C5club Executive
Daarom hebben wij in onze DS3 na slechts 28K kilometer onder volledige coulance zeker een nieuwe (1.2) motor gekregen....... maar, eerlijk is eerlijk .... met dat nieuwe blok gaat ie als de brandweer
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2

Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door Roman »

ik ga iig niks bewijzen, ik heb al te veel gezegd... :oops:

ik koop dit iig niet... ;)
en ben blij dat onze C3 met de 82 pk variant het veld geruimd heeft.
Plaats reactie