De verstuivers zijn nooit uit de cilinderkop geweest. Ik heb de kop weggebracht met de brandstofrail gemonteerd. Hij is gereinigd en de klepsteelpakkingen zijn vervangen. De brandstofrail is er wel afgehaald, maar ze hebben de verstuivers laten zitten.
Er was iig ook geen sprake van een lek. Wel waren ze weer volledig dichtgekoekt met verbrande olie. Dat is ook logisch met het schrikbarende olieverbruik.
Het verstuivingspatroon zal ik binnenkort eens een keer gaan testen. De olieprut kan er m.i. ook voor zorgen dat er een volledig verkeerd verstuivingspatroon ontstaat. En dus uiteindelijk dit resultaat.
Mijn vermoeden is het volgende: toen de kop er af lag heb ik ook de bovenkant van de zuigers zoveel mogelijk gereinigd. Daar zat een enorme laag carbon op, helemaal tot aan de zuigerwand. De motor verbruikte voor de revisie ongeveer 1 liter per 500km. Ik dacht doen dat dat grotendeels te wijten was aan de klepsteelpakkingen, die forse speling vertoonden en helemaal verhard waren.
Maar achteraf gezien waren het natuurlijk gewoon de vastzittende en gebroken zuigerveren. Zowel in cilinder 1 als drie was sprake van gebroken zuigerveren. De rest zat vastgekoekt. Alleen in cilinder 4 kwam er een zuiger uit waarvan een van de twee compressieveren nog los zat en heel was.
Ik denk dat de carbon-koek bovenop de zuiger toen ook functioneerde als dichting tussen zuiger en cilinderwand. Door mijn schoonmaakactie is die werking vervallen en verbruikte de motor nog veel meer olie. Er was ook een hele hoge carterdruk en daarmee werd er ook schrikbarend veel olie in de PCV kanalen geblazen. De inlaatlucht na de turbo was gewoon bruin en stonk naar olie. Alle slangen druipten bij demontage van de olie.
Zou het niet kunnen zijn dat dit extreme olieverbruik en het aankoeken van die olie in de cilinder er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat het verbrandingspatroon van de verstuiver in cilinder 2 zodanig beinvloed werd dat die door de zuiger is gaan smelten? Want op het olieverbruik na liep de motor prima na de revisie.
Nog wat foto's van de kop, een van de uitlaatkleppen van cilinder 2 en van de verstuivers (na een eerste snelle schoonmaakactie met een doekje):
Turbine van de turbo ziet er trouwens prima uit, alleen een beetje zwart van alle oliedampen
De kat zit er wel weer onder, maar ik heb hem voor montage op zijn kop gehouden en er kwam niets uit.