Ook zonder hydropneumatische vering is de Citroen een echte Citroen

Totaal aantal stemmen: 269
mee oneens: een echte Citroen veert op vloeistof en gas! (208) 77%
mee eens: het zit 'm niet in de vering! (61) 23%
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Wel of niet breed cq standaard toepassen is uiteindelijk geen technische (=visie) maar helaas een marketing vraag (=korte termijn opportunisme). We zullen het meemaken. Mochten er marketeers onder ons zijn, niets persoonlijks, anders dan dit mijn persoonlijke mening over hedendaagse marketing. ;)
Delf
Delf
Ik ben ervoor dat elke Citroën een echte Citroën is. Algemeen Citrofiel dus, :smt190 , maar een HP geveerde Citroën heeft toch zeker mijn voorkeur.
Zeker nu met Comfortbollen eronder is het echt genieten :smt023
Zolang de mogelijkheid bestaat blijf ik mijn HP C5 houden. :citrofiel
Wel geloof ik dat Citroën op een paar modellen na, de "Duitse" kant op gaat met haar modellenlijn en dat merk je al met de benaming van de C5 III, Tourer i.p.v. Break, om maar iets te noemen.
Dat vind ik wel jammer. :smt089

Gr. Delf. :smt193
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 823
Lid geworden op: 25 apr 2009 17:29
Auto: HONDA JAZZ e:HEV Elegance
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Energielabel: A
Locatie: Den Haag
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Van belang is natuurlijk wel dat het systeem voldoende lang meegaaat. HP was inmiddels zo uitontwikkeld dat er de eerste 200.000 km weinig problemen mee waren. Ben benieuwd, hoop dat PSA het systeem zonder kinderziekten op de markt zet.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot 5-07-2025 (143006)Afbeelding

Honda Jazz e:HEV Elegance
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Zie ook het stukje op cifo ...
Afbeelding
http://www.citroen-forum.nl/nieuws/over ... _programme" onclick="window.open(this.href);return false;

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 390
Lid geworden op: 05 okt 2006 13:30
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Stadskanaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Interessante ontwikkeling, die nieuwe schokdempers!

Doet de vraag wel rijzen: zou dit ook te 'retrofitten' zijn op pak'm beet een C3 of C4? Gezien het feit dat de dempers in de plaats komen van reguliere schokdempers, en zónder ingewikkelde hydraulische of electronische systemen zouden moeten gaan werken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
In een van die andere verhalen staat dat Citroën er ook de stabilisatorstangen en de ESP voor moet aanpassen :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Deze vraag kwam op cifo ook voorbij..
Antwoord ook, geen retrofit
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Dat is m.i. ook onbegonnen werk ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 382
Lid geworden op: 28 mar 2009 10:56
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.
Locatie: Roosendaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Vandaag grote beurt, 150.000 km. Bollen aan de linkerkant zijn voor en achter gaar. Dus alle 4 vervangen. Is toch niet helemaal in lijn met de verwachtingen. Dure grap en bollen moeten tegenwoordig besteld worden, liggen niet meer bij de dealers op voorraad. Dat kun je toch niet goed volhouden dat het bijzonder is. Of zo bijzonder dat je onderdaad geen voorraad meer kan houden. Hou jullie op de hoogte.
Alfa foto kwijt
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 382
Lid geworden op: 28 mar 2009 10:56
Auto: C5 Aircross Hybrid
Opties: geen
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Phase: C5 Aircross
Organummer: -
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 15.000
Kleur: Blue Eclipse, zwarte accenten.
Locatie: Roosendaal
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Gisteren zijn de bollen vervangen en vandaag de wekelijkse rit naar Duitsland gereden.
Ik heb een andere auto terug, het comfort is terug, misschien wel beter dan het ooit geweest is. En wat voelt de auto stabiel op hoge snelheden.
Ook het insturen op snelle snelwegafritten is een waar genoegen. Morgen eens de sportstand opnieuw proberen, heb ik eigenlijk nog nooit mee gereden.

Wel irritant dat het verslechteren van de vering langzaam gaat en dus eigenlijk ongemerkt.

Nu nog een vers vliegwiel en de auto staat weer helemaal op punt.
Alfa foto kwijt
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Snel leeg, na 154kkm en 5 jaar.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Zeker snel !

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 327
Lid geworden op: 27 aug 2009 13:31
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Locatie: Den Haag
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Ja, inderdaad. Vorig jaar dacht ik dat er linksvoor een bol moest worden bijgevuld en ben toen naar een garage gegaan die daarin gespecialiseerd is. Het bleek dat de bollen van mijn C5 niet bijgevuld kunnen worden, alleen vervangen, maar ook dat hoefde niet. Het bleek de stabilisatorstang te zijn. Dit jaar wordt de C5 vijftien jaar en bij de laatste grote beurt in mei bleek er nog steeds geen sprake van de noodzaak van vervanging te zijn, met meer dan 175.000 kilometer op de teller...
Groet,

Frank
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
De mijne zijn ook nog steeds origineel.....
C4GP 2.0 16V LPG-G3
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 apr 2016 18:18
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Leek
Gebruikersavatar
C5club Fan
C5club Fan
JW-C5 schreef:Leuk dat je dat verhaal gevonden hebt, zeker interessant om te lezen.

Wat ik er uit begrijp is dat het bijzondere schokbrekers zijn, een soort AMVAR maar dan zonder elektronica die de variabele demping moet bewerkstelligen.

Verder is het een systeem met "gewone veren", er is dus geen hoogteregeling, en daarmee ook geen constante wagenhoogte.
Hoe ze dat gaan oplossen blijft vooralsnog onduidelijk, met schrijft dat er nog heel wat ontwikkelingswerk gedaan moet worden aan de veren, torsiestaven en zelfs ESP.

Hopelijk volgt er binnenkort meer info over deze ontwikkeling.

Groet,
JW
Ik heb even een stukje hierna gelezen, maar nog niet alles. Sorry als ik in herhaling schiet.

Het is in elk geval een mooie ontwikkeling. Ben ook benieuwd of dit op de huidige wagens eventueel toe te passen valt. In theorie in elk geval natuurlijk wel. Nu nog zien of de praktijk daarop aansluit.

In ieder geval. Met betrekking tot hoogte regeling. Zo luxe als bij Citroen met verschillende hoogtes is het niet, maar Volvo gebruikt bij de V70 aan de achterzijde Nivomat schokbrekers. Deze komen bij zware belading ook weer terug naar hun normale rijhoogte waardoor de auto weer recht staat.
Plaats reactie