Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Citroën Specialist & Sponsor


Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
zomaar leuk om de reacties eens te peilen,
Is een Citroen zonder hydropneumatische vering wel een echte Citroen?
Nu met de komst van de C5 III is er ook de mogelijkheid ontstaan de auto te bestellen zonder hydropneumatische vering. Stel dat Citroen over een paar jaar besluit deze mogelijkheid te schrappen, is Citroen dan nog wel Citroen? Ofwel is Citroen alleen Citroen met deze specifieke vering of is er meer wat een Citroen specifiek Citroen maakt?
Is een Citroen zonder hydropneumatische vering wel een echte Citroen?
Nu met de komst van de C5 III is er ook de mogelijkheid ontstaan de auto te bestellen zonder hydropneumatische vering. Stel dat Citroen over een paar jaar besluit deze mogelijkheid te schrappen, is Citroen dan nog wel Citroen? Ofwel is Citroen alleen Citroen met deze specifieke vering of is er meer wat een Citroen specifiek Citroen maakt?
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
Berichten: 2551
Lid geworden op: 21 aug 2007 20:06
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Locatie: Nijmegen
Citroen heeft genoeg auto's gemaakt die echte Citroens zijn, ook al hebben ze geen HP vering. De 2CV, om maar eens iets te noemen. Maar een Citroen moet wel veercomfort hebben, dat hoort er wel bij , vind ik. Op het moment dat Citroens gaan veren als bv Duitse auto's dan is er iets mis.
Groeten, Marc
Berichten: 8142
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: Geen C5 meer
Brandstof: Benzine
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Oef, dat is voor mij moeilijk.. ik vind bv de Picasso een échte citroen.
Geen HP, maar wel een futuristisch electronisch dashboard.
Ik denk dat ze wel zonder HP kunnen (ik zou het wel betreuren)
Geen HP, maar wel een futuristisch electronisch dashboard.
Ik denk dat ze wel zonder HP kunnen (ik zou het wel betreuren)
MG4 2022 (De zwarte RaceChinees)
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Sommige niet HP modellen zijn wel degelijk typsch Citroen, anderen imho totaal niet (C1 bv) omdat ze niet een uniek Citroen model zijn.
Voor mij staat het kopen van en Citroen iig. wel gelijk aan het kopen van een HP geveerde wagen.
Dus er zijn wel meer eigenschappen die een Citroen een echte Citroen maken, maar die eigenschappen zouden ws. net niet voldoende zijn om perse Citroen te blijven rijden als ze zouden stoppen met de HP vering.
Anders gezegt : als Citroen zou stoppen met het bouwen van (betaalbare) HP geveerde auto's staan er op mijn lijstje met mogelijke kandidaten ineens wel andere merken.
Voor mij staat het kopen van en Citroen iig. wel gelijk aan het kopen van een HP geveerde wagen.
Dus er zijn wel meer eigenschappen die een Citroen een echte Citroen maken, maar die eigenschappen zouden ws. net niet voldoende zijn om perse Citroen te blijven rijden als ze zouden stoppen met de HP vering.
Anders gezegt : als Citroen zou stoppen met het bouwen van (betaalbare) HP geveerde auto's staan er op mijn lijstje met mogelijke kandidaten ineens wel andere merken.
Johan
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Mijn keuze in de poll was makkelijk. Indien Citroen geen HA/HP meer zou gaan voeren in middenklasse autos zou dat voor mij betekenen: niet meer automatsich een Citroen, maar ook rondkijken bij andere merken. Met 3x BX, 4x Xantia en 3x C5 zou dat een enorme emotionele schok voor mij zijn.
En ik vrees dat het die kant op gaat. Tien tegen 1 dat de wokkelverkoop van de PhIII beter loopt.
gr.Ronald
En ik vrees dat het die kant op gaat. Tien tegen 1 dat de wokkelverkoop van de PhIII beter loopt.
gr.Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 jul 2008 13:43
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Locatie: Dieren
De HP was voor mij 1 van de hoofdredenen om de C5 te kopen. Door de meerdere standen kan zo'n behoorlijke forse wagen toch nog onder de laagste bruggen door, als ie aan dek staat. Bij standje laag is de auto namelijk net iets lager dan mijn laagste vaste punt. In de normale stand zou de auto het hoogste punt zijn. Maar dat is dus puur praktisch.
Maar toch. Ondanks dat een citroen zonder HP ook nog steeds een citroen kan zijn door mooie technieken en vooral uitstraling, is HP toch onontbeerlijk voor een echte citroen!
Zou citroen om wat voor reden dan ook de HP schrappen, dan komen er ook zeker andere merken in aanmerking.
Of toch maar een DS 23 Pallas kopen.
Maar toch. Ondanks dat een citroen zonder HP ook nog steeds een citroen kan zijn door mooie technieken en vooral uitstraling, is HP toch onontbeerlijk voor een echte citroen!
Zou citroen om wat voor reden dan ook de HP schrappen, dan komen er ook zeker andere merken in aanmerking.
Of toch maar een DS 23 Pallas kopen.
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Berichten: 295
Lid geworden op: 31 aug 2008 19:50
Auto: C5 Tourer 2.0HDiF
Opties: Detection, protection, wegklap trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11566
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: Rouge Profond
Citroens zijn onderscheidend, met een grote hang naar comfort. Dit is dus niet automatisch een bolletjes vering. Denk ook aan traction avant, 2CV, de echte oer Citroens! Wat al echt Citroen was zijn bv meedraaiende koplampen, eenspaaks stuurwielen nu vervangen door vaststaande naven.
Het antwoord van mij: Nee, de vering is bijkomend.
Het antwoord van mij: Nee, de vering is bijkomend.
Niet meer: C5 Tourer 2.0HDiF Dynamique Rouge Profond, Detection, Protection, Trekhaak
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
Nu: Peugeot 508SW 2.0HDIF 140 BLE
V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
Ja de bollen zijn belangrijk maar ook de andere punten van een citroen
uiterlijk/vormgeving
als ze dat gaan verliezen en op elke willekeurige auto gaan lijken en dan ook de bollen kwijt zijn
dan zou ik ook naar andere auto's gaan kijken
uiterlijk/vormgeving
als ze dat gaan verliezen en op elke willekeurige auto gaan lijken en dan ook de bollen kwijt zijn
dan zou ik ook naar andere auto's gaan kijken
Berichten: 1206
Lid geworden op: 31 mei 2006 21:32
Auto: C5 Tourer LB 2009
Opties: Half leer, Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 125000
Kleur: Blue Bourrasque
Locatie: Wagenborgen
Contacteer:
Als er een citroen badge opzit is het voor mij een echte citroen, zelfs de C1
Maar de hydropneumatische vering is toch wel heel speciaal citroen, ben ook blij dat ik er weer eentje heb met. Maar ook al zal citroen totaal stoppen met de hydropneumaten, dan nog zal er bij mij alleen citroen op de oprit staan.

C5 Tourer 2.0i 16V Ligne Business '09 (Blue Bourrasque)
C1 Ambiance 5d, airco, LMV '09 (Vert Mica)
BX 14E '86 (Blanc Cremant)
Ex: BX (2x), Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 Break HDi
C5club Die-Hard


Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
De creatieve geest is allang uit de fles bij citroen. De veralgemenisering zet zich voort. De nieuwe C5 die nu leverbaar is met gewone vering, lijkt wat dat betreft een voorbode op wat nog komen gaat. In een latere Phase zul je er wellicht extra moeten zeuren om HP. Ik blijf het een machtig systeem vinden en het gaat mij om de combinatie afwijkend design/HP. Dan spreek je wat mij betreft over een echte citroen. En de nieuwste C5 is alleen maar bedoeld om die moffenbakken een nat pootje te geven. En dat lijkt te lukken. Als auto wel geslaagd, maar als citroen niet.
Berichten: 4494
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:55
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Locatie: Dordrecht
Contacteer:
Ik sluit me hier volledig bij aan. Heb zelf 2 BX-en en 3 Xantia's gehad, puur en alleen voor de vering.Ronald schreef:Mijn keuze in de poll was makkelijk. Indien Citroen geen HA/HP meer zou gaan voeren in middenklasse autos zou dat voor mij betekenen: niet meer automatsich een Citroen, maar ook rondkijken bij andere merken. En ik vrees dat het die kant op gaat. Tien tegen 1 dat de wokkelverkoop van de PhIII beter loopt.![]()
gr.Ronald
Geen HP/HA meer? Misschien dan toch een BMW of iets dergelijks.
In ieder geval is Citroen dan geen zekerheid meer.
Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
C5club Bikkel


Berichten: 305
Lid geworden op: 01 dec 2006 15:42
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Locatie: Middelburg
voor mij het meest relevant het ontwerp: prachtige lijn met name van opzij, eindelijk een mooi ontworpen dashboard en veel value for money; de HP-vering was bij de keuze een bijkomstigheid (wist ik veel, mijn eerste citroen) maar is toch wel een verademing op slecht wegdek!
Hans
Hans
Berichten: 822
Lid geworden op: 08 dec 2006 20:22
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Locatie: Goirle
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache 27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ 90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
Berichten: 623
Lid geworden op: 01 feb 2007 18:26
Auto: Citroen C3 1.2 16v 110 pk Vti Exclusive AT6+ Full options + Navi + camera
Opties: full options navi camera
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 11000
Kleur: Wit met rood dak
Locatie: ZO brabant
goed sjef,
daar sluit ik mij helemaal bij aan.
ps, ik heb je vorige week gemist.
daar sluit ik mij helemaal bij aan.
ps, ik heb je vorige week gemist.
Ome Henkie
2cv6 1971
gs 1975
gsa 1980
gsa x3 1982
bx 19trs 1986
bx 19tzi 1991
xantia 2.0 berline aut 1994
xantia 2.0 break aut 1998
C5 2.2 I hdi berline exclusive 2002 AUT4 zwart lederen bekleding
C5 2.0 IIhdi berline 2007 AUT6 RT4
C5 2,0 III 2.0i 16v TOURER 2009 excl aut4 ng4 panorama
C3 1.6 16v 120 pk Vti Exclusive Automaat + Full options + Navi + camera 12-2015
2cv6 1971
gs 1975
gsa 1980
gsa x3 1982
bx 19trs 1986
bx 19tzi 1991
xantia 2.0 berline aut 1994
xantia 2.0 break aut 1998
C5 2.2 I hdi berline exclusive 2002 AUT4 zwart lederen bekleding
C5 2.0 IIhdi berline 2007 AUT6 RT4
C5 2,0 III 2.0i 16v TOURER 2009 excl aut4 ng4 panorama
C3 1.6 16v 120 pk Vti Exclusive Automaat + Full options + Navi + camera 12-2015
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Ik heb in mijn leven 9 auto's gekocht en gereden, waarvan 3 citroen's, een Xantia daarna een XM, daarna een C5, en inderdaad allemaal om het HP veersysteem, ik vind persoonlijk dat het met zo'n systeem juist heerlijk relaxt rijd, dat is dus ook de hoofdreden dat het nu dus een C5 is geworden.
Moet ook eerlijk zeggen, dat het mooie dynamische uiterlijk zeker ook de doorslag gaf, maar het HP systeem meer.
Rij maar eens in een Dikke duitser naar Spanje of met een C5, mijn stiefvader rijd alleen maar Mercedes, en is daar mee ook naar spanje gereden, pfff zegt ie, je weet niet meer hoe je moet zitten op het laatst, heb je in een C5 echt geen last van.
Heb de beste man ook te weten overtuigen, dat een Citroen veel fijner rijd, hij overweegt nu ook om een C6 aan te schaffen, puur om het comfortable veersysteem.
Dus zo geld ook voor mij, als het HP systeem niet meer word geleverd onder een Citroen, dan komen er zeker ook andere merken in aanmerking.
Ik vind het dan ook een mooi stukje techniek dat hele HP veersysteem, zoals het zich geheel aanpast aan snelheid en wegdek, dan doe wokkels dus niet.
Amen.
Groeten Marcel.
Moet ook eerlijk zeggen, dat het mooie dynamische uiterlijk zeker ook de doorslag gaf, maar het HP systeem meer.
Rij maar eens in een Dikke duitser naar Spanje of met een C5, mijn stiefvader rijd alleen maar Mercedes, en is daar mee ook naar spanje gereden, pfff zegt ie, je weet niet meer hoe je moet zitten op het laatst, heb je in een C5 echt geen last van.
Heb de beste man ook te weten overtuigen, dat een Citroen veel fijner rijd, hij overweegt nu ook om een C6 aan te schaffen, puur om het comfortable veersysteem.
Dus zo geld ook voor mij, als het HP systeem niet meer word geleverd onder een Citroen, dan komen er zeker ook andere merken in aanmerking.
Ik vind het dan ook een mooi stukje techniek dat hele HP veersysteem, zoals het zich geheel aanpast aan snelheid en wegdek, dan doe wokkels dus niet.
Amen.
Groeten Marcel.




