Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Auteur |
Bericht |
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Weet iemand met wel koppel je precies de wielbouten van een C5 ph3 moet aandraaien? Zoek me wezenloos op het internet maar nergens is er een duidelijk antwoord te vinden . Zijn er up-to-date tabellen waarop het aanhaalkoppel vermeld staat?
|
07 nov 2015 18:24 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13914 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
ik doe ze op 110 Nm
|
07 nov 2015 18:29 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33483 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
110 net als de andere
_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
|
07 nov 2015 18:47 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Volgens het CitDoc B2GB0102P0 Aanhaalkoppels : wielen geldt voor de C5 PH3: 110 Nm bij stalen velgen 90 Nm bij aluminium velgen.
In de praktijk wordt er in beide gevallen veelal 110 Nm toegepast.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 nov 2015 18:49 |
|
|
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Bedankt allemaal voor de antwoorden! Kan het geen kwaad om ook bij de lichtmetalen velgen 110 Nm toe te passen? Ik neem aan dat het beter is om geen vet, olie of iets dergelijks op de schroefdraad van de bouten te doen ivm. het dan niet meer nauwkeurig zijn van het aanhaalkoppel? Ik doe dat in ieder geval niet. Wat is jullie mening daarover?
|
07 nov 2015 19:16 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33483 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Daar is in een ander draadje al uitvoerig over geschreven
_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
|
07 nov 2015 19:19 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Heb dat eens gevraagd aan een vriend die bij Citroën werkt omdat ik het ook niet vond en hij heeft me laten weten om licht metalen velgen met 100Nm vast te zetten. Dus dan doe ik dat zo maar.
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
26 dec 2015 23:00 |
|
|
L A
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55 Berichten: 710 Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Alle bouten 110 Nm Maar alléén de slotbouten 90 Nm. Voor alle duidelijkheid: Voor wie dus vier slotbouten heeft, op ieder wiel één. Dan zitter op ieder wiel dus 3 bouten met 110 Nm vast en alleen de de slotbout met 90 Nm. Eén en ander opgedaan als werkervaring gedurende één jaar in een Citröen-garage in Lamastre (2003). M vr gr uit de Ardèche, L A
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK, Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
|
27 dec 2015 11:25 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
3 bouten op 110Nm en eentje op 90Nm... Wat met die vijfde bout? Ah ja, die was er nog niet ten tijde van jouw werkervaring.
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
27 dec 2015 14:02 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
27 dec 2015 17:59 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Op bijgevoegde afbeelding zie je de koppels die Citroën voorschrijft.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
27 dec 2015 23:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Het probleem met de slotbouten is gewoon dat vooral de verloopdoppen van zulk een belabberde kwaliteit zijn dat het aanhaalmoment wel móet worden teruggebracht wil je ze minstens 2x kunnen los en vast draaien met dezelfde dop. Dit is een natuurlijk niet een ideale situatie. Ik wil geen discussie opwekken maar in principe is voor iedere velg 90 tot 100Nm genoeg. De reden dat veel monteurs daar overheen gaan (120 - 130 Nm bij lichtmetaal is geen uitzondering) ligt in het volgende: Lichte verontreiniging, oneffenheid, verflaag, en/of bramen van de aanligvlakken tussen naaf en wiel zorgt ervoor dat na een korte periode alsnog de aanligkracht van de velg op de naaf te weinig is, waardoor lichte beweging ontstaat. Daardoor loopt uiteindelijk de velg steeds losser. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het vervangen van de remschijf. De conclusie dat het aanhaalmoment van 100Nm niet groot genoeg was is snel getrokken als de klant na 2 weken bij je staat met een rare tik bij optrekken en afremmen Credo: Na 1000 km terug laten komen en natrekken is nog niet zo'n raar idee. Bovendien leg je de verantwoording bij de klant. Dit is ook bij het monteren van trekhaken (waar de aanwezigheid van resten van coating die weliswaar is verwijderd een risico vormt) een item waar bijna niemand zich aan houdt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 dec 2015 00:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
@ KOS, Waar heb je dat document gevonden? In de CitDoc's versie mei 2010 kom ik het document B2GB0102P0 Aanhaalkoppels : wielen tegen, met andere getallen: Bijlage: B2GB0102P0 Aanhaalkoppels wielen.jpg Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 dec 2015 01:08 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Heb ik gevonden via CitDoc. versie: 3.6.18 versie gegevens: CS95 versie doc toepassing: 3.6.1
Geen idee van welk jaartal die is... Denk dat het een recentere versie is dan de jouwe aangezien de DS4 en DS5 niet in jouw overzicht vermeld worden.
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
28 dec 2015 14:47 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
Die is inderdaad jonger dan die van mij. Daarvan zijn de gegevens: Versie V2.8.22.0 Versie gegevens: CS3G Versie Doc toepassing: V2.8.22
Het meest verrassende in die nieuwere tabel vind ik de hogere aantrekkoppels bij LM velgen.
Breeze is nog bezig hierop de nodige berekeningen los te laten. Daarin is ook betrokken de rekgrens van de hier gebruikte M12 bouten met fijne schroefdraad.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
28 dec 2015 14:56 |
|
|
|