C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik verwacht serieus een lekkere fles wijn van je voor de kerst wanneer je probleem over is, schavuit! ;)
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Tja, die zou je van mij kunnen krijgen, ware het niet dat hij (nu al ja!) vrolijk blijf hobbelen koud, en op drie poten loopt in koude toestand. Hij vervalt (nog) niet in de storingsmodus. Ik kijk het even aan nog en mocht ik klepstoters gaan vervangen, dan uitsluitend van de betreffende cilinder, zoals MarcelK heeft gedaan en toen was het ook over kennelijk. Verder ga ik niet, mocht dat tzt ook niet voldoende zijn wordt het een enkeltje recycling, want ik heb geen behoefte een ander op te schepen met zoiets.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Beste forumleden,

Vraagje, wat zijn de gevolgen als er niks aan laat doen? Ik sta ook op het zelfde punt, dat ze moeten worden vervangen, maar het is nogal een uitgave? Middeltjes zijn al geprobeerd.

Groet,
Pascal
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Dat er een klep op de zuiger valt :smt089













:lol:
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
??
Verklaar je nader Herman.... :o
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
klepstoter stuk en maakt de rest stuk
Klepveer gaat stuk en klep valt


Nou ja het zou maar eens......
:mrgreen:
Afbeelding
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.



_______________________________________________________
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ok, dat is dus een kwestie van de staat van de stoters controleren, eenmaal los. Tjonge, die stoters toch. Ik krijg bijna zin om te biljarten
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 apr 2014 12:16
Auto: Tourer 1.8 16V Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11946CJ
Productienummer: 10025
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145300
Kleur: Zwart
Locatie: Amsterdam
Dank je wel Herman,

Het maakt wel wat duidelijker. Dan nog maar ff dubben wat wijsheid is.

Groet,

Passie
2020 - heden C5 Tourer
2014 - 2020 C5 Break
2011 - 2014 Xantia Break
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Het was dus van de week, na de Wynn's behandeling, weer het ouderwetse drama; koud pruttelen bij het stoplicht na 500 m rijden. Voordat ik kon wegrijden bij het stoplicht schoot ie weer in de foutmodus, op 3 cilinders lopen, en dus flink gas geven om überhaupt van de plek te komen. Ik word er echt schijtziek van. Nadat ik de wagen stilzet bij de bushalte, start ik hem opnieuw. Hij start vrolijk, de alarmbellen blijven rinkelen maar die gaan later (na een paar keer starten) weer uit.
Wat mij bevreemdt, is dat de wagen dus gelijk weer start en dan - nog steeds in de opwarmfase - WEL normaal loopt. Waarom liggen op dat moment die klepstoters opeens niet meer dwars? Ik ben technisch niet onderlegd maar ik kan de logica in deze niet volgen. Ik ben dan geneigd de inspuitcomputer of weet ik veel wat te verdenken. Het zou wat zijn als je voor een vermogen je klepstoters laat vervangen en het blijkt ergens anders in te zitten...... :cry:
Ik ben er ondertussen eerlijk gezegd nog niet uit of het allemaal wel gaat gebeuren, en zit al wat rond te kijken naar eventueel wat anders, maar liever hou ik deze
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Mijn vorige C5 2.0i 16V (2003) had dezelfde verschijnselen. Bij lage(re) temperaturen vaak (niet altijd) meteen starten en onregelmatig lopen. Als ik na 10 à 20 seconden de motor afzette (wel of niet rijden) en dan weer startte, liep hij normaal (en ook geen meldingen). Ik ben een keer met de onregelmatige loop door blijven rijden en 50 km verder liep hij nog steeds onregelmatig.
Mijn verklaring (ben geen techneut wel een geïnteresseerde leek): één hydraulische klepstoter werkt door gebrek aan olie niet (goed). Hij raakt daardoor in een a-synchroon ritme en komt daar niet vanzelf uit bij warmer worden van de motor. Zet je de motor stil en daarna opnieuw starten, dan wordt hij gewoon met olie gevuld en doet netjes synchroon mee.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Klinkt plausibel Rob....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 aug 2013 22:34
Auto: C5 Break 2.2 HDIF
Opties: Navi / JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Organummer: 10913
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 219000
Kleur: Gris Fulminator
Rob, ik denk dat je deels gelijk hebt. Ik denk het een combinatie is van mechanica en software.
Gezien de constructie is het mogelijk dat de klepstoter zich beter vult als de motor even stilstaat terwijl er nog wel enige oliedruk is.
Maar als het rot lopen betekent dat de ECU in noodloop draait lost dit niet altijd vanzelf op. Bij een P1 2 liter gaat noodloop pas over als je de motor uitzet en opnieuw start.
MarcelK.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is niet een kwestie van vullen, maar juist van legen.
De stoter houdt koud de klep juist open.
Het motormanagement ziet dat als misfire (krukasversnelling) en schakelt de betreffende cilinder uit.

Zie ook http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=17177" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 679
Lid geworden op: 13 jul 2008 18:47
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Arnhem
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Weet iemand toevallig of, en zo ja op welke wijze je vaststelt welke cilinder het betreft die overslaat? Hangt dat af van wat de Lexia zegt, of kun je het pas vaststellen als de boel los en dus zichtbaar is? Het scheelt nl. nogal wat; van 1 cilinder de klepstoters vervangen of van alle vier....
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13974
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
de spelling meten , zoals men vroeger de klep speling moest bij stellen
Plaats reactie