C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2012 18:53
Auto: C5 Tourer Ligne business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 179000
C5club Rookie
C5club Rookie
Beste :citrofiel ,

Na speuren op het forum heb ik verschillende discussies gelezen over een vergelijkbaar probleem maar toch steeds een beetje afwijkend dus toch even mijn vraag/probleem.

We rijden een C5 uit 2006 2.0 16v op lpg g3.

De auto rijd over het algemeen prima alleen doet zich de laatste maanden (ook in de zomer met caravan :| ) het volgende probleem voor. Helaas komt het probleem niet op een vast moment voor. Dan weer een week niet dan iedere dag.
Wat scheelt eraan.
Op het moment dat ik bijv van de 3 naar de 2 schakel en het toerental loopt terug naar bijv 1000 of 1200 dan heeft de auto heel veel moeite snelheid te maken. Het duurt een eeuwigheid voordat hij bij een toerental van ongeveer 2000 komt. Op dit moment gaat het beter en in hogere toerentallen merk je niks. Echter is het natuurlijk onmogelijk om altijd hoog in de toeren te zitten of om op rotondes terug te gaan naar de 1. Een enkele keer was het zo erg dat je bijv in de ardennen de koppeling een beetje moest laten slippen om maar in de toeren te blijven en de auto aan het rollen te krijgen zo extreem is het gelukkig niet meer voorgekomen.

Nu hebben we de auto laten uitlezen alleen komen hier geen foutmeldingen naar voren. Dit is met de officiele lexia software gebeurt. Wel kregen we een oude melding van klopsensor(pingelsensor) en deze komt niet terug na verwijderen.

Ik heb verhalen gehoord / gelezen over verstelbare nokkenas om het vermogen van een 16v in lage toeren te laten lijken op een 8v. Zouden hier problemen in kunnen zitten? En wat kunnen we hier aandoen zonder lukraak te gaan vervangen op de gok.

Ik heb een draadje in het forum gevonden over de luchtmassameter als mogelijke oorzaak maar zou de uitleessoftware dit niet eruit halen??

Ook las ik over een egr klep? Of zelfs over een gaspedaal wat verkeerde info doorgeeft.

Wat overigens belangrijk is dat het probleem zowel op benzine als op gas voorkomt. Het zit dus niet in het gas systeem voor mijn gevoel.


Ik hoop dat er mensen zijn die me (lees ons zelf geen techneut) een duw een bepaalde richting uit kunnen geven.

Alvast bedankt voor het meedenken
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Schakel je niet gewoon bij veel te lage toeren naar een te hoge versnelling ??

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
kun je de luchtmassameter is niet verwisselen met iemand ?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Heeft deze geen elektronische gasklep zoals de mijne? Dan heb ik ongeveer dezelfde auto.
Wat bij mij nogal wat uitmaakte was de slangenellende aan verdamper en G3 computer opnieuw aansnijden. Daarna is de driem vervangen waarna de auto een stuk feller is geworden in hun hogere toerenbereik.
De elektroklep voor nokkenas timing geeft bij defect of niet goed schakelen een foutcode.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3350
Lid geworden op: 27 jul 2011 22:51
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Locatie: Eindhoven
Zou het kunnen zijn dat je handrem blijft "plakken" ?

Als het probleem weer voorkomt, laat de auto dan eens uitdrijven in zijn neutraal om te zien of de auto soepel door rolt.
Zeg maar André
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Is herkenbaar, alleen ik krijg wel de melding over de nokkenas verstelling. Even resetten en het loopt weer als een zonnetje.

De electroklep kun je met de lexia testen.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Op zichzelf kan dit een probleem zijn dat met de vulling van de motor te maken heeft.
Deze motor heeft een map sensor en dus geen luchtmassameter. Je zou die eens kunnen laten checken en of schoonmaken. Ook de nokkenasverstelling is van invloed op de vulling. Het controleren daarvan is wat lastiger. Soms vervuilt het regel ventiel. Dat ventiel zou je met remreiniger kunnen schoonmaken.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
als hij geen luchtmassameter heeft, dan zou ik ook eerst is gaan zien naar de map sensor
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Maar het kan even goed ook de electroklep zijn. Als die in storing staat dan is het net of er een betonblok achter de auto hangt.
Bij een vervuilde map sensor heb je eerder het idee dat de motor onderuit gaat als je gas geeft.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2012 18:53
Auto: C5 Tourer Ligne business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 179000
Bedankt voor de reacties.

Ik hoop komend weekend weer even te gaan speuren met mijn broer aan de auto deze heeft ook de uitlees software en dan zal ik al jullie tips meenemen.

Mijn eigen schakelprestaties zoals hierboven aangegeven zullen niet zo goed zijn als Max Verstappen maar wel vrij constant en daarom merk ik ook dat er zoveel verschil zit in de ene keer wel en dan weer niet. Bovendien rijd ik eerder te sportief daarom stoort het me nog eens extra.

De opmerking over het gas ga ik checken maar wat belangrijk is dat ik met bewust overschakelen tussen gas en benzine heb ontdekt dat de problemen zich ook voordoen op benzine.

Het wisselen van sensoren.....mijn vader heeft een ph3 2.0 16v automaat zijn deze hetzelfde? Ik weet wel dat we een keer de bobine hebben gewisseld.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2012 18:53
Auto: C5 Tourer Ligne business
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 179000
helaas niet kunnen uitlezen vandaag. Weer een weekje geduld. Ik heb doordeweeks ivm werk geen tijd.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jan 2012 16:04
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Locatie: Helmond
C5club Rookie
C5club Rookie
Ik las de berichten maar die zijn gestopt in november. Ben best nieuwsgierig wat het nu uiteindelijk was. Zou je dat kunnen vermelden -als er iets te vermelden valt..?
Plaats reactie