
Na speuren op het forum heb ik verschillende discussies gelezen over een vergelijkbaar probleem maar toch steeds een beetje afwijkend dus toch even mijn vraag/probleem.
We rijden een C5 uit 2006 2.0 16v op lpg g3.
De auto rijd over het algemeen prima alleen doet zich de laatste maanden (ook in de zomer met caravan

Wat scheelt eraan.
Op het moment dat ik bijv van de 3 naar de 2 schakel en het toerental loopt terug naar bijv 1000 of 1200 dan heeft de auto heel veel moeite snelheid te maken. Het duurt een eeuwigheid voordat hij bij een toerental van ongeveer 2000 komt. Op dit moment gaat het beter en in hogere toerentallen merk je niks. Echter is het natuurlijk onmogelijk om altijd hoog in de toeren te zitten of om op rotondes terug te gaan naar de 1. Een enkele keer was het zo erg dat je bijv in de ardennen de koppeling een beetje moest laten slippen om maar in de toeren te blijven en de auto aan het rollen te krijgen zo extreem is het gelukkig niet meer voorgekomen.
Nu hebben we de auto laten uitlezen alleen komen hier geen foutmeldingen naar voren. Dit is met de officiele lexia software gebeurt. Wel kregen we een oude melding van klopsensor(pingelsensor) en deze komt niet terug na verwijderen.
Ik heb verhalen gehoord / gelezen over verstelbare nokkenas om het vermogen van een 16v in lage toeren te laten lijken op een 8v. Zouden hier problemen in kunnen zitten? En wat kunnen we hier aandoen zonder lukraak te gaan vervangen op de gok.
Ik heb een draadje in het forum gevonden over de luchtmassameter als mogelijke oorzaak maar zou de uitleessoftware dit niet eruit halen??
Ook las ik over een egr klep? Of zelfs over een gaspedaal wat verkeerde info doorgeeft.
Wat overigens belangrijk is dat het probleem zowel op benzine als op gas voorkomt. Het zit dus niet in het gas systeem voor mijn gevoel.
Ik hoop dat er mensen zijn die me (lees ons zelf geen techneut) een duw een bepaalde richting uit kunnen geven.
Alvast bedankt voor het meedenken