Auteur |
Bericht |
WouterB
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24 Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Naar boven
|
 Tijd voor nieuwe accu??
mn ELM dongle uit China maar ns gebruikt. Werkte perfect. Foutcodes gereset , en ook maar even naar de accu gekeken
LaadV 13.3 RustV 11.2 Dip startenV 10.6
Dip lijkt me geen issue, maar de rest lijkt me laag. Zou wel wat "dingetjes" verklaren (gedrag electrische ruiten, spiegels, etc)
Votes pls
PS faultcodes waren niet direct naar accu te herleiden
_________________ Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
|
14 jun 2015 09:37 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Ik kan je geen garantie geven, maar de C5 staat erom bekend dat er allerlei storingen (en storingsmeldingen) kunnen komen als de accu niet meer 100% is. Dat is te testen door even een nieuwe accu te plaatsen. Als de storingen/meldingen dan verdwenen zijn is de accu waarschijnlijk de aanleiding (en kun je de nieuwe accu laten zitten....  ).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
14 jun 2015 11:35 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Hoe heb je de accuspanningen gemeten? Naar mijn smaak zijn alle gemeten waarden ongeveer 1V te laag. Wanneer deze gemeten waarden kloppen heb je echt een probleem, of krijg je dat binnenkort. Ik denk dat het een meetfout is, of dat je gemeten hebt via de diagnosestekker met een interface er tussen oid.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 jun 2015 12:44 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13971 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Tijd voor nieuwe accu??
ik ben het eens met u
|
14 jun 2015 13:50 |
|
 |
WouterB
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24 Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Naar boven
|
 Tijd voor nieuwe accu??
Waarden zijn gemeten mbv deze dongle rechtsstreeks in de stekker van de c5 http://www.totalcardiagnostics.com/imag ... ooth-1.jpgDie werkt ook als Wifi zender waarmee ik op de smartphone deze waarden te zien krijg. (App=dash commander). ELM327 interface.
_________________ Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
|
14 jun 2015 19:58 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Of de accubnu goed of slecht is. Bij laden hoor je gewoon rond de 14 volt te meten. Ik heb ook zo'n diagnose steker en meet bij lopende motor 14 volt. Kan een tiende afwijken door de tolerantie van de spanningsregelaar.
Als je dynamo te weinig bij laad door een te lage spanning kun je dit ook verwachten. 13.3 is aan de lage kant. Daardoor heb je een te lage laadstroom en duurt het lang voor de accu normaal geladen is. Met een vol geladen accu is de klemspanning tussen de 12.5 en 12.8 volt.
|
14 jun 2015 22:18 |
|
 |
WouterB
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24 Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Ehh, een accu hoeft toch niet vol te zitten om de nominale rustspanning te laten zien? Dwz als ze 50 of 80 of 100 % vol zit dan moet toch nog steeds dezelfde spanning opleveren ( bij n gezonde accu)? Of heb ik t nou al 44 jaar niet goed begrepen (zal niet d eerste x zijn )?
13.3 is laag dus ik maar ns even snuffelen op t forum op die zelf af t stellen is
_________________ Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
|
14 jun 2015 22:32 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Bij 40, 60, 80 of 100 procent lading levert de accu een andere klemspanning. Hoe minder de accu geladen is hoe lager de klemspanning.
De normale laadspanning van een loodzuur accu ligt tussen de 13.8 en 14,4 volt. Hoe hoger de laadstroom hoe hoger de laadspanning in dat gebied. 14,4 is wel het max en daar heeft een accu meer van te lijden.
|
14 jun 2015 22:50 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Je meet dus inderdaad via een interface in de EOBD stekker.
Dan zou ik even met een normale voltmeter opnieuw meten.
@ chathanky: jij stelt het iets te simpel, maar daar gaat nu in eerste instantie (nog) niet om.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 jun 2015 23:38 |
|
 |
WouterB
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24 Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Ik zal t ook met voltmeter doen en me melden. Bedenk me dat ik het alleen bij stationair heb gedaan dus daar zal ik ook nog even mee spelen. Zou wel teleurdtellend zijn als die dongle zo veel zou afwijken. Komt dat echt zo vaak voor?
_________________ Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
|
15 jun 2015 03:29 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Zo'n dongle wijkt niet af. Deze leest hetzelfde als een lexia. Het enige wat kan is dat de software zou afwijken. Maar dan zou iedereen met die software een afwijking aflezen.
|
15 jun 2015 08:17 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
WouterB schreef: Zou wel teleurdtellend zijn als die dongle zo veel zou afwijken. Komt dat echt zo vaak voor? Het meten via de meeste interfaces levert een spanningsverlies op. Dit kan oplopen tot wel 1 V.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 jun 2015 08:57 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Zal dan toeval zijn dat dit de enige is van velen verkochte exemplaren. Maar goed een foutje in de productie is zeker nooit uitgesloten.
|
15 jun 2015 14:24 |
|
 |
WouterB
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 28 jan 2015 10:24 Berichten: 132
Auto: C5 2.0 ligne prestige automaat ecc airco
Opties: Moteur: EW10 J4 (RFN) ?
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 09019CJ
Productienummer: 0319
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 130000
Kleur: Noir brilliant
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Met d voltmeter n healthy 12.6V klemspanning en n 14.4V laad. Alls is wel, BEHALVE DE ELM 
_________________ Nix zo permanent als een tijdelijke fix.
|
15 jun 2015 17:57 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Tijd voor nieuwe accu??
Kennelijk een erg simpele Interface gebruikt bij deze ELM Bij het ontwerp kun je het spanningsverlies dat bijvoorbeeld via diodes of transistoren ontstaat, compenseren. Dat doet de Interface van mijn Lexia ook, de spanningen worden keurig en correct weergegeven. Dat heb ik een keer met een goede multimeter gecheckt. Het goede nieuws is dus dat er zo te zien niks mis is met de accu en het laadsysteem Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jun 2015 18:04 |
|
 |
|