Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41
Berichten: 11350
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Er is al zoveel over geschreven, denk dat er velen voor de zekerheid kiezen inplaats van precies om de xx km olieverversen en beurtje dit of dat doen en let op dat.
Wat hij zuiniger zou rijden geef je dubbel uit aan onderhoud denk ik. :smt017
Dan maar een zwaardere motor en bedrijfs zeker!

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


05 jan 2014 14:38
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 16 jun 2012 16:15
Berichten: 30
Auto: Citroën C5 1.6 thp tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 13000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Als ik een voorlopige conclusie mag trekken:

-Of de problemen voorbij zijn, is nog de vraag.
-De auto kan een positief geval zijn en minder tot misschien nauwelijks problemen nog veroorzaken gezien de ingeziene historie van al 60K zonder vervangingen. Maar het kan eventueel gewoon straks alsnog problemen veroorzaken. We rijden 40.000 per jaar dus zo en zo zou de komende 6 maanden door de garantie al kunnen aangeven hoe hij het doet als we besluiten het te doen.

Ik zal jullie commentaar mee laten wegen. Bedankt zover.


05 jan 2014 14:50
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Probleem is, je hebt haast geen andere keuze.

Bij de C5: THP benzine, of anders diesel.
Bij de C4: THP of VTI benzine, maar bij de VTI alleen automaat. Anders diesel.

Ben blij dat ik perse diesel wilde en er een 2.0 HDI beschikbaar is, anders had ik het niet meer kunnen vinden bij Citroen.


05 jan 2014 15:43
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Vti alleen automaat?


05 jan 2014 16:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Volgende de NL configurator dan toch...


05 jan 2014 16:25
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Raar..
Net dat je in be geen 1.6 vti automaat als excl kan bestellen..


05 jan 2014 16:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
In NL wordt de 2.0HDI juist alleen handgeschakeld geleverd in een C5. En ook niet in excl uitvoering. Wil je in NL een excl automaat, dan moet je wel een THP nemen (of 50 mille aftikken voor een 22HDI ) .

Inderdaad is de THP de motor die je de meeste keuzevrijheid biedt in uitrustingsnivos en dergelijke.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


06 jan 2014 17:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik vroeg me trouwens af waarom juist benzine motoren met directe injectie zo last hebben van vervuiling (op zich logisch want reinigende componenten in de benzine komen niet meer in het inlaatspruitstuk en de EGR geeft lekkere smurrie daar door het roet).

Echter diesels hebben nog nooit injectie in het spruitstuk gehad en daar gaat het wel goed. En ook diesels hebben EGR en nog veel meer roet.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


09 jan 2014 23:09
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3646
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Diesels hebben ook enorme last van interne vervuiling. Wellicht is de hogere compressie een verschillende factor.


09 jan 2014 23:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Dit heeft met luchtwerveling te maken.
Die is bij directe benzine-injectie enorm belangrijk.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 jan 2014 23:51
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Bij een benzine met directe injectie en lean burn is de plaats waar de brandstof terecht komt van groot belang. Naast het rijke mengsel zit een te arm slecht onbrandbaar mengsel.
Die moet bij de bougie punten zitten.
Bij zelfontbranders is dat minder kritich.


10 jan 2014 00:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7539
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef:
Ik vroeg me trouwens af waarom juist benzine motoren met directe injectie zo last hebben van vervuiling (op zich logisch want reinigende componenten in de benzine komen niet meer in het inlaatspruitstuk en de EGR geeft lekkere smurrie daar door het roet).

Echter diesels hebben nog nooit injectie in het spruitstuk gehad en daar gaat het wel goed. En ook diesels hebben EGR en nog veel meer roet.

Nou, ik heb wel eens een kop van een ouwe stinkmercedes op de werkbank zien liggen, de klepstelen daarvan waren zo vervuild dat er geen een meer goed open of dicht ging...

Kennelijk een kwestie van doorontwikkeling?


10 jan 2014 00:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42
Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Volgens mij wordt de vervuiling (benzine of diesel) niet veroorzaakt door alleen de EGR klep maar door de combinatie van de oliedampen die via de carterontluchting in het inlaattraject terecht komen. De carterdampen nemen de roetdeeltjes op die in de EGR lucht zitten en dat wordt een plakkerige smeurie die makkelijk ergens aan blijft "hangen".

Bij het schoonmaken van het EGR systeem en inlaat spruitstuk van onze 1.6 Hdif zat de vervuiling ook alleen bij de EGR uitloop (waar deze in het inlaatspruitstuk steekt) het inlaatspruitstuk en de cilinderkop. De EGR klep, warmtewisselaar en de buis naar het inlaatspruitstuk waren gewoon schoon.

Groeten.


10 jan 2014 13:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
c5jan schreef:
Nou, ik heb wel eens een kop van een ouwe stinkmercedes op de werkbank zien liggen, de klepstelen daarvan waren zo vervuild dat er geen een meer goed open of dicht ging...


Vlak voor ik mijn Mercedes D220E (bouwjaar 96) verkocht, heb ik het inlaatspruit los gehad.

Voor de ouderen onder ons die vroeger wel eens de uitlaat van hun brommertje ontkoolden, nou zo zag dat inlaatspruitstuk er ook uit, je vinger kon er niet meer door.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


10 jan 2014 13:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
... en die ouwetjes hadden (nog) geen EGR klep.
Daar kwam de vervuiling dus inderdaad niet vandaan.

Net zo min als dat bij de THP het geval is, die heeft geen EGR klep.
De "EGR-werking" komt daarbij tot stand via kleptiming en overlap.
Dat is ook het geval bij de VAG TSI motoren, heb ik begrepen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 jan 2014 15:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.