Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 1.6THP
Tja ik krijg een beetje het 1,6 hdi gevoel bij de thp.. Alleen de klachten worden uitvergroot... Iig ik heb hem,niet durven kopen en heb op safe gespeeld met de vti...
|
02 dec 2013 13:53 |
|
 |
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 361
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 212000
Kleur: Blanc Nacré
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Citaat: er is ook de optredende vervuiling en daar zal de nwe 3 cylinder ook last van kunnen hebben. Inherent aan directe injectie. De nieuwe 3 cilinder EB reeks heeft geen directe maar indirecte inspuiting en zal dus die klachten van vervuiling niet hebben. De problemen met de 1.6hdi schijnen trouwens opgelost te zijn. Vanaf bouwjaar 2009 hoor je er geen klachten meer over. Dit is een motor die ik nu wel zou durven bestellen.
|
02 dec 2013 15:03 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
En dat terwijl er alleen een langere peilstok geplaatst is.......
Voor de THP kun je ongeveer hetzelfde zeggen trouwens. Maar dan met het jaar 2010.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
02 dec 2013 17:02 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: En dat terwijl er alleen een langere peilstok geplaatst is.......
. en 0.5 liter meer olie 
|
02 dec 2013 18:12 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3646 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: Wie zegt dat deze motoren zoveel problemen veroorzaken. Over hoeveel gevallen hebben we het feitelijk hier? Vergelijk dat eens met de hoeveelheid exemplaren die verkocht zijn.
Toch ben ik ook benieuwd naar de statistieken hiervan,....maar die zal PSA waarschijnlijk nooit afgeven. De problemen splitst zich in een timings en intern vervuilingsprobleem. De interne vervuiling is inherent bij dit soort motoren en komt bij erg veel merken voor. Ik zou toch wel weten of er sprake is van een chronisch probleem of dat eea inderdaad wordt "opgeblazen". Ik denk wel dat er bij zoveel "rook" er wel wat aan de hand is (of was).
|
02 dec 2013 18:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: Maar dan met het jaar 2010. Een korrel zout is hier op zijn plaats
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 dec 2013 20:36 |
|
 |
robb
Model geleerde
Geregistreerd: 09 nov 2006 01:35 Berichten: 238
Auto: C5 Aircross Puretech 180 S&S EAT8 Feel
Opties: pano schuifdak, pack color ano. red, conn cam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15530
Productienummer: 20358
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 51000
Kleur: Pearl White
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Het probleem was in ieder geval groot genoeg voor TROS-Radar om er in 2012 een item over te maken.
|
03 dec 2013 00:04 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Dat klopt, maar dat ging dus over modeljaren 2007-9. Daar zaten ook de problemen, want die waren uit de garantie
Hoezo 2010 met een korrel zout BJG, vanaf dat jaar is toch de fabrieksmodificatie. En daarom hebben weinig C5's er last van (maar inderdaad helaas niet geen enkele).
Ik wil die problemen overigens niet bagataliseren, ik vind het vrij schandalig dat PSA een motor in de markt zet met kinderziektes en die vervolgnes op zijn klanten probeert af te wentelen. Dat er een Radar voor nodig is zegt wel voldoende. Wat echter wel jammer is is dat VW hetzelfde doet en er mee weg komt. Kennelijk is PON toch iets te machtig. In duitsland is bv wel iets vergelijkbaars gebeurd met de tsi motoren.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
03 dec 2013 10:00 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
@exroosje: De problemen die radar schetste waren eigenlijk inderdaad al opgelost af fabriek toen de uitzending plaats had. De modificaties betreffen hier dus het kettingprobleem. Zoals je weet is dat niet het enige item bij de thp motor.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 dec 2013 22:42 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
De vervuilingsproblemen zijn inderdaad niet opgelost. En die zijn ook vrij fundamenteel. Wel zijn er tegenwoordig service producten op de markt juist hiervoor (een schoonmaakspray van Forté voor DI motoren hun kleppen en inlaatspruitstuk die je verneveld via de inlaat). Ik zie echter nog niemand deze preventief gebruiken. Dat heeft ook wat met de prijs te maken (5 tientjes)
Overigens met een endoscoop zou je natuurlijk preventief kunnen kijekn naar je cylinderkop, inlaatspruitstuk en kleppen of er al wat deposits zijn en in dat geval een dergelijke spray gebruiken. Misschien zou dat een goede voorzorgsmaatregel zijn. Hebben garages dat soort apparatuur eigenlijk? Anders is het misschien wel wat voor Oldenhage.....
Bijzonder dat die problemen nu weer de kop op steken terwijl ze in de 1e generatie directe injectie (de HPI en de GDI) ze de reden waren dat ze van de markt zijn gehaald. Nu is er een 2e generatie die nog steeds deze problemen heeft. Al had generatie 1 er natuurlijk in veel grotere mate last van vanwege de grote hoeveeelheid EGR aldaar. Deze is in generatie 2 op een andere manier geimplementeerd.
Maar bv VW heeft dan maar weer wat indirecte injectie toegevoegd . En kennelijk heeft PSA voor de 3 cyl toch weer voor helemaal indirect gekozen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
04 dec 2013 11:09 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
Vanmorgen was ik bij GJO. En dan praten we altijd even bij  Bij die gelegenheid vertelde Johan me dat hij nieuwe INEO ECS 0W30 olie heeft, waarvan hij begrepen heeft dat Citroën die wil gaan, dan wel nu al toepast in de EP serie motoren. Dat is dus niet de al langer bestaande Energy 0W30 die voldoet aan PSA norm B71 2296, maar een nieuwe emissie arme 0W30 olie die voldoet aan de nieuwe PSA norm B71 2312. Ben benieuwd wat BJG hierover kan vertellen. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 dec 2013 15:13 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
De bestaande INEO olie is toch een 5W30? Die is toch ook low saps (C2).
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
04 dec 2013 17:03 |
|
 |
Robbert
|
 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: Dat klopt, maar dat ging dus over modeljaren 2007-9. Daar zaten ook de problemen, want die waren uit de garantie
Mijn THP is van juli 2012, zogenaamde modificatie zou al doorgevoerd moeten zijn, maar toch problemen met de ketting (vervangen bij 58k) en met vervuiling (16-12 naar dealer om dit op te lossen). Ofwel, problemen zijn nog niet helemaal de wereld uit 
|
04 dec 2013 20:07 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: 1.6THP "problemen" ?
exroosje schreef: De bestaande INEO olie is toch een 5W30? Die is toch ook low saps (C2). Zeker, de 5W30 INEO ECS is een Low Saps C2 olie, conform de (oudere) PSA spec B71 2290. De nu gepresenteerde 0W30 INEO ECS is ook een Low SAPS C2 olie, die echter voldoet aan de allernieuwste PSA spec B71 2312. Er is dus kennelijk sprake van nieuwe ontwikkelingen, gebaseerd op voortschrijdend inzicht. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 dec 2013 01:42 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 1.6THP
Robbert schreef: Ofwel, problemen zijn nog niet helemaal de wereld uit  Dat van die vervuiling dat is dus inderdaad de wereld niet uit. Mogelijk helpen betere olieën het "onder controle" te houden maar het is inherent aan het ontbreken van indirecte injectie. Misschien dat ooit een preventieve reiniging onderdeel uit gaat maken van het onderhoudsschema. De ketting, daar schreef ik al over dat er ondaks de modificatie helaas ook in de C5 community een aantal gevallen zijn. En die zullen er altijd zijn, want elk component kent uitvallers. Maar dat aantal uitvallers begint meer in de normale pechstatistiek te komen. Bovendien hebben ze je niet in de kou laten staan qua kosten. En dat gebeurde in de eerdere gevallen wel.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
05 dec 2013 11:39 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|