C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Hallo Gasten,

Ik lees al geruime tijd mee met de verschillende topics en heb er al veel aan gehad waarvoor mijn dank :smt193 . Maar nu zit ik met een probleem waarvan de oplossing nog niet voorbijgekomen is. Bij mijn C5 2.0HDIF uit 2006 heb ik sinds anderhalve maand last van hevig schokken. Dit schokken komt eens in de week ongeveer 5-10 minuten voor. Met dank aan dit forum ben ik erachter gekomen dat het schokken optreedt tijdens het regenereren van het roetfilter. Ik heb het aantal gereden kilometers bijgehouden na het laatste schokken en toen aan de garage gevraagd of zij met de lexia wilde kijken wanneer het roetfilter het laatst geregenereerd was. (de garage wist niet dat dat kon maar ik had hier in de faq een screenshot van de lexia gevonden :smt038) De gereden kilometers kwamen exact overeen met wat de lexia uitlas als laatste regeneratie.
Maar nu de vraag of iemand weet waar dat schokken vandaan komt. Het schokken is vrij ernstig (bij het stoplicht optrekken gaat niet echt vloeiend) dus het is niet even het inschakelen van de regeneratie. Ik las een opmerking van iemand dat het in het vacuum circuit gezocht moest worden maar dat was iets te cryptisch om er wat mee te kunnen. Alvast dank.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Is het fap niet gewoon dichtgeslibt .... ? ( Eolyse peil ?? )
Ook dat kan je nagaan met de lexia

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Het schokken is er alleen tijdens de regeneratie. Ik neem aan dat als het fab dichtgeslibt is dat je dat continu merkt. Maar ik zal de garage vragen het te checken.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Helemaal dichtslibben zal wel meevallen. Er zit geen by pass op, wat zou betekenen dat de motor uiteindeliik moeten afslaan. Kennelijk gebeurt dat niet. Maar misschien gedeeltelijk dichtgeslibd. Volgens mij is de druk voor en achter de FAP uit te lezen. Zo doet de boordcomputer het zelf ook. Als het drukverschil te groot wordt gaat hij regenereren. Is het regeneratiemiddel niet op?
Bij regenereren wordt bij iedere uitlaatslag een beetje brandstof inspoten, dat verbrandt in de uitlaat. En zo zorgt voor een hogere temperatuur in de FAP. En daar de verzamelde roetdeeltjes verbrandt die zijn gecoat met regeneratiemiddel. Als het regeneratiemiddel op is blijft hij met grote regelmaat regenereren en dus extra brandstof inspuiten. Zonder dat dit resultaat heeft. Dit zorgt voor een schrokkerig gedrag. Dit gedrag staat ook beschreven in de manual. Ik heb de nieuwe 2.2 HDi, en die doet dit ook. Alleen niet zo extreem. En niet zo vaak omdat ik nog voldoende regeneratiemiddel heb.

Drukverschil FAP en voorraad regeneratiemiddel zijn te controleren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
De hoeveelheid Eloyse die de Lexia meet is een aanname en wordt door een rekenalgorithme bepaald. Er zit voor zover ik begrepen heb in de PH 1 & 2 geen vlotter in de Eloysetank. Ik dacht juist begrepen te hebben dat deze vloeistof de verbrandingstemperatuur 100 C omlaag bracht om zo een vollediger verbranding van de roetdeeltjes mogelijk te maken.
Dat schokken zou te maken kunnen hebben met de maatregelen die genomen worden om het regeratieproces te bevorderen en daar hoort ook het buitenspel zetten van de intercooler bij. Dat is vacuumgestuurd net als veel bij de HDI en dit vacuumcircuit is vaak betrokken bij lastige storingen. Dat wordt al snel garagewerk ben ik bang of je zou iets los moeten zien hangen.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Eloys is een katalysator met het metaal Cerium die met de brandstof (diesel) wordt gemengd. Het gaat door de motor heen en komt samen met het roet in de FAP terecht. Het is een katalysator omdat het de verbrandingstemperatuur van het roet omlaag brengt.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
lees dit eens
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9051" onclick="window.open(this.href);return false;
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Morgen staat er een afspraak met de garage geplanned. Dan zal ik ze vragen met de lexia alles over het roetfilter uit te lezen. Wordt vervolgd....
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
Probleem opgelost! In de garage bleek dat de Eolyse bijna op was. Na het bijvullen is het probleem niet meer voorgekomen :D
Ik begrijp alleen niet dat dit de oplossing kan zijn. De auto heeft ook nooit een melding gegeven van "kans op verstopping roetfilter"
Maar goed, ik ben al lang blij dat het probleem zonder grote kosten is opgelost.
Dank voor alle reacties!
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 767
Lid geworden op: 27 mei 2011 21:11
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Mooi dat het is opgelost! Gelijk een vraagje voor wie het kan beantwoorden. Er is dus anderhalve maand rond gereden waarbij roet in het filter is terecht gekomen dat niet is gecoat met het regeneratiemiddel. Dit verbrandt dus niet tijdens normaal rijden en wellicht ook niet met verhoogde temp tijdens regenereren. Het feit dat de auto blijft regenereren is überhaupt een teken dat het filter verstopt is. Hoe gaat dit roet het filter alsnog verlaten? Of blijft dit er nu voor altijd inzitten? Met wellicht prestatieverlies tot gevolg?
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
tojega schreef:Probleem opgelost! In de garage bleek dat de Eolyse bijna op was.
Hallo tojega, mooi dat je probleem nu weg is maar een Eolyse tankje wat bijna leeg is is wat anders dan een tankje wat "helemaal" leeg is. Houdt dat dan in dat als het Eolyse tankje "bijna" leeg is het toevoegen van Eolyse aan een tankvulling niet meer werkt omdat er niet genoeg meer in zit en de ECU dit weet :smt017?
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Is de boel via de lexia wel gereset ? :)
De tellers weer op "nul"

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Twee maanden geleden kreeg ik de melding dat de maximaal in te spuiten hoeveelheid Eloyse bereikt was. Vorig jaar is de roetfilter nog vervangen en mijn tankje zit nog minstens voor 75 % vol, dus is er of bij het bijvullen drie jaar geleden of bij het vervangen van het filter vorig jaar iets fout gegaan bij het resetten. Intussen is alles uitgebreid bij JO gereset en verwacht nu voorlopig geen problemen meer met dit systeem, maar waar al die niet kloppende kilometerstanden vandaan komen, kon Brian me ook niet vertellen.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mar 2013 18:25
Auto: Berline 2.0 HDIF
Opties: Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Antrachic
Locatie: Elst (GLD)
@ Flip,

Ik begreep dat de hoeveelheid Eolys met een rekenalgoritme wordt bepaald en niet wordt gemeten dmv een vlotter oid. Misschien was de Eolys dus al wel op maar werd dit niet aangegeven. Voor mij ook een raadsel.
Tellers zijn nu iig gereset.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 okt 2007 20:15
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Locatie: Flevoland
Edit mod ; niet steeds voorgaande bericht quoten aub , bedankt !

Ah, dat zou wel verklaren waarom je er nooit een dashboardmelding 'te laag peil dieseladditief' o.i.d. hebt gehad.....
Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie