V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

...dat is dan nog een extra reden waarom die klepstelen onder zo'n dikke koeklaag komen te zitten.

Eerder hadden we het over de interne EGR die hier mede verantwoordelijk voor was, maar dit is misschien nog wel een grotere bron van die aankoeking :(

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

een goed verstaander.... ;)
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
De tijd zal het leren...

De mijne is in elk geval afgedopt, kostte 2 keer 2 euro voor de dopjes. Je kunt ook proberen de betreffende slang af te klemmen.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Hoe werkt de carterventilatie dan nu, bij jou?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 aug 2011 17:16
Auto: C5 tourer 1.6THP comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 36000
Kleur: gris
C5club Rookie
C5club Rookie
1.6 THP "problemen"

Bericht door helder2010 »

Zoals gefreesd is uitgekomen met de C5 Tourer thp -sept 2010

Bij km stand 12.000 is er een nieuwe cilinder kop opgekomen tgv interne vervuiling.

Deze week weer hetzelfde probleem tw. inhouden van de motor.Ik ben nu 24.000 km verder.

Huidige km stand 36.000

Bij C- dealer wordt de kop gedemonteerd en wordt gereinigd met al het bijkomende werk.

Ik ben echt niet blij met dit ernstige probleem en heb mijn bedenkingen voor de toekomst

Zijn er forum leden die dit probleem voor de 3-de keer zijn overkomen?

graag een reaktie

helder
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door c5jan »

Roetkoek bij benzinemotoren? Is de benzine dan al zo slecht geworden?
Gebruikersavatar
bgt
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 955
Lid geworden op: 03 dec 2009 17:07
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 209000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: Voorschoten
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door bgt »

c5jan schreef:Roetkoek bij benzinemotoren?
Zou je dat met LPG ook hebben? Opel levert wel turbo's met LPG zover ik weet.
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Er is ook nog een voorste carterventilatieslang en die doet nu al het werk. Deze komt echter niet uit bij de kleppen en eventuele rotzooi leidt dus niet direct tot vervuiling van de kleppen. Deze aanpak heeft PSA ook gekozen voor de THP200. De hogere turbodruk leidt daar eerder tot problemen mbt de achterste carterventilatie en dus hebben ze hem daar uit voorzorg afgedopt.

Het heeft dus niets te maken met slechte benzine, alleen met het feit dat daar geen benzine komt om eea weer schoon te spoelen door de directe injectie.

Gas en turbo kan prima samen, alleen gas en directe injectie is een probleem. Dat vereist injectoren in de cylinderkop ipv inlaatspruitstuk. Tevens bevatten DI motoren allerlei logica gebaseerd op het vloeistof gedrag van benzine (wervelingen etc) wat met gas totaal anders is (ook al weet je voorelkaar te brengen dat het gas in de cylinderkop geinjecteerd wordt.) Wat je nog wel eens ziet is dat er voor gas overgestapt wordt op indirecte injectie. Maar dat betekent dat je het grootste deel van het motor mangement opzijzet bij gasoperatie (en dus de voordelen van DI kwijt raakt).

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Ook op dat gebied staan de ontwikkelingen niet stil http://www.prinsautogas.com/view_attach ... i_2012.pdf
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inderdaad.

maar net als vialle: vooralsnog niet voor de PSA THP motoren

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 apr 2010 18:21
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: 18", Pack Concert Exclusive, Panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12306
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Naaldwijk
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
de mijne heeft gisteren voor de 2e maal een reinigingsbeurt gehad. 1e keer rond oktober 2011, toen in oktober in 2012 nieuwe kop gekregen en nu dus (10000km verder) wederom reinigen.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Da's dan toch wel vaak en snel. Ik neem aan allemaal garantie?

Als jouw probleem veroorzaakt wordt door de achterste carterventilatie kun je dat zelf opmerken doordat deze slang dan vol met olie drab zit.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 apr 2010 18:21
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: 18", Pack Concert Exclusive, Panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12306
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Naaldwijk
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Yep, tot nu toe wel. Reinigen blijkbaar tot 75000km onder coulance/garantie, maar of dat geldt va 0km of va vorige reiniging of nieuwe kop , geen idee :-)

Heb de slang (nog) niet los gehad.

Inmiddels wel (gedeeltelijk) moeten betalen voor nieuwe brandstofpomp en nog iets met de nokkenas (niet de gebruikelijke zaken)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Zou dit product misschien wat zijn om preventief toe te passen? Forte Valve cleaner, een spuitbus voor ook voor DI motoren (met expliciet de vermelding dat het is voor gevallen waar kleppen en stelen vervuilen omdat ze niet door brandstof gereinigd worden)

Zal wel iets zijn wat je in de luchtinlaat moet spuiten . Immers middeltjes in de benzine zijn zinloos.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

Het helpt wel wat, maar eigenlijk alleen bij de cilinders 3 en 4, vooral cilinder 1 wordt niet bereikt door het spul, zodat je daar nog steeds problemen houdt.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie