V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Dank voor de ervaringen. Ik heb het idee dat het werk op zich nauwkeurig wordt uitgevoerd. Deze mensen doen het dan ook al meer dan 10 jaar. Mijn Laguna heeft er nog een behandeling ondergaan in 2004 bijvoorbeeld voor 75 euro en dat was toen normaal. Nu heeft iedere auto airco dus is er ook veel meer aanbod gekomen. Toen garage Spo in Nijkerk dankzij oa dit forum veel werk kreeg in 2009 was 50 euro een concurerende prijs, vandaar mijn vraag.
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als bedrijf zijnde heb je idd een stek erkenning nodig.
In auto's zitten hoeveelheden die niet onder stek vallen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kosten Airco-check

Bericht door c5jan »

JW-NHS schreef:
Ronald schreef: ....
Tevens dient het afgetapte koelmiddel opgeslagen, bewaard, afgevoerd en verantwoordelijk verwerkt te worden. Kost ook geld.
Bij de meeste machines wordt het afgetapte 134a tijdelijk opgeslagen en vervolgens weer gebruikt.
Uiteraard wordt er koudemiddel aan toegevoegd als er te weinig uitgekomen is.

Groet,
JW
Maar er gaat niet alleen koudemiddel maar ook olie in.
En die is niet voor alle systemen van hetzelfde soort.
Wordt dat dan automatisch afgescheiden of ontmengt het - of blijft het achter in de airco in de auto?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1619
Lid geworden op: 11 jul 2008 14:44
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw
Locatie: Breda
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kosten Airco-check

Bericht door Iceman »

chathanky schreef:Als bedrijf zijnde heb je idd een stek erkenning nodig.
In auto's zitten hoeveelheden die niet onder stek vallen.

STEK is over gegaan in F-gassen.
Alle koelsystemen met een inhoud kleiner dan 3Kg hoeft geen registratie te hebben.

Greetz Iceman :smt197
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jan 2012 16:04
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Locatie: Helmond
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Kosten Airco-check

Bericht door Jeroen69 »

Vandaag onderhoud airco gehad. De klacht was dat de rechterzijde minder koud werd dan links, en ik hoorde een zacht geluid van vloeistof in het dashboard als de airco aansloeg. De ingestelde temperatuur werd maar moeilijk -of niet- bereikt. Ook hoorde ik soms een vaag en licht geronk dat stopte als ik de airco handmatig uitzette. Er bleek nog maar 180 gram van de 625 gram aanwezig te zijn. Ze vonden geen lekkage, waarschijnlijk het normale verlies van zo'n 10% koelmiddel per jaar... Vacuum gezogen en weer afgevuld. Ze hebben fluoriscerend spul aan het systeem toegevoegd en moet over 2 weken terugkomen; dan kijken ze met speciaal licht of er niet tóch een lekkage is.
Resultaat? Alle klachten zijn verholpen, en weer een ongelooflijke koelcapaciteit!! Buiten was het volle zon en 32 graden; mijn dochter kreeg het na een tijdje gewoon koud op de achterbank! (break). De filter/droger hoefde niet te worden vervangen, dat hoeft alleen als er een lek zit en het systeem geen koudemiddel meer bevat; dan komt er namelijk vochthoudende buitenlucht in het systeem. In dat geval moet je wél de filter/droger vernieuwen zei men. Ze vonden het pure geldklopperij als het wél wordt geadviseerd zonder dat het systeem echt leeg is.
Op mijn vraag of ze niet ook de olie die in het systeem meedraait moeten vervangen/bijvullen zei de monteur dat de olie er in blijft en door het koelmiddel wordt meegenomen. En inderdaad, ook het lichte ronken -gebrek aan smering van de aircopomp- is als sneeuw voor de zon verdwenen... Waar je al niet blij van kunt worden haha. Kostte trouwens 128 euro inclusief lekzoeker-toevoeging. Het kán goedkoper, maar ben tevreden zo.
Reed trouwens vanavond op de snelweg in een "treintje" met uiteindelijk 3(!) C5 's break, PH1 en PH2. Hoe groot is die kans? Leek wel of we terugkwamen van een meeting of zo. Nummer 3 zag mij en de andere, en trok duidelijk bij om aan te sluiten. Hoezo één grote familie... Zag geen C5-club uitingen bij de anderen, maar ja, zij ook niet bij mij.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: Kosten Airco-check

Bericht door c5jan »

Ik was zaterdag daar in de buurt en kwam op de N279 ook een C5 tegen - alsof het afgesproken werk was. Een 99-Nx-xx kenteken geloof ik, ph 1 break.

Fluor zonder dat het aantoonbaar lekt is een beetje jammer, daar is meer over gezegd hier; het kan de koelcapaciteit doen afnemen. Heb zelf ook die ervaring.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jan 2012 16:04
Auto: C5 Break 2.0 prestige
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: blauwgrijs
Locatie: Helmond
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Kosten Airco-check

Bericht door Jeroen69 »

Fluor doet de koelcapaciteit afnemen? Dat wist ik niet, wat ik wel weet is dat het niet veel kouder moet worden in mijn rijdende koelcel. Voordeel van fluor is wel dat áls er zich eens een lekkage voordoet, je het wel sneller kunt vinden, dus dat het zich dan ook terugverdient. Ik zal het forum eens nalezen wat ik er over kan vinden, ben benieuwd.
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Re: Kosten Airco-check

Bericht door Herman »

lekkende pomp bij de sensor.

Airco pomp van de demontage bedrijf , zelfde jaar en Km stand 150 euro.
Inzetten en geheel spoelen en afpompen enz, garantie. Arbeid geen bon maar 50 gegeven, vond wel erg goedkoop, rijdt als een koelkast :smt190
Nu nog een afspraak bij Johan voor de kabel van het raam laten vervangen (zodra de revisie set binnen is).
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Rowi
Rowi
Re: Kosten Airco-check

Bericht door Rowi »

Herman schreef:geen bon
Foei!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
95 euro bij profile. Vandaag aan de machine gehangen.
70 gram R134A en 24 ml olie bijgevuld, geen fluor laten vullen na aangeven van mijzelf.
Ik vind het aan de prijs voor wat er geleverd wordt.
Inkoopprijs voor R134A ligt rond de 6,5 euro per kg.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: Kosten Airco-check

Bericht door Menno »

Yep wordt goed op verdiend ... :mrgreen:

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
De volgende keer wordt het vast een spuitbusje in mijn geval. :smt190
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:11
Auto: c5 2.0 16v exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: rood
C5club Rookie
C5club Rookie
Re: Kosten Airco-check

Bericht door xeno »

Jeroen69 schreef:Fluor doet de koelcapaciteit afnemen? Dat wist ik niet, wat ik wel weet is dat het niet veel kouder moet worden in mijn rijdende koelcel. Voordeel van fluor is wel dat áls er zich eens een lekkage voordoet, je het wel sneller kunt vinden, dus dat het zich dan ook terugverdient. Ik zal het forum eens nalezen wat ik er over kan vinden, ben benieuwd.
Waar kan ik iets vinden over de nadelen van fluor? Heb al gezocht maar ik kan niets vinden.
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Als je jaarlijks een check zou doen en je zrgt niks stoppen ze er telkens weer fluor in. Kan toch niet de bedoeling zijn. Zit er op laatst meer fluor dan koudemiddel in.;)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: Kosten Airco-check

Bericht door JW-C5 »

Voor de goede orde: er wordt geen fluor toegevoegd, maar een fluoriserende vloeistof die oplost in de compressor olie.
Mbv UV licht en een speciale bril zijn dan lekkages op te sporen.

Nadeel daarbij is dat die vloeistof zich makkelijk verspreidt, je zult het na een lekkage dan ook op veel plekken in de motorruimte aantreffen.
En vind dan nog maar eens waar het vandaan gekomen is :(

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie