Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Echt erg vervelend!
Heb je de MRC terugroepactie reeds gehad?
Heb je de MRC terugroepactie reeds gehad?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

Ik hoop dat mijn 2012 THP van dit soort ellende verschoond blijft. De 1e 17.000 km in ieder geval wel 


C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jun 2012 19:21
Auto: Voorheen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir
BJG,
MRC-update weet ik niet of ik die heb gehad. Wat is dat exact?
Heb bij de reparatie in mei al de nodige software updates gehad en recent bij 60.000 weer. Updates t.a.v. de kettingspanner, nokkenasverstelling etc. heeft hij ook gehad de afgelopen twee jaar.
Heb nooit gezocht op het Organummer, maar ben er van overtuigd dat mijn motor nog voor alle verbeteringen is gebouwd in 2010.
Alexander
MRC-update weet ik niet of ik die heb gehad. Wat is dat exact?
Heb bij de reparatie in mei al de nodige software updates gehad en recent bij 60.000 weer. Updates t.a.v. de kettingspanner, nokkenasverstelling etc. heeft hij ook gehad de afgelopen twee jaar.
Heb nooit gezocht op het Organummer, maar ben er van overtuigd dat mijn motor nog voor alle verbeteringen is gebouwd in 2010.
Alexander
Zakelijk: Volvo V60 T3 Kinetic 2013
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
MRC is software update motor, deze lost veel problemen op.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jun 2012 19:21
Auto: Voorheen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir
2012 zal wel goedgaan. Probleem zit vooral bij de motoren die tot zomer 2010 zijn gebouwd.
Alexander
Alexander
Zakelijk: Volvo V60 T3 Kinetic 2013
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)

C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jun 2012 19:21
Auto: Voorheen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir
Hallo,
Vanmiddag dealer weer gesproken. Men heeft een nieuwe cilinderkop binnen gekregen en die gaan ze morgen volledig opbouwen en dan kan hij vrijdag in de C5 worden ingebouwd en kan men gaan testen en proefrijden. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Blijf echter wantrouwig ondanks alle inzet van de dealer en Citroen Nederland ten spijt. Had vorige keren het idee: "dit zal het nu toch wel zijn", maar werd dan toch weer negatief verrast. Nieuwe kop is wederom een grotere reparatie dan de vorige keer, maar ja iedere reparatie was een stap verder met na een aantal maanden terugkeer van het probleem.
Zal het dan toch een blok zijn waar men op de laatste vrijdag voor de fabrieksvakantie aan is begonnen en dat men op de maandag na de vakantie heeft gebouwd?
Blijft apart dat het enige aan de auto dat in samenwerking met Duitsers is ontwikkeld de meeste ellende geeft. Alles wat Frans is blijft wel werken (voor zover je met de huidige globalisering van echt Frans of Duits kan praten.....)
Wordt vervolgd.
Alexander
Vanmiddag dealer weer gesproken. Men heeft een nieuwe cilinderkop binnen gekregen en die gaan ze morgen volledig opbouwen en dan kan hij vrijdag in de C5 worden ingebouwd en kan men gaan testen en proefrijden. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Blijf echter wantrouwig ondanks alle inzet van de dealer en Citroen Nederland ten spijt. Had vorige keren het idee: "dit zal het nu toch wel zijn", maar werd dan toch weer negatief verrast. Nieuwe kop is wederom een grotere reparatie dan de vorige keer, maar ja iedere reparatie was een stap verder met na een aantal maanden terugkeer van het probleem.
Zal het dan toch een blok zijn waar men op de laatste vrijdag voor de fabrieksvakantie aan is begonnen en dat men op de maandag na de vakantie heeft gebouwd?
Blijft apart dat het enige aan de auto dat in samenwerking met Duitsers is ontwikkeld de meeste ellende geeft. Alles wat Frans is blijft wel werken (voor zover je met de huidige globalisering van echt Frans of Duits kan praten.....)
Wordt vervolgd.
Alexander
Zakelijk: Volvo V60 T3 Kinetic 2013
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)

Je zou bijna denken dat het gewoon vervangen van het complete motorblok door een 2012 THP blok de beste en goedkoopste oplossing is 

Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
d'r zit nog veel meer Duits in hoor, van kunststof delen, tot navigatie, tot ESP...de ketting is dacht ik Japans, evenals de hydrauliek, ook geen garantie dus...Saab99gl1984 schreef:Blijft apart dat het enige aan de auto dat in samenwerking met Duitsers is ontwikkeld de meeste ellende geeft. Alles wat Frans is blijft wel werken (voor zover je met de huidige globalisering van echt Frans of Duits kan praten.....)

C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jun 2012 19:21
Auto: Voorheen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir
Hallo,
Volgens mij zal een nieuw blok wel duurder zijn. Beide vragen behoorlijk wat arbeidsuren. Mijn ervaring is dat een importeur bij garantie/coulance de onderdelen levert en de dealer de arbeid moet leveren. Bij een compleet blok zal de importeur meer moeten betalen.
Alexander
Volgens mij zal een nieuw blok wel duurder zijn. Beide vragen behoorlijk wat arbeidsuren. Mijn ervaring is dat een importeur bij garantie/coulance de onderdelen levert en de dealer de arbeid moet leveren. Bij een compleet blok zal de importeur meer moeten betalen.
Alexander
Zakelijk: Volvo V60 T3 Kinetic 2013
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@saab: het is eigenlijk een pakket van aanpassingen dat voor een oplossing zorgt. Soms is inderdaad vervangen van de kop nodig, omdat reeds ontstane vervuiling niet meer weg is te krijgen, hoewel na de modificaties eigenlijk geen nieuwe vervuiling meer ontstaat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Rookie


Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jun 2012 19:21
Auto: Voorheen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Noir
Hij is weer heel. Nieuwe kop zit er weer in en hij draait weer als vanouds (maar dat heb ik eerder ervaren). Kreeg wel te horen dat de kop niet echt inwendig was vervuild. Monteur dacht dat bij de vorige reparatie de ketting gewoon niet goed is gespannen. Tja daarvoor ben ik toen speciaal naar Citroen Nederland geweest om de reparatie aan de ketting en nokkenas te controleren en toen stond alles goed. Wie heeft het nu goed gezien?
Blijkbaar trek ik de ketting en/of de nokkenas timing in zo'n 15000km keer op keer buiten de toleranties. Ik rij in mijn optiek niet als een maloot. Rijstijl is vlot optrekken, veel anticiperen, waar mogelijk de maximum snelheid + 5km en voornamelijk ritten van minimaal 40 km. Verbruik is met 7,0 l/100km op de boordcomputer netjes. Daar mag zo'n blok toch niet van van de leg raken?
We gaan maar weer rijden in afwachting van ontwikkelingen m.b.t. een andere auto.
Alexander
Blijkbaar trek ik de ketting en/of de nokkenas timing in zo'n 15000km keer op keer buiten de toleranties. Ik rij in mijn optiek niet als een maloot. Rijstijl is vlot optrekken, veel anticiperen, waar mogelijk de maximum snelheid + 5km en voornamelijk ritten van minimaal 40 km. Verbruik is met 7,0 l/100km op de boordcomputer netjes. Daar mag zo'n blok toch niet van van de leg raken?
We gaan maar weer rijden in afwachting van ontwikkelingen m.b.t. een andere auto.
Alexander
Zakelijk: Volvo V60 T3 Kinetic 2013
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Prive: Ford Fiesta 1.4 2008
Saab 99 GL 1984
Vroeger:
Visa 11 RE uit 1986 (helaas op zijn dak geëindigd)
Citroen C5 Tourer 1.6thp Ligne Business 2010 (motor helaas niet storingsvrij te krijgen)
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Blijft heel jammer dat dit je overkomt, ik vind het werkelijk een fantastisch blok. Gewoon stille kracht met ook nog een zeer acceptabel verbruik.
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 apr 2010 18:21
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: 18", Pack Concert Exclusive, Panoramadak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12306
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Naaldwijk
Ook de mijne staat (momenteel) weer eens bij de dealer i.v.m. stotteren net na koude start en in noodloop schieten (als je op dat moment de motorkap open doet, zie je de motor goed heen-en-weer schudden). Motor draaide in 1e instantie rond de 1000tpm en na terugzakken tot 750tpm kwam het gestotter er vrij snel achteraan. Motor uit- en direct weer aanzetten, zorgde er iig weer voor dat er normaal gereden kon worden.
Het rare was dat het probleem alleen optrad bij koude motor. Zodra er ook maar een blokje 'temperatuur' zichtbaar was, was het probleem niet meer aanwezig.
In eerste instantie werd gedacht aan de bougies, omdat deze bij de 60000-beurt vervangen waren en de problemen vlak daarna begonnen (natuurlijk net na garantie); storing die door de Lexia getoond werd, was uitval van verschillende cilinders. Vervangen daarvan bood echter geen oplossing.
Nu blijkt dat er wederom vervuiling in de cilinderkop aanwezig is en na overleg (en opsturen van foto's) tussen dealer en C-NL wordt nu de totale kop vervangen (onder coulance). Nu maar hopen dat de problemen voorgoed weg zullen blijven als ik straks de auto weer terugkrijg.
Zoals gebruikelijk gelukkig wel weer topservice van mijn dealer Van Schie incl. fantastische leenauto: DS4 THP EGS, ook geen straf
Het rare was dat het probleem alleen optrad bij koude motor. Zodra er ook maar een blokje 'temperatuur' zichtbaar was, was het probleem niet meer aanwezig.
In eerste instantie werd gedacht aan de bougies, omdat deze bij de 60000-beurt vervangen waren en de problemen vlak daarna begonnen (natuurlijk net na garantie); storing die door de Lexia getoond werd, was uitval van verschillende cilinders. Vervangen daarvan bood echter geen oplossing.
Nu blijkt dat er wederom vervuiling in de cilinderkop aanwezig is en na overleg (en opsturen van foto's) tussen dealer en C-NL wordt nu de totale kop vervangen (onder coulance). Nu maar hopen dat de problemen voorgoed weg zullen blijven als ik straks de auto weer terugkrijg.
Zoals gebruikelijk gelukkig wel weer topservice van mijn dealer Van Schie incl. fantastische leenauto: DS4 THP EGS, ook geen straf


Helemaal eens, zeer soepel stil blok met meer power dan je van een 1.6 verwacht en met minder dorst dan je verwacht bij de prestaties die je geleverd krijgtGSPallas schreef:Blijft heel jammer dat dit je overkomt, ik vind het werkelijk een fantastisch blok. Gewoon stille kracht met ook nog een zeer acceptabel verbruik.

