Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Olielekkage 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Het meest werk ik idd met citroen en daar zie je het bij de HDi's en vroeger de TD's. Maar het is ook normaal bij de THP, en TCT (slechts wat minder duidelijk zichtbaar door de constructie van het inlaattraject).

Maar ook alle TDi, JTD, D4D, TDCi enz enz hebben olie in de inlaat en ook daar kom ik toch wel regelmatig mee in aanraking.
Denk maar eens aan de bekende klik-koppelingen van de turboslangen van VW die na los te zijn genomen wel eens spontaan uit hun vergrendeling schieten omdat inderdaad de boel te glad is geworden van de olie. Die moet je dus grondig reinigen alvorens te monteren.

@chathanky:
In link die jij aanhaalt wordt gesproken over olielekkage bij de turbo. Er wordt niet gesproken over olie in de (onderste) inlaatbuis van het traject.

Natuurlijk is het waar dat overmatige lagerspeling resulteert in overmatrige olielekkage in de inlaat. Maar daar is een goede diagnosemethode voor.

Verder werkt de carterveltilatie bij een HDi net zoals bij een atmosferische diesel:
rechtstreeks van het carter naar de inlaatbuis (voor de turbo).

Overigens alle respect voor je kunst om diverse info te vergaren over allerlei technische onderwerpen.
Mijn punt is wel: die is ook vaak vanuit de praktijk geschreven, en valt in mijn ogen, dan ook alleen vanuit de praktijk op een juiste manier te interpreteren.
Dit zorgt er helaas soms voor dat er wat onzinnige discussies ontstaan. Over dingen die aan de ene kant door mensen van de praktijk als volkomen logisch en normaal worden beschouwd, maar aan de andere kant vragen oproepen bij mensen die puur de theorie bestudeerd hebben.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 apr 2012 15:33
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Kijk dat is tenminste een opbouwend bericht. Ik hoop dat we elkaar kunnen blijven respecteren, vertrouwen en wellicht samen elkaar kunnen aanvullen, ieder met zijn sterke kanten. ;)
Ik twijfel allerminst aan je praktische ervaring. Ik ben wel eens kritisch en dat valt niet altijd in goede aarde.


22 apr 2012 23:08
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Ik ben overigens wel benieuwd of Staircase nog wat gevonden heeft.


22 apr 2012 23:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 792
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Afgelopen weekend de boel nogmaals schoongemaakt en voor mij bleef, gezien de plaats van de lekkage overduidelijk tussen het motorblok en de koppeling in eigenlijk alleen een wederom lekke krukaskeerring over.
Vanochtend gebeld met Oldenhage en kon hedenmiddag terecht. Mijn vermoeden werd door Johan gedeeld en een afspraak gemaakt. Over twee weken moet het gebeuren. Zal het uiteindelijke resultaat hier melden en heb intussen toch een behoorlijke discussie opgewekt :lol:.
Het verhaal over olie en de turbo was uiterst leerzaam, vooral ook daar ik nu het hoe en waarom van low sapps olie begrijp. Hoe dit invloed kon hebben op het roetfilter was mij niet echt duidelijk als de zuigerveren en carterventilatie normaal werken. Dan heeft dieselbrandstof met een schone verbranding aanzienlijk meer effect zou je denken en dat staat nooit op de pomp of door een brandstoffabrikant gespecificeerd.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


23 apr 2012 16:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
JW-NHS schreef:
....
Kijkend bij de IR's van dit type motor wordt alleen gesproken over olielekkage langs de krukaskeerring: B1FW0109Q0 : Version 0 vom 10/12/2009 VOOR : C5 II EN TURBODIESEL DW10BTED4 FAP
Citaat:
1. HERKOMST
Krukaskeerring (Vliegwielzijde).
2. AFTER-SALES-INTERVENTIE
Vervangen van de keerring van de krukas (Vliegwielzijde - Indien nodig).
2.1. Benodigd onderdeel
1 Krukaskeerring (Vliegwielzijde - Ond. nr. 0127 28).
2.2. Ingreep
LET OP : Het is mogelijk een conventionele keerring 0127 28 te monteren in plaats van een teflon keerring 0127 45, maar omgekeerd is niet toegestaan

OPMERKING : Voorlopige wijziging van de methode : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde) ; De teflon keerring 0127 45 niet meer monteren : Monteer een conventionele keerring 0127 28 ; Met behulp van de montagestempel 0188-B

LET OP : Volg de methode nauwkeurig op : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde)) ; Het niet opvolgen van de methode kan opnieuw olielekkage tot gevolg hebben


Vervang de keerring van de krukas

OPMERKING : Maak een melding (CRI) van alle gevallen waarin het probleem opnieuw optreedt na het doorvoeren van deze informatie


Is jou bekend welke keering er bij jou nu gemonteerd is?

Groet,
JW


Dus toch..... :oops:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 apr 2012 16:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
@staircase:
Ik denk dat je auto in goede handen is bij JO. En laat ze nog even kijken naar het stopje achter het vliegwiel. Maar daar zullen ze zelf wrs wel aan denken.

Je hebt inderdaad een goede conclusie getrokken uit het olie/turbo verhaal :smt023
As van verbrande (niet low saps)_motorolie kan inderdaad vrij snel voor verzadiging van een roetfilter zorgen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 apr 2012 22:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44
Berichten: 792
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
De keerring is vervangen.
Het bij 180 dKM vervangen exemplaar zat waarschijnlijk wat te diep volgens Johan en ongetwijfeld niet vervangen met het speciaalgereedschap. Voor de zekerheid heeft Brian er nog een dikke 20 km mee rondgereden en alles blijft kurkdroog. Zal de onderplaat eens goed schoonmaken en die komt er dan in het weekend weer onder. Je merkt dit vooral aan het geluid buiten de auto.
Einde van een bijna twee jaar durende lekkage?
Over een maand of drie ga ik het echt geloven, dan zijn we terug van onze vakantie die volgens plan naar Portugal en Spanje zal voeren.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


09 mei 2012 23:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Eind goed al goed, zo te lezen.

Maar triest dat het bedrijf dat de keerring vervangen heeft dat zó slordig (om het zachies uit te drukken) gedaan heeft.
Dat kost jou een boel ergernis, en een hoop geld :evil:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 mei 2012 23:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Was het een teflon-keerring die er in zat?

Dat is nl (zelfs met speciaal gereedschap) nog lastig. Die moet echt 100,000000% recht zitten anders lekt hij.
Persoonlijk geef ik altijd nog de voorkeur aan de ouderwetse keerring met veertje.
(gelukkig nog steeds leverbaar)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 mei 2012 23:58
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Zo te zien heeft de ring het wel bijna 60.000 km volgehouden, niet dat het een wereldprestatie is maar als het echt beroerd zat met de montage dan zal de ring het niet zolang uitgehouden hebben.


12 mei 2012 00:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Ja dat was ook mijn eerste reactie inderdaad,
maar TS schrijft ook over een al 2 jaar durend lekkageprobleem, dus geheel duidelijk is het niet hoelang het goed is gegaan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 mei 2012 00:13
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Dat kan idd een wezenlijk verschil zijn.


12 mei 2012 00:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
BJG schreef:
Was het een teflon-keerring die er in zat?

Dat is nl (zelfs met speciaal gereedschap) nog lastig. Die moet echt 100,000000% recht zitten anders lekt hij.
Persoonlijk geef ik altijd nog de voorkeur aan de ouderwetse keerring met veertje.
(gelukkig nog steeds leverbaar)


Dat is wat er ook in die IR B1FW0109Q0 staat:
Citaat:
OPMERKING : Voorlopige wijziging van de methode : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde) ; De teflon keerring 0127 45 niet meer monteren : Monteer een conventionele keerring 0127 28 ; Met behulp van de montagestempel 0188-B


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 mei 2012 00:37
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6199
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
Vergeet niet dat het vervangen van een keerring niet altijd het probleem hoeft op te lossen. Een afdichtingslip die een slijtspoor in een as heeft gedraaid komt vaak voor. Als de nieuwe keerring dan op exact dezelfde positie moet afdichten begint die aan een kansloze missie. Of het nu viton, nbr of wat dan ook is. Eigenlijk zou je een nieuwe keerring altijd niet helemaal tot achterin de kamer moeten drukken.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


12 mei 2012 09:35
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Olielekkage
liever reageerde ik niet in dit draadje, maar om het duidelijk te maken. er zat een normale keerring in. Dit zat echter zo verschrikkelijk diep in het kamertje en scheef, dat ik betwijfel of deze met het juiste gereedschap is gemonteerd. Sterker nog, met het juiste gereedschap is dat niet mogelijk.

De krukas was niet ingesleten, dus alleen nieuwe keerring gemonteerd. Stopje oliekanaal zat en zit muurvast.

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


12 mei 2012 10:00
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.