Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Het meest werk ik idd met citroen en daar zie je het bij de HDi's en vroeger de TD's. Maar het is ook normaal bij de THP, en TCT (slechts wat minder duidelijk zichtbaar door de constructie van het inlaattraject).
Maar ook alle TDi, JTD, D4D, TDCi enz enz hebben olie in de inlaat en ook daar kom ik toch wel regelmatig mee in aanraking. Denk maar eens aan de bekende klik-koppelingen van de turboslangen van VW die na los te zijn genomen wel eens spontaan uit hun vergrendeling schieten omdat inderdaad de boel te glad is geworden van de olie. Die moet je dus grondig reinigen alvorens te monteren.
@chathanky: In link die jij aanhaalt wordt gesproken over olielekkage bij de turbo. Er wordt niet gesproken over olie in de (onderste) inlaatbuis van het traject.
Natuurlijk is het waar dat overmatige lagerspeling resulteert in overmatrige olielekkage in de inlaat. Maar daar is een goede diagnosemethode voor.
Verder werkt de carterveltilatie bij een HDi net zoals bij een atmosferische diesel: rechtstreeks van het carter naar de inlaatbuis (voor de turbo).
Overigens alle respect voor je kunst om diverse info te vergaren over allerlei technische onderwerpen. Mijn punt is wel: die is ook vaak vanuit de praktijk geschreven, en valt in mijn ogen, dan ook alleen vanuit de praktijk op een juiste manier te interpreteren. Dit zorgt er helaas soms voor dat er wat onzinnige discussies ontstaan. Over dingen die aan de ene kant door mensen van de praktijk als volkomen logisch en normaal worden beschouwd, maar aan de andere kant vragen oproepen bij mensen die puur de theorie bestudeerd hebben.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2012 15:33 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Kijk dat is tenminste een opbouwend bericht. Ik hoop dat we elkaar kunnen blijven respecteren, vertrouwen en wellicht samen elkaar kunnen aanvullen, ieder met zijn sterke kanten.  Ik twijfel allerminst aan je praktische ervaring. Ik ben wel eens kritisch en dat valt niet altijd in goede aarde.
|
22 apr 2012 23:08 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Ik ben overigens wel benieuwd of Staircase nog wat gevonden heeft.
|
22 apr 2012 23:15 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Afgelopen weekend de boel nogmaals schoongemaakt en voor mij bleef, gezien de plaats van de lekkage overduidelijk tussen het motorblok en de koppeling in eigenlijk alleen een wederom lekke krukaskeerring over. Vanochtend gebeld met Oldenhage en kon hedenmiddag terecht. Mijn vermoeden werd door Johan gedeeld en een afspraak gemaakt. Over twee weken moet het gebeuren. Zal het uiteindelijke resultaat hier melden en heb intussen toch een behoorlijke discussie opgewekt  . Het verhaal over olie en de turbo was uiterst leerzaam, vooral ook daar ik nu het hoe en waarom van low sapps olie begrijp. Hoe dit invloed kon hebben op het roetfilter was mij niet echt duidelijk als de zuigerveren en carterventilatie normaal werken. Dan heeft dieselbrandstof met een schone verbranding aanzienlijk meer effect zou je denken en dat staat nooit op de pomp of door een brandstoffabrikant gespecificeerd.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
23 apr 2012 16:51 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
JW-NHS schreef: .... Kijkend bij de IR's van dit type motor wordt alleen gesproken over olielekkage langs de krukaskeerring: B1FW0109Q0 : Version 0 vom 10/12/2009 VOOR : C5 II EN TURBODIESEL DW10BTED4 FAPCitaat: 1. HERKOMST Krukaskeerring (Vliegwielzijde). 2. AFTER-SALES-INTERVENTIE Vervangen van de keerring van de krukas (Vliegwielzijde - Indien nodig). 2.1. Benodigd onderdeel 1 Krukaskeerring (Vliegwielzijde - Ond. nr. 0127 28). 2.2. Ingreep LET OP : Het is mogelijk een conventionele keerring 0127 28 te monteren in plaats van een teflon keerring 0127 45, maar omgekeerd is niet toegestaan
OPMERKING : Voorlopige wijziging van de methode : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde) ; De teflon keerring 0127 45 niet meer monteren : Monteer een conventionele keerring 0127 28 ; Met behulp van de montagestempel 0188-B
LET OP : Volg de methode nauwkeurig op : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde)) ; Het niet opvolgen van de methode kan opnieuw olielekkage tot gevolg hebben
Vervang de keerring van de krukas
OPMERKING : Maak een melding (CRI) van alle gevallen waarin het probleem opnieuw optreedt na het doorvoeren van deze informatie
Is jou bekend welke keering er bij jou nu gemonteerd is? Groet, JW Dus toch..... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 apr 2012 16:55 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
@staircase: Ik denk dat je auto in goede handen is bij JO. En laat ze nog even kijken naar het stopje achter het vliegwiel. Maar daar zullen ze zelf wrs wel aan denken. Je hebt inderdaad een goede conclusie getrokken uit het olie/turbo verhaal As van verbrande (niet low saps)_motorolie kan inderdaad vrij snel voor verzadiging van een roetfilter zorgen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2012 22:15 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
De keerring is vervangen. Het bij 180 dKM vervangen exemplaar zat waarschijnlijk wat te diep volgens Johan en ongetwijfeld niet vervangen met het speciaalgereedschap. Voor de zekerheid heeft Brian er nog een dikke 20 km mee rondgereden en alles blijft kurkdroog. Zal de onderplaat eens goed schoonmaken en die komt er dan in het weekend weer onder. Je merkt dit vooral aan het geluid buiten de auto. Einde van een bijna twee jaar durende lekkage? Over een maand of drie ga ik het echt geloven, dan zijn we terug van onze vakantie die volgens plan naar Portugal en Spanje zal voeren.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
09 mei 2012 23:26 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Eind goed al goed, zo te lezen. Maar triest dat het bedrijf dat de keerring vervangen heeft dat zó slordig (om het zachies uit te drukken) gedaan heeft. Dat kost jou een boel ergernis, en een hoop geld Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 mei 2012 23:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Was het een teflon-keerring die er in zat?
Dat is nl (zelfs met speciaal gereedschap) nog lastig. Die moet echt 100,000000% recht zitten anders lekt hij. Persoonlijk geef ik altijd nog de voorkeur aan de ouderwetse keerring met veertje. (gelukkig nog steeds leverbaar)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 mei 2012 23:58 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Zo te zien heeft de ring het wel bijna 60.000 km volgehouden, niet dat het een wereldprestatie is maar als het echt beroerd zat met de montage dan zal de ring het niet zolang uitgehouden hebben.
|
12 mei 2012 00:08 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Ja dat was ook mijn eerste reactie inderdaad, maar TS schrijft ook over een al 2 jaar durend lekkageprobleem, dus geheel duidelijk is het niet hoelang het goed is gegaan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
12 mei 2012 00:13 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Dat kan idd een wezenlijk verschil zijn.
|
12 mei 2012 00:14 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
BJG schreef: Was het een teflon-keerring die er in zat?
Dat is nl (zelfs met speciaal gereedschap) nog lastig. Die moet echt 100,000000% recht zitten anders lekt hij. Persoonlijk geef ik altijd nog de voorkeur aan de ouderwetse keerring met veertje. (gelukkig nog steeds leverbaar) Dat is wat er ook in die IR B1FW0109Q0 staat: Citaat: OPMERKING : Voorlopige wijziging van de methode : Verwijderen - Inbouwen : Keerringen motor (Hoofdstuk : Krukaskeerring (Vliegwielzijde) ; De teflon keerring 0127 45 niet meer monteren : Monteer een conventionele keerring 0127 28 ; Met behulp van de montagestempel 0188-B Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
12 mei 2012 00:37 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
Vergeet niet dat het vervangen van een keerring niet altijd het probleem hoeft op te lossen. Een afdichtingslip die een slijtspoor in een as heeft gedraaid komt vaak voor. Als de nieuwe keerring dan op exact dezelfde positie moet afdichten begint die aan een kansloze missie. Of het nu viton, nbr of wat dan ook is. Eigenlijk zou je een nieuwe keerring altijd niet helemaal tot achterin de kamer moeten drukken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2012 09:35 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Olielekkage
liever reageerde ik niet in dit draadje, maar om het duidelijk te maken. er zat een normale keerring in. Dit zat echter zo verschrikkelijk diep in het kamertje en scheef, dat ik betwijfel of deze met het juiste gereedschap is gemonteerd. Sterker nog, met het juiste gereedschap is dat niet mogelijk.
De krukas was niet ingesleten, dus alleen nieuwe keerring gemonteerd. Stopje oliekanaal zat en zit muurvast.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
12 mei 2012 10:00 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|