Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dat zeg ik. 
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Nee dat weet ik, maar wil alsnog niet ruilen met een handbak 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dit is ook niet de bak die de nieuwste ontwikkelingen in zich heeft. Ook deze bak is al wat jaren op de markt. Misschien tijd om als merk eens te gaan shoppen bij een opvolgend model.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Och en onze nieuwe THP 155 met BVA6 is in ieder geval zuiniger (op papier zelfs 1,1 l/100 km) dan onze vorige 2,0i met BVM5. Nog niet zo zuinig als onze C1 maar het scheelt toch weer een behoorlijke slok op een borrel en als ik op deze manier zuiniger én comfortabeler kan rijden
.
Overigens moet je volgens mij bij het nieuwe rijden zowel handgeschakeld als met een automaat de auto in de versnelling laten uitrollen. Ik probeer altijd zodanig vroeg het gas los te laten dat ik zonder te remmen de gewenste afslag kan nemen (ook bij een rotonde). Bij verkeerslichten is bijremmen meestal onvermijdelijk. Als ik weet dat ik wat langer stil sta (bij verkeerslichten e.d.) zet ik haar wel in N (vrij bij de handbak). Bij een open brug en zo natuulijk gewoon de motor uit, toch?
Overigens moet je volgens mij bij het nieuwe rijden zowel handgeschakeld als met een automaat de auto in de versnelling laten uitrollen. Ik probeer altijd zodanig vroeg het gas los te laten dat ik zonder te remmen de gewenste afslag kan nemen (ook bij een rotonde). Bij verkeerslichten is bijremmen meestal onvermijdelijk. Als ik weet dat ik wat langer stil sta (bij verkeerslichten e.d.) zet ik haar wel in N (vrij bij de handbak). Bij een open brug en zo natuulijk gewoon de motor uit, toch?
L8r, Henk
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Zou het ook zuiniger zijn om bij verkeerslichten etc, in "de manueel" te gaan en dus bewust af te laten remmen op de motor door tijdig een lagere versnelling te kiezen. Eerder dus als de bak automatisch doet.
Heeft de Aisin6 net als de AL4(en die andere 4bak) ook een aantal geprogrammeerde instellingen?
Dus wanneer je maar lang genoeg heeeeeel erg voorzichtig met je rechtervoet bent, er voor een zuiniger programma wordt gekozen?
Johan
Heeft de Aisin6 net als de AL4(en die andere 4bak) ook een aantal geprogrammeerde instellingen?
Dus wanneer je maar lang genoeg heeeeeel erg voorzichtig met je rechtervoet bent, er voor een zuiniger programma wordt gekozen?
Johan
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Ik dacht het wel
Overigens zou de aisin wel wat zuiniger kunnen door eerder terug te schakelen bij afremmen. In de stad komt het vrijwel niet voor dat ie echt op de motor remt en je tot vrijwel stilstand boven de cut off van 1400 toeren blijft. In de sportstand wel! In de normale stand laat ie een zo hoge versnelling ingeschakeld dat je vrijwel direct onder de 1400 toeren zakt en de motor dus blijft inspuiten. Dit is ook te zien in je actuele verbruik. Pas als je vanaf een snelheid van zo'n 70 het gas loslaat profiteer je ervan tot zo'n 40-50 km/u en zie je 0.0 /100 . Daaronder dus alleen als je zelf terugschakelt of de sportstand zijn werk laat doen. In het laatste geval moet je natuurlijk zodra je stilstaat de sport weer uitzetten, anders verlies je elk verbruiksvoordeel weer bij optrekken.
Helaas gaan dit soort acties wel een beetje in tegen het wezen van een automaat. Ik laat het dus maar zo.....Ikzelf zou hem anders geprogrammeerd hebben....Kennelijk levert dit gedrag nauwelijks iets op in de ECE cyclus, anderd had PSA het wel anders geprogrammeerd.
Overigens zou de aisin wel wat zuiniger kunnen door eerder terug te schakelen bij afremmen. In de stad komt het vrijwel niet voor dat ie echt op de motor remt en je tot vrijwel stilstand boven de cut off van 1400 toeren blijft. In de sportstand wel! In de normale stand laat ie een zo hoge versnelling ingeschakeld dat je vrijwel direct onder de 1400 toeren zakt en de motor dus blijft inspuiten. Dit is ook te zien in je actuele verbruik. Pas als je vanaf een snelheid van zo'n 70 het gas loslaat profiteer je ervan tot zo'n 40-50 km/u en zie je 0.0 /100 . Daaronder dus alleen als je zelf terugschakelt of de sportstand zijn werk laat doen. In het laatste geval moet je natuurlijk zodra je stilstaat de sport weer uitzetten, anders verlies je elk verbruiksvoordeel weer bij optrekken.
Helaas gaan dit soort acties wel een beetje in tegen het wezen van een automaat. Ik laat het dus maar zo.....Ikzelf zou hem anders geprogrammeerd hebben....Kennelijk levert dit gedrag nauwelijks iets op in de ECE cyclus, anderd had PSA het wel anders geprogrammeerd.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Ja, dat het tegen het wezen van een automaat ingaat klopt. Ik zie me dan ook niet vanwege een mogelijk minder verbruik manueel rijden in de stad.
Dat beperk ik tot het rijden met de caravan in de bergen en soms in steden en kleinere plaatsen. De steden gaat vaak prima in de S, maar met haarspeldbochten rij ik echt wel manueel. En vloek dan wel eens omdat de aisin6 soms wel erg eigenwijs is en alsnog zelf wil schakelen. Ook in de manueel stand.
Johan
Dat beperk ik tot het rijden met de caravan in de bergen en soms in steden en kleinere plaatsen. De steden gaat vaak prima in de S, maar met haarspeldbochten rij ik echt wel manueel. En vloek dan wel eens omdat de aisin6 soms wel erg eigenwijs is en alsnog zelf wil schakelen. Ook in de manueel stand.
Johan
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:48
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Locatie: Arnhem
Je zult om medische redenen maar gedwongen zijn om een automaat te rijden!!! even nadenken voordat je een standpunt inneemt.Menno schreef:Lekker belangrijk, als je zuinig wil rijden koop je sowieso geen automaat![]()
Onze C5 heet "Christine"
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Niet zo aangebrand zijn hoor ...
Nergens voor nodig , niet bepaald serieus bedoeld , bovendien is het maar mijn mening, dus who cares
Nergens voor nodig , niet bepaald serieus bedoeld , bovendien is het maar mijn mening, dus who cares
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan


Berichten: 235
Lid geworden op: 08 okt 2010 21:39
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Moet je om medische redenen met een grote zware auto rijden Fred? Misschien is dan een - al vanaf € 1475 all in - LPG installatie een uitkomst als je deze auto nog een tijdje wilt rijden en meer dan 10000 km per jaar rijdt met de huidige brandstof prijzen. Mijn vorige 2.0 break automaat liep gemiddeld 1:9,93 op LPG,heb wel een lichte rechter voet.
C5club Chief Executive


Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Honda CRV automaat
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Ja, en dan is je reden niet om zuinig te willen rijden, maar met een automaat te willen rijden. Ik heb een wat lastige linkerbeen, waarmee ik overigens een koppelingspedaal kan goed bedienen. Maar prettiger is voor mij een automaat.
Zuiniger willen rijden kan ik dus alleen halen door mijn tempo en rijstijl aan te passen. En dan haal ik de laatste tijd, na de winterbandenwissel, weer een 1 op 15.5 - 1 op 16 met onze 2.0HDIF 136pk automaat. Ben ik niet ontevreden over.
Heb wel een grote zware voet, maat 49, maar kan de druk dus over veel cm2 verdelen
Alleen maar stadswerk rijden wil ik niet weten
ik heb recht op 1 blinde vlek vind ik
Wat ik probeer aan te geven is dat het helaas zo zal zijn dat een automaat minder zuinig is, maar dat wanneer je op een automaat aangewezen bent, je dit zult moeten accepteren.
Johan
Zuiniger willen rijden kan ik dus alleen halen door mijn tempo en rijstijl aan te passen. En dan haal ik de laatste tijd, na de winterbandenwissel, weer een 1 op 15.5 - 1 op 16 met onze 2.0HDIF 136pk automaat. Ben ik niet ontevreden over.
Heb wel een grote zware voet, maat 49, maar kan de druk dus over veel cm2 verdelen
Alleen maar stadswerk rijden wil ik niet weten
Wat ik probeer aan te geven is dat het helaas zo zal zijn dat een automaat minder zuinig is, maar dat wanneer je op een automaat aangewezen bent, je dit zult moeten accepteren.
Johan
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Nee hoor, een prius is inherent ook een automaat en daarbij ook nog eens erg zuinig. Het is natuurlijk geen citroen....
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 



