C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:48
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Om zo zuinig mogelijk (en natuurlijk milieubewust) te rijden zetten we de automaat natuurlijk nooit in de sportstand :D
Wat ik wel doe is de automaat in N zetten en de auto uit laten rollen als het stoplicht op rood staat.
Nu las ik het instructie boekje dat dit NIET mag, is dit om de automaat te beschermen of heeft dit een andere reden?
Onze C5 heet "Christine"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat is om de automaat te beschermen.

In N wordt er wel oliedruk opgebouwd in de bak, maar die is relatief gering.
Voorts worden er in N een aantal koppelingen vrijgegeven, daardoor zullen bepaalde gedeeltes minder goed van olie voorzien worden.

Niet doen dus.

Wat je wel kunt doen als je lang voor een stoplicht moet wachten, is de bak even in N, of zonodig in P zetten.
Maar hou dan wel rekening met enige responstijd als je 'm weer in D zet. Dan kun je niet onmiddellijk wegsprinten, de bak moet eerst weer alles netjes ingeschakeld hebben.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:48
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Bedankt voor je reactie, ik zet als ik weet dat lang moeten wachten de bak sowieso in N al is het alleen maar om te voorkomen dat de remschijven kromtrekken, Dat ik niet mag uitrollen is duidelijk nu.
Onze C5 heet "Christine"
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het zuiniger is om tijdens uitrollen de automaat in D te laten staan. In dat geval verbruik je namelijk helemaal geen benzine, omdat de motor electronica de brandstof toevoer afsluit. Als je tijdens uitrollen de automaat in N zet verbruik je wel benzine.
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 142.000
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Dat klopt, alleen als je onder een bepaald toerental komt (1400 rpm?) wordt er wel gas gegeven. Zo werkt het mm bij mijn C5 met handbak.
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 257
Lid geworden op: 19 jul 2010 10:46
Auto: Citroën C5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 156000
Kleur: Groen
Locatie: Westland
Gebruikersavatar
C5club Bikkel
C5club Bikkel
De bak/ is al geprogrammeerd op het zogenoemde nieuwe rijden.
Dus waarom zelf proberen om van alles uit te vinden :)
Gewoon rijden en de auto zijn werk laten doen :)
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 apr 2011 23:06
Auto: Tourer Exclusive 1.6THP
Opties: Pack Concert (NaviDrive 3D, Philips hifi, Bi-Xenon), Pack Protection (LDWS, Alarm), Leder
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12554
Productienummer: 0582
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 27000
Kleur: Gris Thorium
Locatie: Den Haag
Als ik stop voor bijvoorbeeld een stoplicht en de automaat vervolgens in N zet, hoor en zie ik het toerental iets zakken. Dus zal er minder brandstof verbruikt worden lijkt me.
Groet, Frits
(GSA,GSA, BX, BX, BX, Xantia, Xantia , C5 en nu.........juist)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:48
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
garfield schreef:Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het zuiniger is om tijdens uitrollen de automaat in D te laten staan. In dat geval verbruik je namelijk helemaal geen benzine, omdat de motor electronica de brandstof toevoer afsluit. Als je tijdens uitrollen de automaat in N zet verbruik je wel benzine.
De automaat schakelt terug daardoor loopt het toerental op en dus gebruik je meer benzine.
Onze C5 heet "Christine"
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 jul 2010 16:03
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland
Locatie: Nieuwegein
Dat hogere toerental maakt niet uit, omdat er geen brandstof wordt ingespoten. Als ik bij 70 km/u het gas loslaat schakelt de automaat na een tijdje terug naar 3, en even later naar 2. Bij een nog lagere snelheid (20 km/u?) wordt er ontkoppeld, en pas vanaf dat moment wordt er weer brandstof ingespoten omdat anders de motor afslaat. Schubabschaltung noemen de Fransen dat.
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:48
Auto: Break Ligne Prestige
Opties: Automatisch rij onderbreking. start afslaan systeem
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 187.000
Kleur: donker blauw
Locatie: Arnhem
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Zo komen we nog ergens, bedankt
Onze C5 heet "Christine"
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
garfield schreef:Schubabschaltung noemen de Fransen dat.
Huh.. :smt017 So nennen die Deutschen das. Nicht die Franzosen!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Lekker belangrijk, als je zuinig wil rijden koop je sowieso geen automaat :smt190






;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 253
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:18
Auto: C5 BREAK 2.0I 16V
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 218000
Kleur: zwart
KPH: Voor + Achter
Locatie: Assen
Contacteer:
:smt017 zuiniger rijden koop dan een fiat panda als je de grote auto niet kan onderhouden
als de auto het nodig heeft dan is het zo en als de tank leeg is moet er weer brandstof in :oops:
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Een automaat remt nauwelijks af. Dat beetje dat hij op de motor afremt zal idd meer brandstof besparen dan stationair in de N laten uitlopen.

Ps. een moderne automaat is zeker zo zuinig als een handbak. Dit geldt zeker niet voor de oude typetjes. :)
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
We hebben het hier over een bva4 , da's geen zuinig type ;)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie