BJG schreef:De VTi is door de variabele kleplichthoogte juist minder gevoelig voor timing.
VT introduceert een koppeling tussen kleptiming en smoren (dmv klephoogte) het lijkt me dat diens MM dus veel gevoeliger moet zijn voor timing over het gehele bereik (behalve vollast). Daar komt nog bij dat de THP een turbo heeft die de inlaattiming nog minder relevant maakt. Alleen bij heel lage turbodruk (deellast) gaat de timing meespelen, ook omdat dan dmv variabele inlaattiming er EGR plaats vindt.
Ik ben het er overigens niet mee eens dat de VTi distributie anders is. Alle onderdelen stemmen overeen qua opbouw en functie, alleen de stuknummers zijn anders (de spanner is hetzelfde en kent dezelfde modificatie).
Waar hij echt afwijkt is in de toevoeging van var. uitlaatkleptiming en de toevoeging van het elektrische VT-eccentriek.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 69#p266569" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat de HPFP pomp van de HPi door motorolie gesmeerd wordt is niet waar, ik ben deze veronderstelling inderdaad ook vaker tegen gekomen.
Code: Selecteer alles
The high-pressure pump for the HPi
engine is totally new and is based on
an unique concept developed through a
joint venture with Siemens. The pump
is a two-stage design where the first
level consists of a hydraulic pump
placed in an oil-bath and the second
level corresponds to the distribution of
high pressure petrol and then returning
the excess.
Compared to existing technologies,
this design offers the following benefits:
1) All mechanical parts in motion
are in oil, without contact with the petrol
thus ensuring a high service life and a
good operation at high pressure that
makes it possible to use standard materials.
Wil je zeggen dat deze beschrijving slaat op een apart oliebad voor de HPi? Zo ja wat voor olie zit hier dan in?
@chathanky, het MM weet niet alleen waar de inlaatnokkesas staat qua timing (hij moet nml terugkoppeling hebben ivm de variabele kleptiming), hij weet volgens mij ook waar de krukas staat (dmw een krukassensor).
Het MM bepaalt die kleptiming, bepaalt de inspuitmomenten en bepaalt de ontstekingstiming, waarover hij dan weer terugkoppeling krijgt via de klopsensor. De inspuittiming hangt dus niet hard en lineair aan de nokkenastiming, maar volgt gewoon een breed regelbereik.
Als er tussen de krukas en de nokkenas iets fout gaat (ketting verkeerd, rek, var.kleptiming verstoord, etc.) dan weet de motor dat. Van de V6 weten we dat dit snel een foutmelding oplevert, omdat var.kleptiming ivm interne EGR sowieso vrij kritisch is tbv de emissieregeling. Men kan simpelweg niet toestaan dat de motor lang buiten het normale bereik loopt of met maar een gedeeltelijke regeling beschikbaar.