V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

chathanky schreef:Een dieselinspuitpomp is gevoelig voor de juiste inspuittiming zo ook een DI benzine inspuitpomp, aangezien deze op de nokkenas gemonteerd zit zal door het rekken van de distributieketting van tijd lopen. Gevolgen voor de goede werking laat zich dan wel raden.
Je leeft in het (verre) verleden....

De huidige systemen zijn common rail, de inspuiting wordt daarbij door de computer geregeld :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
En die wordt aangestuurd door een nokkenassensor of de krukassensor?
Commonrail is geen directe inspuiting.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Common rail geen directe inspuiting :smt017
Wat is een HDi dan?
En hoe wordt de brandstofvoorziening geregeld bij de THP?

Verdiep je eerst eens in de techniek alvorens stellige uitspraken te doen die kant noch wal raken....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

@chathanky:
De HD-pomp heeft geen timing. Net als bij een HDI voedt hij de common-rail. Ik ben het gedeeltelijk met JW eens dat je eerst iets beter moet nadenken voordat je iets post.
Ik denk dat je beter niets kunt posten dan iets wat verwarring oproept.

De tandwielen zorgden mi voor extra slijtage

De spanner werkte niet goed waardoor de kettingspanning niet goed was en deze ging klapperen, waardoor geluid en slijtage.

Je verhaal van wall-wetting speelt wrs inderdaad wel mee.

@ET:
Je hebt voor een groot deel gelijk met je theorie over de vervuiling van de direct ingespoten motor. Echter spelen er nog een paar dingen mee, waardoor ten eerste het mm extra heftig reageert op vervuiling, en ten tweede extra vervuiling ontstaat.

De VTi is door de variabele kleplichthoogte juist minder gevoelig voor timing.

Dat de HPFP pomp van de HPi door motorolie gesmeerd wordt is niet waar, ik ben deze veronderstelling inderdaad ook vaker tegen gekomen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Dit was idd old time techiek, sorry voor de verwarring. Om daar enkel mij er op af te rekenen? ik lees wel meer verwarring hier waar niets over gezegd wordt maar zal er meer rekening mee gaan houden.

Dat er meer gevolgen zijn dan enkel de kleptiming door het rekken van de ketting is wel een feit.
Er zit op de inlaatnokkenas een cilinderreferentiesensor. Vandaar de vraag wie stuurt de injectoren aan?
Waar voorheen de brandstofinspuitpomp kritisch was kwa timing geldt dit nu voor de aansturing van de injector.
Wordt deze niet verzorgd door deze referentiesensor?

Dit klapperen lag aan een te lage spanning dan of dat deze aan het eind is van zijn stelmogelijkheid? Het laatste komt veel voor bij motorfietsen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
BJG schreef:De VTi is door de variabele kleplichthoogte juist minder gevoelig voor timing.
VT introduceert een koppeling tussen kleptiming en smoren (dmv klephoogte) het lijkt me dat diens MM dus veel gevoeliger moet zijn voor timing over het gehele bereik (behalve vollast). Daar komt nog bij dat de THP een turbo heeft die de inlaattiming nog minder relevant maakt. Alleen bij heel lage turbodruk (deellast) gaat de timing meespelen, ook omdat dan dmv variabele inlaattiming er EGR plaats vindt.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat de VTi distributie anders is. Alle onderdelen stemmen overeen qua opbouw en functie, alleen de stuknummers zijn anders (de spanner is hetzelfde en kent dezelfde modificatie).
Waar hij echt afwijkt is in de toevoeging van var. uitlaatkleptiming en de toevoeging van het elektrische VT-eccentriek.

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 69#p266569" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat de HPFP pomp van de HPi door motorolie gesmeerd wordt is niet waar, ik ben deze veronderstelling inderdaad ook vaker tegen gekomen.

Code: Selecteer alles

The high-pressure pump for the HPi
engine is totally new and is based on
an unique concept developed through a
joint venture with Siemens. The pump
is a two-stage design where the first
level consists of a hydraulic pump
placed in an oil-bath and the second
level corresponds to the distribution of
high pressure petrol and then returning
the excess.
Compared to existing technologies,
this design offers the following benefits:
1) All mechanical parts in motion
are in oil, without contact with the petrol
thus ensuring a high service life and a
good operation at high pressure that
makes it possible to use standard materials.
Wil je zeggen dat deze beschrijving slaat op een apart oliebad voor de HPi? Zo ja wat voor olie zit hier dan in?

@chathanky, het MM weet niet alleen waar de inlaatnokkesas staat qua timing (hij moet nml terugkoppeling hebben ivm de variabele kleptiming), hij weet volgens mij ook waar de krukas staat (dmw een krukassensor).
Het MM bepaalt die kleptiming, bepaalt de inspuitmomenten en bepaalt de ontstekingstiming, waarover hij dan weer terugkoppeling krijgt via de klopsensor. De inspuittiming hangt dus niet hard en lineair aan de nokkenastiming, maar volgt gewoon een breed regelbereik.

Als er tussen de krukas en de nokkenas iets fout gaat (ketting verkeerd, rek, var.kleptiming verstoord, etc.) dan weet de motor dat. Van de V6 weten we dat dit snel een foutmelding oplevert, omdat var.kleptiming ivm interne EGR sowieso vrij kritisch is tbv de emissieregeling. Men kan simpelweg niet toestaan dat de motor lang buiten het normale bereik loopt of met maar een gedeeltelijke regeling beschikbaar.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Er aan toevoegend: bij een viercilindermotor zijn er twee zuigeres tegelijk op het BDP. Een BDP sensor kan dan niet vaststellen of dat aan het eind van de compressieslag dan wel de uitlaatslag is.

De nokkenassen draaien met de halve krukas snelheid, op die manier kan het MM dan via een nokkenassensor vaststellen wélke zuiger aan de beurt is voor een injectie.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

@ET: Je onderschat de invloed van de timing op de megselregeling bij de THP.

Waar heb jij die text over de HD-pomp vandaan? Die komt iig niet bij PSA vandaan.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
@JW

Vandaar dat ze de sensor op de nokkenas een cilinderreferentiesensor genoemd hebben.
Dan verklaart dat dus ook de beroerde loop als dit niet klopt door afwijken van kettinglengte. De inspuittijden zijn heel kritisch. Onsteking, kleptiming en inspuittijden wijken af.
De kleptiming wordt bepaald aan de hand van het toerental gebruikmakend van een van de sensoren en logischerwijs zal dat de krukassensor zijn.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 jul 2010 23:56
Auto: C5 Sedan 1.6THP aut Exclusive (2011)
Opties: Pack Concert Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12426
Productienummer: 0
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 73000
Kleur: KPS - BLEU ABYSSE
Locatie: 's-Gravenhage
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
BJG schreef: Waar heb jij die text over de HD-pomp vandaan? Die komt iig niet bij PSA vandaan.


Staat op pagina 10 van dit PSA document uit 2000 over de HPi motor. http://www.psa-peugeot-citroen.com/docu ... 850765.pdf
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Leuk om dat document nog eens weer te lezen . Je zou haast zeggen doet u mij er maar eentje (oh nee ik heb er al een gehad en het werkte niet....)
Die opmerking over die pomp dat ie zo betrouwbaar is, is vooral een leuk punt. Zijn er wel hPI's geweest waar die niet is kapot gegaan?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
BAN
BAN
Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Je hebt hier Het document van de THP zelf.

Met de mooie belofte:
The timing chain driving the camshafts is not only very precise
and reliable, but also remains maintenance-free throughout the full running
life of the engine
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

@ET: Dus wel PSA. Ik zal me iig eens verdiepen in de pomp van de HPi, hoe het exact zit. Heb er niet meer een liggen helaas om te slopen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door BJG »

EvilTwin schreef: Wil je zeggen dat deze beschrijving slaat op een apart oliebad voor de HPi? Zo ja wat voor olie zit hier dan in?
Op deze afbeelding zie je een pomp die door de motorolie gesmeerd wordt. Het kleine gaatje met zeefje is voor de aanvoer van de olie.

De afvoer gebeurt via de bovenzijde, die op de nokkenas zit.

Als je deze pomp op zijn achterkant weglegt komt er best een redelijke hoeveelheid motorolie uit lopen.
20032012(001).jpg
Op de (wazige) foto van de cilinderkop kun je het olieaanvoerkanaal en de nokkenas zien.
20032012.jpg
De pomp van de HPi heeft geen oliekanaal voor aanvoer van de olie.
Slechts een door een keerring afgesloten aandrijf wiel dat in de nokkenas past.
Als je deze pomp op de kop op de werkbank legt loopt er helemaal geen olie uit.

Daarom trek ik de conclusie dat de pomp een eigen oliebad heeft waardoor de pomp wordt gesmeerd. Wat voor olie hierin zit is mij niet bekend.
Zodra ik zo'n pompje ter beschikking heb zal ik hem demonteren foto's maken en posten. Dan weten we zeker hoe het zit.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: 1.6THP "problemen" ?

Bericht door JW-C5 »

Voor mijn begrip: die plaatjes zijn van een THP pomp?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie