Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 automaat rijden 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Berline 2.0-16v Exclusive
Opties: leder interieur, comfort-bollen
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09984
Productienummer: 10246
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305902
Kleur: EYPC**
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: automaat rijden
Dank voor alle antwoorden en suggesties! En het bericht van Exroosje klinkt mij als muziek in de oren: lagere toerentallen op de snelweg, I love it!!! :D

Maar geen van jullie is ooit stilgevallen of afgesleept geworden als gevolg van een automaat die 'de lust van het overbrengen' had verloren? (of domweg weigerde dat nog langer te doen...)

05 feb 2012 23:49
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën
Brandstof: Benzine

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nee, ....

2x Xantia automaat, en nu mijn derde C5 automaat, ....
Mijn vrouw rijdt haar 6de automaat , ook nooit mee stil komen te staan :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

05 feb 2012 23:55
Profiel
Beheerder
Beheerder

Auto: Citroën

Naar boven
Antwoord met een citaat
exroosje schreef:
Gemiddeld zal je in een automaat veel lagere toeren draaien

Ik kan mij hier niet helemaal in vinden, mijn gevoel zegt dat een automaat meer toeren draait, zeker een 4bak ...
Maar heb even een hulplijn ingeschakeld :smt190

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24

06 feb 2012 00:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat idee had ik ook: een 5 handbak zorgt in z'n 5 voor minder motortoeren dan de vierbak automaat.

Intussen heb ik wat gegevens opgezocht, geldend voor de 2 liter benzine.
Bij de AL4 zit je bij 1000 rpm bijna op 40 km/u. Dat staat rechtstreeks in de gegevens van deze bak.

Voor de BE handbak moet ik wat rekenen.
In de vijf is de overbrenging 44*35, de diff is 19*79.
Als je dat doorrekent kom je op iets van 36 km/u bij 1000 rpm.

Oftewel, exroosje heeft het dus inderdaad bij het rechte eind, Menno's en mijn gevoel ten spijt ;)
Daarbij hebben we het dan wel over de combinatie met de 2 liter benzine.

Bij de combi met de 1.8 benzine ligt dat wat anders.
In dat geval is de overbrenging van de handbak hetzelfde als bij de 2 liter, maar bij de AL4 is een andere, kortere eindreductie toegepast.
Dat zorgt er voor dat beide bakken in de hoogste versnelling ongeveer 36 km/u bij 1000 rpm geven.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

06 feb 2012 01:41
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
voyagelibre schreef:
Maar geen van jullie is ooit stilgevallen of afgesleept geworden

Er gaat natuurlijk wel eens een automaat kapot, maar dan meestal door vreemde van buiten komende oorzaken.

Over het algemeen heeft een automatische bak een lang probleemsloos leven, zeker als je de olie regelmatig laat verversen.

Ik weet van MB dat bij dit merk de handbakken een veel korter leven hebben als de automaten.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

06 feb 2012 10:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Zie je wel dat ik gelijk had?

Ik heb wel eens met een 2l automaat meegereden terwijl ik zelf een handbak had en toen viel het me al op.

Ook al heeft de automaat maar 4 versnellingen, de hoogste is lang gemaakt om, het meerverbruik tov de handgeschakelde niet de pan uit te laten lopen. Bij citroen is het (meestal) zo dat de handgeschakelde bakken zo zijn afgesteld dat de topsnelheid in de hoogste versnelling wordt bereikt, in de categorie ongeblazen benzine motoren zit je dan op een V1000 van rond de 35 km/u , resulterend in een topsnelheid van rond de 200 km/u tegen het piek vermogen op 5700 toeren. De 2l automaat zal deze topsnelheid dus niet halen omdat ie te weinig toeren draait om het topvermogen af te geven.

Bij de V6 zie je dat door de hogere topsnelheid (235) de V1000 al een stuk hoger ligt (40 km/u). De automaat ph1 maar nauwelijks langer gemaakt en daardoor wijkt topsnelheid maar weinig af. Bij de ph2 is de keus gemaakt de 6e versnelling een stuk langer te laten zijn, daardoor stuk lagere topsnelheid (maar beter verbruik en meer rust).

Bij de diesels hebben we al eens opgemerkt dat de hoogste versnelling altijd afgestemd is op de topsnelheid, V1000 van alle bakken is daar ongeveer gelijk bij gelijke motor. Door de kleinere powerband kun je je daar niet veroorloven een deel van het nuttig bruikbare toerensectrum onbenut te laten. Kennelijk heeft cit dezelfde overweging gemaakt met de 1.8 automaat (wist niet eens dat die bestond overigens)

Al deze cijfers zijn overiens te vinden op caravantrekker.nl, ik heb hier al eens een paar tabellen van gepost.

Het gebrek aan versnellingen maakt een automaat goed door de koppelomvormer. Daardoor kan de 1e versnelling al langer zijn. Bovendien heb je eigenlijk meer versnellingen als je lock-up meerekent. 2e en 3e versnelling kun je eigenlijk dubbel rekenen. Overigens, die langere 1e versnelling is bij de ph1 goed te merken, deze haalt er toch veel fut uit. De aisin bak kan weer met een kortere 1 toe en is aanmerkelijk feller.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

06 feb 2012 13:08
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Auto: Opel Meriva

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ja, ik heb problemen gehad met onze vorige C5 met AL4 bak. In noodloop en knipperen toeters en bellen. Na het vervangen van de remschakelaar en later de 2 klepjes, en olie verversen bij JO, was dit over.

En ook met onze huidge C5 met Aisin 6 bak grote problemen gehad, leek het wel. Vele toeters en bellen gingen knipperen/branden tijdens onze vakantie vorig jaar.
Maar na telefonisch overleg met Oldenhage, en in Nederland even uitlezen bij een Citroén garage, gewoon door kunnen rijden. In Duitsland wel even last van noodloop. Maar na herstart was dit over. Zelfs de caravan is mee terug gekomen. Al hadden we wel minder "power' voor handen. Er kwam ook een melding langs: storing automatische versnellingsbak.
En ik kon niet meer schakelen naar de 5 en de 6. Dit was na een tijd ook weer over, toen was de hele bak weer "bereikbaar".
Deed me even denken aan de eerdere AL4 dus. Thuis gekomen naar de garage en daar bleek een vacuumleidinkje van de turbo gescheurd te zijn. Dat gaf ook de melding van de versnellingsbak.
Onderdeeltje van nog geen euro vervangen, en klaar was het weer. (zoeken koste wel enige werkplaatstijd :smt089 )
Moraal: ik schrok van de melding over de versnellingsbak, maar in de complexe aansturing van de bak zat dus een probleem/storing.

Afgesleept vanwege storingen problemen aan de automaat heb ik dus nooit gehad. Ook niet met onze old-timer Bedford met de GM3 automaat :mrgreen: .
Johan

06 feb 2012 15:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het kan natuurlijk wel. Hier zijn er ook mensen die een revisie of 2e hands exemplaar hebben gehad. En dat is wel prijziger als een handbak. Vooral de Aisin 6, want daar zijn er niet zo veel van, dus kom je al gauw uit op een revisie a 2000 euro (+ inbouw).

Mijn vorige C5V6ph2 had last van een klein bijgeluidje, waarschijnlijk in het differentieel (zit in de automaat). Niets aan te doen zonder volledige revisie, want bak kan niet een beetje open. Gelukkig was het maar een minimaal geluidje en is het in 50000km constant gebleven.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

06 feb 2012 15:34
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Auto: C5 Break 2.0 16V Difference Automaat
Bouwjaar: 2003
Organummer: 09663CJ
Productienummer: 10392
kilometerstand: 136000
Kleur: Zilver

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ook ik rij inmiddels al vele jaren met automaten en heb nog nooit problemen gehad. Ik praat dan over zowel nieuwe als oude auto's en van vele verschillende merken. Wat mij betreft als het even kan alleen maar automaat en iedereen die zelf met schakel rijd en een keer met mijn auto rijd wenst dat hij ook een automaat had. het enige wat de meeste mensen tegen houd is het feit dat de aanschaf over het algemeen wat hoger is en zeker met de huidige regels vallen alleen hybriden in de laagste belastingschalen.

06 feb 2012 16:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Berline 2.0-16v Exclusive
Opties: leder interieur, comfort-bollen
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Organummer: 09984
Productienummer: 10246
kilometerstand: 305902
Kleur: EYPC**

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dank aan allen voor de reacties! En jullie hebben mij daar mee overgehaald om vandaag een proefrit met 'de automaat' te maken. En daar is maar één ding over te zeggen: wat lekker!!!

Het toerentallen-verhaal klopt: de 2.0 benzine draait in de hoogste versnelling van de automaat zo'n 10% minder rondjes dan in de 5 van de handbak. Mijn handgeschakelde Break zit bij 120kmpu op ca. 3300rpm en vandaag heb ik vastgesteld dat dat met de automaat nog net geen 3000rpm is bij die snelheid. Zoals gezegd: wat lekker!

De aantallen probleemloze automaten lijken het in de reacties te winnen dus ik denk dat ik de gok ga wagen... :cit4

14 feb 2012 23:28
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: Citroen

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heerlijk een automaat heb er al enkele gehad zonder problemen maar soms wel gewenning als je net de winter in gaat en dat ding schakelt wel of niet en weer wel en weer terug als de olie koud is maar inmiddels aan dat wispulturig gedrag gewend en ik trapt hem maar op z'n pin en dan weet hij wat ie moet doen en probleem over. Heerlijk die winterstand op de automaten bak en zelf schakelen gaat ook en is heel fijn met een caravan aan de haak. Heb in het verleden wel twee keer een handbak kapot gehad en dat zijn prijzige reparaties.

14 feb 2012 23:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
exroosje schreef:
Bij de diesels hebben we al eens opgemerkt dat de hoogste versnelling altijd afgestemd is op de topsnelheid, V1000 van alle bakken is daar ongeveer gelijk bij gelijke motor. Door de kleinere powerband kun je je daar niet veroorloven een deel van het nuttig bruikbare toerensectrum onbenut te laten. Kennelijk heeft cit dezelfde overweging gemaakt met de 1.8 automaat (wist niet eens dat die bestond overigens)

Er staat een 1.8-16v bva4 in de handleiding en er zijn zelfs twee versies, qua emissies:

Code:
Berline phase I
----------------
1.8 16v BVM5 (EW7J4) : DC6FZB, DC6FZC
1.8 16v BVA4 (EW7J4) : DC6FZF
1.8 16v BVA4 (EW7J4 dépollution INF) : DC6FZE

Maar vwb de Diesels, dat is grotendeels andersom!

De Diesels leveren (dankzij hun turbo's) over de tweede helft van hun toeren minimaal 65% van hun max vermogen, de benzines slechts 55%. Helemaal bovenin leveren de Diesels 95% van hun max in de bovenste 25% van hun rev band, de benzines leveren datzelfde vermogen slechts in de bovenste 15% van hun rev band.

De Dieselpowerband loopt van 1400-2000-4000-4800tpm (40%-65%-100%-80%).
De benzinepowerband loopt van 2000tpm-3000-6000-6600tpm (35%-55%-100%-90%).
Dus alleen boven het toerental wat hoort bij max vermogen, is de benzinemotor wat in het voordeel, maar het gebied boven max is groter bij een Diesel (4800=120%, 6600=110%max rpm)

Maar over het gehele bruikbare traject en in het bijzonder in het gebied vlak voor het maximum vermogen, zijn de Diesels veel ongevoeliger voor kleine variaties in het toerental.

Diesels: sterke piek in koppelcurve -> vlakke vermogenscurve, afgeregeld door turbodruk+vlamsnelheid=zacht
Benzines: vlakke koppelcurve -> steile vermogenscurve, afgeregeld door toerenbegrenzer (inj+ontsteking)=hard

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

15 feb 2012 02:02
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 2.0 liter exclusive automaat
Opties: Licht metalen velgen, trekhaak, .....
Bouwjaar: 2003
kilometerstand: 177000
Kleur: blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
Voor wat het waard is ben inmiddels wel gewend aan de automaat ...rijdt als je er even aan wend ( maand of 6 :lol: ) heerlijk.
En ja storingen is nooit te voorkomen maar dan is met handbakken ook. Ook met de sneeuw en gladheid geen problemen.
Vandaag voor de eerste keer ( dat de ik de auto heb) naar de apk...blijft altijd spannend maar dat is een ander onderwerp. :smt038

12 maart 2012 12:56
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2