Auteur |
Bericht |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
chathanky schreef: Waar leg je de kosten neer als ondernemer. Volgens mij zou jij als ondernemer snel failliet zijn. Jij stelt dus dat een ondernemer alleen moet verdienen aan het arbeidsloon? Dat gaat niet goed komen. Ik MOET verdienen aan onderdelen. Ik MOET eigenlijk ook verdienen aan banden. Mijn dienst is het onderhouden van een auto. Dat doe ik door er onderdelen in te stoppen en uren te verkopen. En dus nee, monteren van banden kan ik niet van bestaan. Ik reken 14 euro ex. btw voor monteren en balanceren. Inclusief nieuw ventiel. Weet je wat balanceergewichtjes kosten? Ventiel? Bandenpasta? Bandenlichter? Ventielentrekker? Ventielsleutel? Bandenmontage apparaat? Bandenbalanceer apparaat? Energie? Afschrijving? Kosten voor ijken van balanceermachine? Kosten voor de keuring van elektrische apparatuur? Kan echt niet voor 14 euro… Dus moet ik wel verdienen aan een band.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
28 jan 2012 01:13 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Ik vrees dat velen geen enkel beeld hebben bij de kosten van een onderneming...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
28 jan 2012 01:21 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Ik zei toch al waar leg je de kosten neer. Als je niet kunt verdienen aan onderdelen dan zullen de kosten ergens anders komen te liggen. En er zullen in elke branche lucratieve winsten zijn. Als er ergens werk uit handen genomen wordt door zelfsleutelende consumenten gaat dat idd ten kosten van betaalde arbeidsplaatsen. Daarnaast levert de consument daar zijn vrije tijd voor in. Als diegene meer uren maken zullen ze niet aan het uurtarief komen om het te laten maken. Of je moet een top (tob  ) baan hebben. Als ik het zo inschat is het zelf klussen aan auto`s in de jaren toch steeds kleiner geworden.
|
28 jan 2012 01:27 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Jullie zij me al voor met jullie reacties. Ik ben erg blij dat ik het aspect van het "gunnen" heb kunnen invoeren in ons uitgaven. Maakt het voor mij makkelijker om het totaal van een dienst van een ondernemer te zien. Getrouwd zijn met een dochter van een ondernemer, en zelfs een eigen praktijk in de alternatieve hulpverlening helpt inzicht krijgen en houden in ondernemerschap.  .
|
28 jan 2012 01:46 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Is het zelf klussen dan zo vreemd in de wetenschap dat je met eenvoudige middelen de mankementen oplost van de slechte kwaliteitsonderdelen van een auto? Als je het forum bekijkt staat het vol met slecht ontworpen onderdelen die problemen geven. Ipv een coulance wordt er gewoon de volle prijs gerekend. Niet dat de garagehouder mag worden afgerekend op constructiefouten van een autofabrikant, maar echt vreemd is het niet dat er een groep consumenten is die dat zelf oplost? Probeer een een kachelmodule op de sloop te vinden, die dingen sterven bij bosjes, een com2000 probeer eens een goede te vinden. Inkoop kosten die zaken nog minder dan de helft wat een dealer er voor rekent. Als je een nieuwe module bestelt nu komt deze niet meer uit europa maar uit China, dat is veel goedkoper, de verkoopprijs blijft wel gelijk. Ik snap best het ondernemerschap maar niet de verantwoordelijkheid die men neemt als er echt wat mis is met het product. Want die verantwoording wordt niet genomen. Niet gek dat een klant om die redenen steeds kritischer of argwanend wordt. Ik weet zeker dat elke ondernemer wel eens wat gekocht heeft wat niet deugde en verlangt dan ook coulance en gaat zijn recht halen. En natuurlijk zijn er uitzonderingen op die regel. Er zijn genoeg ondernemers die hun nek uitsteken om het leed te verzachten Maar dat houdt niet in dat consumenten steeds argwanender worden en het heft liever zelf in handen hebben.
|
28 jan 2012 02:13 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Sorry Chathanky, Maar ik behoor niet tot de consumenten die steeds argwanender worden. Ik reken me tot de consument die vanuit openheid en duidelijkheid overzicht zoekt en wil. Dan kan ik keuzes maken.
En je invulling van de auto die vol zit met kwaliteitsonderdelen die allemaal stuk gaan vind ik persoonlijk een stap te ver gaan. Maar misschien kijken we beiden naar dat ene glas water en zie jij hem half leeg staan en ik half vol.
|
28 jan 2012 10:05 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
ik begrijp johan zeker... zo ga ik ook met mijn dealer om...hij staat in voor het onderhoud. toen ik onlangs de C4P kocht ging hij ook diep om mij de inruilprijs voor de C5 tegeven die ik wilde... denk dat hij geen winst maakt erop, omdat hij ook nog garantie moet geven aan de nieuwe eigenaar... en ja .. dan mag hij verdienen op onderhoud.. alleen (en dat weet hij ook) vind ik 50 euro per band duurder te veel van het goede... en idd voor 4 euro per band meer levert reifen.com ze bij hem voor de deur.. mocht hij dit niet willen, ok dan rij ik zelf wel naar aken.. daar doen ze dit ook...
hetzelfde geldt voor ruitenwissers... als je op de duitse ebay ff kijkt koop je voor 30 euro ph3 wissers van bosch.. bij de dealer kosten die dingen 80 euro!!!
om 50 euro te verdienen moet ik ook hard genoeg werken hoor...
en Citroen mag zichzelf ook wel eens in de spiegel bekijken, het is zoals chathanky zegt... Johan , mijn dealer en nog wel enkele collega's doen hun uiterste best.. maar hoeveel oplichters zitten er niet tussen, en ook citroen zelf.. zie het verhaal van de roestende buis in de C6 (draadje Ronald) zo ga je niet met klanten om...
|
28 jan 2012 10:07 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Roman schreef: hetzelfde geldt voor ruitenwissers... als je op de duitse ebay ff kijkt koop je voor 30 euro ph3 wissers van bosch.. bij de dealer kosten die dingen 80 euro!!!
om 50 euro te verdienen moet ik ook hard genoeg werken hoor...
Voor de PhI is het minstens zo erg.... En dan is het inderdaad een kwestie van ze even via Duitsland laten komen. Nou maakte ik een foutje in de bestelling waardoor ik twee keer de verzendkosten om mijn oren kreeg, maar dan nog hield ik een dag werk in eigen zak.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
28 jan 2012 10:53 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Ik denk dat je ook als garage concurrerend kunt zijn en alsnog verdienen aan de banden.
Mijn neef heeft een merkloze garage in Lobith en werkt net als BBC.
Hij houdt de prijzen van de concurrentie scherp in de gaten en levert banden en uitlaten net zo scherp als de kwitflut en bandenfirma's.
Dus het kan wel, want hij doet dit nu al veertig jaar.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
28 jan 2012 11:03 |
|
 |
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Ik ben geen zwartkijker Johan. Als ik dat wel was was mijn keuze niet op de C5 gevallen. Doordat ik een hoop zelf kan is het voor mij mogelijk om een auto te rijden die gemiddeld meer mankementen heeft dan bij andere merken en modellen. Als ik alles had moeten laten doen had ik gekozen voor een meer bedrijfzekere auto.
De C5 is een fijne auto die kwa rijden en smaak gekozen is en niet als meest betrouwbare auto.
De motivatie dat ik een hoop zelf doe is dat ik een auto rij waarvan ik verwacht dat er minppunten aan zitten die ikzelf voordelig kan verhelpen. Als ik dat niet deed was de keuze gevallen op een kleinere auto die een stuk betrouwbaarder is. Als ik een grotere portemonee had ging ik mijn vrije tijd ook niet steken in het sleutelen aan een auto, een echte hobby is het ook niet.
Het zal ook niet zo zijn dat de groep die zelf sleutelt hier op het forum een grote bedreiging vormt voor de garages in Nederland. Geen reden lijkt me om als garagehouder om daar heel moelijk er mee om te gaan. Dat een garage meer vraagt voor het omleggen van banden is ook niet meer dan logisch, de overweging is dan of je als klant bereidt bent om 1 adres af te lopen voor banden en onderhoud of je banden door een bandenspecialist er om te laten leggen. Bij het aflopen van 2 adressen ben je meer tijd kwijt. En met zelf banden online kopen neem je een deel werk uit handen van de gene die banden om legt. Ook een voordeel is dat de keuze voor de consument ook groter is. Als ik het zo lees is Johan een persoon die daar goed mee weet om te gaan en is zeker aan te prijzen. Zo zijn er wel meer. Zo heb ik ook mijn vaste adresjes waarvan ik weet welkom te zijn en niet met argusogen de deur uit wordt gekeken als zelfsleutelaar.
|
28 jan 2012 11:06 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Beste Chathanky, ff door je bericht heen, want ik ben het totaal niet met je eens, Citaat: Ik ben geen zwartkijker Johan. dat heb ik ook nergens gezegd. Citaat: Doordat ik een hoop zelf kan is het voor mij mogelijk om een auto te rijden die gemiddeld meer mankementen heeft dan bij andere merken en modellen. Als ik alles had moeten laten doen had ik gekozen voor een meer bedrijfzekere auto. De C5 is zeker wel een bedrijfszekere auto. Heeft zeker niet meer mankementen dan andere auto's. Punt is alleen dat hier op dit forum de problemen worden verzameld, het daarom lijkt dat er meer problemen zijn. Citaat: De C5 is een fijne auto die kwa rijden en smaak gekozen is en niet als meest betrouwbare auto. nogmaals niet mee eens, ga maar eens kijken op een Renault forum.. of Porsche forum Citaat: De motivatie dat ik een hoop zelf doe is dat ik een auto rij waarvan ik verwacht dat er minppunten aan zitten die ikzelf voordelig kan verhelpen. Als ik dat niet deed was de keuze gevallen op een kleinere auto die een stuk betrouwbaarder is. Als ik een grotere portemonee had ging ik mijn vrije tijd ook niet steken in het sleutelen aan een auto, een echte hobby is het ook niet.
prima, dit forum helpt je daar goed bij, Citaat: Het zal ook niet zo zijn dat de groep die zelf sleutelt hier op het forum een grote bedreiging vormt voor de garages in Nederland. Absoluut niet, althans niet voor mij. Ik zie het als een uitdaging, ben bezig een webshop te maken met ook een aantal DHZ pakketen voor onderhoud Citaat: Geen reden lijkt me om als garagehouder om daar heel moelijk er mee om te gaan. Daar ben ik het helemaal mee eens, Citaat: Dat een garage meer vraagt voor het omleggen van banden is ook niet meer dan logisch, de overweging is dan of je als klant bereidt bent om 1 adres af te lopen voor banden en onderhoud of je banden door een bandenspecialist er om te laten leggen. Bij het aflopen van 2 adressen ben je meer tijd kwijt. En met zelf banden online kopen neem je een deel werk uit handen van de gene die banden om legt. Ook een voordeel is dat de keuze voor de consument ook groter is. Het bestellen van banden is geen grote klus, alles moet opgezocht worden, onderdelen, en dus ook banden. Wij hebben systemen die ons daar prima bij helpen. Banden opzoeken is echt geen lastige of tijdrovende klus. Waar ik alleen nog een keer op reageer is dat jij zegt dat een garage houder niet hoeft te verdienen aan banden…. daarom mijn opmerking dat als jij een garage zou moeten runnen je het op die manier niet lang vol zou houden.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
28 jan 2012 14:53 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
 Op zich fair wat Oldenhage zegt op de vorige bladzijde. Klanten veranderen, kopen via internet ook. Hij monteert de niet door hem zelf geleverde banden wel. Maar voor een hogere prijs. Veel winkels gaan er onderdoor vanwege internetwinkels. Hij denkt mee. Moet wel zeggen dat ik het zelf een beetje moeizaam vind, dat kopen van onderdelen per internet, en dan doorgeven aan de garage. Staan we binnenkort ook met complete uitlaten en voorruiten en ventieldopjes bij onze garagist voor de deur? Moet hij gaan bijhouden wat van welke klant wordt geleverd en wanneer? JW @EW Voor onderdelen die je zelf plaatst zoals ruitenwisserbladen is het natuurlijk wat anders. Maar, ik snap niet zo goed hoe je op een wissersetje een dagloon werken kan uitsparen.
|
28 jan 2012 14:54 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
Ik wil hetgeen wat Johan zegt ook nog wel even onderschrijven. Citroën maakt GEEN slechte en onbetrouwbare auto's. Na een flink aantal Citroenen durf ik dat met een stellig hart en vol overtuiging te zeggen. Sinds 1982 is er geen Citroen geweest die ons ooit heeft laten staan.......
Er wordt heel wat afgemopperd maar juist door de openheid omtrent de problematiek wordt hier ook zeer veel opgelost op een forum als dit. Ga eens informeren bij mensen die eerlijk en open durven zijn over hun Audi, Mercedes of BMW. Van het onderhoud wat die auto's kosten kun je nog heel wat Citroenen oprijden met alle bijkomende "kwalen". Alle constructies door mensen bedacht en geproduceerd zijn altijd voor verbetering vatbaar dat is en blijft een volcontinu proces.
Maar ga nou niet zeggen dat Citroen niet de betrouwbaarste auto's zijn. Daar wordt ik echt zo flauw van.......
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 jan 2012 15:12 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
ik denk dat deze site net heeft aangetoond dat de C5 een betrouwbare auto is... uitzonderingen daar gelaten... ik heb sinds 2 weken mijn 8 ste Citroen en ben er zeer te spreken over.. anders waren het er nooit 8 geworden.. tevens rijden mijn schoonouders (C3) en mijn zwager voor zijn werk (Jumper) nu ook citroen ( door mij) en mijn zoon Saxo... dus eigenlijk al 11... 
|
28 jan 2012 15:15 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Onderhoudskosten
JWHofnar schreef:
@EW Voor onderdelen die je zelf plaatst zoals ruitenwisserbladen is het natuurlijk wat anders. Maar, ik snap niet zo goed hoe je op een wissersetje een dagloon werken kan uitsparen.
Simpel: een setje standaard wissers voor de C5 kost voor voor bijna 60 euro. Achterwissertje erbij van 15. Nu ben ik drie tientjes kwijt voor een set aerotwins die ook nog eens ruim twee keer zo lang meegaan. Besparing: 90 euro. Daar moet ik toch haast een dag voor werken.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
28 jan 2012 16:54 |
|
 |
|