
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 324
Lid geworden op: 17 jan 2007 17:58
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Goed onthouden Ronald
. Zelf zie ik niet echt een link met de ppo, vorig jaar november 2009 heb ik wel de brandstofpomp moeten laten vervangen. Daarvoor was ik al gewaarschuwd...............en dat had mi wel met het ppo verleden te maken.

Berichten: 324
Lid geworden op: 17 jan 2007 17:58
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Nog even over de koppakking......, volgens de garage die hem heeft gemaakt was de oorzaak van het lek het niet aanslaan van de koelfan. Hiervan was een/het relais doorgebrand, daardoor zou de motortemp. te hoog zijn geworden en dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een lekke koppakking. Nu heb ik zelf nog nooit de koelwatertemp. meter boven de helft gezien (streep staat horizontaal), maar 2,5 jaar geleden (ong. 35000km) ben ik wel eens al mijn kvs verloren doordat het ontluchtingsventieldopje ontbrak. Dit was tijdens een rit met caravan over de Route Napoleon in Fr, de motor is toen even heel heet geweest. Ik heb de auto heel snel stop kunnen zetten om erger te voorkomen, even terugdenkend is toen het begin van het einde van de koppakking gekomen. Ik had toen even geen tijd om op de meter te kijken
maar die moet in het rood zijn geweest. Dus de combinatie van toen een te hoge temp. en nu dan de koelfan die niet meedoet heeft m.i. de schade veroorzaakt. Graag zou ik willen weten of dat relais opgemerkt zou moeten zijn tijdens een onderhoudsbeurt (december 2010) en of dit verhaal zoals door mij beredeneerd werkelijk zo gebeurd zou kunnen zijn. Wie kan me wat wijzer maken
. Niet dat ik met modder ga gooien naar een monteur die iets niet heeft gezien maar voor mijn eigen gevoel wil ik graag weten of ik in de goede richting zit. Alvast bedankt voor het meedenken 



Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
De oorzaak klinkt wel plausibel in mijn oren.
En tja, zou het opgemerkt moeten worden bij een beurt? Ik vind dat wel moeilijk. Het aanslaan van een koelfan zal niet iets zijn waar standaard op gecontroleerd wordt.
Maar eh, begrijp ik goed dat dan sinds die oververhitting de koelfan het niet meer gedaan zou moeten hebben? Dan zou je toch veel eerder oververhitting moeten hebben gehad? In de zomermaanden draait dat ding toch wel vaak dacht ik.
En tja, zou het opgemerkt moeten worden bij een beurt? Ik vind dat wel moeilijk. Het aanslaan van een koelfan zal niet iets zijn waar standaard op gecontroleerd wordt.
Maar eh, begrijp ik goed dat dan sinds die oververhitting de koelfan het niet meer gedaan zou moeten hebben? Dan zou je toch veel eerder oververhitting moeten hebben gehad? In de zomermaanden draait dat ding toch wel vaak dacht ik.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)

C5club Die-Hard


Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
kan dan net even de dader zijn geweest en het begin gemaakt hebben .
over de fan klopt het wat Maarten opmerkt meen ik ook .
over de fan klopt het wat Maarten opmerkt meen ik ook .
Berichten: 324
Lid geworden op: 17 jan 2007 17:58
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Zelf heb ik de koelfan nooit gemist, de temperatuur heb ik nooit snel zien oplopen. Waarschijnlijk kom ik er nooit exact achter maar nu heb ik een idee hoe het gegaan kan zijn. Afgelopen zomer ben ik niet ver weg geweest met de auto maar als ik lange vakantieritten had gemaakt was ik waarschijnlijk gestrand. Zo is het wat comfortabeler pech hebben
. Hopelijk heb ik voorlopig even geen grote uitgaven op autogebied 


Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als de koelfan niet draait werkt ook de airco niet als de wagen stilstaat (rijdend wel ivm rijwind)
Dus in de zomer zul je dat zeker gemerkt hebben. Een te hoge motortemp is zelden of nooit de oorzaak van een lekke hdi-koppakking. Dan moet de motor al echt gekookt hebben en half leeg gespoten zijn, en daarmee een poos doorgereden.
Ik verwacht niet dat jou dat ongemerkt overkomt op die manier
Er is een hele serie koppakkingen die wat minder sterk is, en na verloop van tijd de geest geeft, het betreft voornamelijk (NIET ALLE) auto's tussen 2001 en 2003, de zwakkere koppakking is zelfs in gemonteerde toestand te herkennen.
Daarover heb ik al eens een reactie gegeven in een of ander topic over lekke koppakking, zoek er maar eens op.
De nieuwere zijn gemodificeerd/verbeterd,
Dus in de zomer zul je dat zeker gemerkt hebben. Een te hoge motortemp is zelden of nooit de oorzaak van een lekke hdi-koppakking. Dan moet de motor al echt gekookt hebben en half leeg gespoten zijn, en daarmee een poos doorgereden.
Ik verwacht niet dat jou dat ongemerkt overkomt op die manier

Er is een hele serie koppakkingen die wat minder sterk is, en na verloop van tijd de geest geeft, het betreft voornamelijk (NIET ALLE) auto's tussen 2001 en 2003, de zwakkere koppakking is zelfs in gemonteerde toestand te herkennen.
Daarover heb ik al eens een reactie gegeven in een of ander topic over lekke koppakking, zoek er maar eens op.
De nieuwere zijn gemodificeerd/verbeterd,
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 jul 2008 13:43
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Locatie: Dieren
Ik ben oprecht stom verbaasd.Witbrik schreef:De koppakking is definitief overleden. Als het goed is rijdt ie dit jaar nog rond met een nieuwe koppakking, nieuwe distributieriem en waterpomp. Dan kunnen we weer lachen
, hopelijk valt de rekening mee

Was ie dan lek naar buiten toe? Dan zou je toch ook een spoortje kvs moeten kunnen zien langs het blok?
Maar ja, het is opgelost, en gelukkig niet zo kostbaar als verwacht.
Maar niet te min vervelend. Erg jammer.
Gr. Ed
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Berichten: 324
Lid geworden op: 17 jan 2007 17:58
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Even ter aanvulling: Volgens de garage die hem heeft gerepareerd lekte de motor via de uitlaat. Dit had hij vrij snel door. Kort daarvoor wilde ik weer eens in het expansievat kijken en merkte toen dat de dop gedemonteerd/ compleet kapot was, daarbij kreeg ik nog bijna een veertje in mijn gezicht. Het onderste gedeelte bleef hardnekkig vastzitten in het expansievat, met dat verhaal kwam ik bij de/ een garage. Ik heb de auto daar toen laten onderzoeken en daarna repareren. Dus misschien heb ik nu een dop van bijna 1000 euro
, maar de koelvloeistof blijft erin 


Berichten: 347
Lid geworden op: 27 jul 2008 13:43
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Locatie: Dieren

Das een duur dopje, ja....
Vervelende zaak.
Gr. Ed
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Inderdaad, via de uitlaat?
Er kan een verbinding zijn van de koelvloeistof kanalen naar de cilinders, of naar buiten.
Maar naar de uitlaat kan niet, of er zou een scheur ín de kop moeten zitten. En da's niet het geval, alleen de koppakking is vervangen, niet de kop.
Als de garagist dus zegt "via de uitlaat" moet dat betekenen dat de koelvloeistof eerst naar de cilinder gegaan is en vervolgens bij de uitlaatslag via de uitlaat verdwenen is.
Groet,
JW
Er kan een verbinding zijn van de koelvloeistof kanalen naar de cilinders, of naar buiten.
Maar naar de uitlaat kan niet, of er zou een scheur ín de kop moeten zitten. En da's niet het geval, alleen de koppakking is vervangen, niet de kop.
Als de garagist dus zegt "via de uitlaat" moet dat betekenen dat de koelvloeistof eerst naar de cilinder gegaan is en vervolgens bij de uitlaatslag via de uitlaat verdwenen is.
Groet,
JW
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 jul 2008 13:43
Auto: Skoda Superb 3.6 V6 DSG Elegance Bussines-line
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: G
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 80000
Kleur: Lichtblauw
Locatie: Dieren
Verrek, nou jullie het zeggen, het dringt nu pas tot mij door, wat er geconstateerd was!
Raar verhaal, ja.
Gr. Ed
Raar verhaal, ja.
Gr. Ed
Ook weer een Citroën in het wagenpark!
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Citroën C35 D, Neba intergraal-camper (zie avater)
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
Tja, ik had het je nog gezegd.ms-C5 schreef:de dop die er op zit, schijnt ook nog wel eens defect te zijn, dat wil zeggen, dat er op die manier koelvloeistof verdwijnt.
die doppen kosten niet veel, je kunt altijd een nieuwe erop doen, en dan weer kijken.
Berichten: 324
Lid geworden op: 17 jan 2007 17:58
Auto: C5 HDI Break
Opties: afneembare haak van Brink, geklust achterruit.
Brandstof: Diesel
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9527CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200.000++
Kleur: wit
Ik heb nu een nieuwe dop en ook een nieuw expansievat. Ik begrijp wel dat het een raar verhaal aan het worden is want ik ben geen techneut en kan het niet altijd helemaal goed doorgeven. Ik begrijp het zelf ook niet helemaal. Wat ik wel kan doorgeven is dat het een tijdje goed gegaan is met de melding: koelvloeistof bijvullen en voor mijn neus het teken STOP. Maar gisteren had ik hem weer, gisterochtend een lange rit gemaakt van ong. 250 km en nadat de motor was afgekoeld wilde ik weer starten. Ik kon bijna een liter aanvullen...............daar werd ik even een beetje ongelukkig van. Zo ongelukkig dat ik naar een andere auto ben gaan kijken, bij de inruiltaxatie viel het de verkoper/monteur op dat er nogal veel gepiep bij de poelie en multiriem
vandaan kwam (half jaar oud!) Ik moest hem helaas gelijk geven, tevens repte hij iets over een 2 massa vliegwiel en daar was ook wat mee werd me verteld. Dat had overigens geen invloed op de inruil want de handelaren die gebeld werden konden de auto niet horen. Voor mezelf had ik afgeproken dat het welletjes wordt zo, de C5 gaat waarschijnlijk weg. Wel ga ik nog even lang bij de fijne garage die mijn koppakking heeft gemaakt. Als het zo gaat als ik denk staat er straks een Zweeds mormel voor de deur
Ik bedoel hiermee een s60 benzinemotor

