Auteur |
Bericht |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
 Te koud voor de C5?
Hallo C5-rijders,
Ik krijg sinds het koude weer wat vreemde klachten: eergister bij de koude start PIEP 'storing stuurbekrachtiging' en inderdaad: geen stuurbekrachtiging. Auto uitgezet, ff wachten en opnieuw starten: probleem weg. Vanochtend koude start weer PIEP 'storing stuurbekrachtiging' gevolgd door PIEP 'storing meesturende lampen' welke altijd gepaard gaat met PIEP 'storing autmatische hoogteverstelling koplampen'.
Vanwege soms wel/soms geen klachten verdenk ik de electronica. Ik heb hier op het forum eens gelezen dat een lage accuspanning (komt bij koude vaker voor) vreemde klachten kan veroorzaken. Dan is het misschien een kwestie van een nieuwe accu. Dat heb ik trouwens ook veel liever dan een defecte stuurbekrachtiging of koplampunit!
Wat denken jullie, herkent iemand dit?
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
02 dec 2010 13:50 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Accu word wel vaak aangewezen als boosdoener, je zou 'm eens kunnen laten doormeten, gezien de leeftijd van de auto niet echt waarschijnlijk maar toch...
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
02 dec 2010 13:53 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Klinkt inderdaad als een mogelijke zwakke accu. Overigens, uit het jaartal maak ik op dat je accu waarschijnlijk een jaar of 4-5 oud is. En dat is niet zo jong dat ik zou uitsluiten dat-ie de geest gaat geven.
Mijn accu deze week vervangen, was 6,5 jaar oud. Je merkt het met starten meteen...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
02 dec 2010 14:19 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Bedankt voor de snelle reacties!
Ik laat hem morgen doormeten, kleine moeite en was dat het niet dan kunnen we dat uitsluiten en verder zoeken...
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
02 dec 2010 14:39 |
|
 |
willemcj
V.I.P.
Geregistreerd: 11 feb 2009 23:40 Berichten: 242 Woonplaats: Amstelveen
Auto: Berline 2.0Hdi Exclusive Automaat6
Opties: alle opties (past hier niet in)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10798
Productienummer: 10337
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Ja, komt me bekend voor, heb hetzelfde gehad (stuurbekrachtiging). Bij het starten wordt de accuspanning te laag waardoor de storing ontstaat. Niet mee door blijven rijden. Met het vervangen van de accu los je het probleem op. Tip: bij Halfords heb je voor €110,= een nieuwe, passende accu met 3 jaar garantie, vervangen is echt een fluitje van een cent en kan je zelf. 
_________________ met vriendelijke groet, Wim
|
02 dec 2010 18:40 |
|
 |
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
ik heb altijd ruzie met sneeuwvlokken op de parkeer sensoren. krijg dan altijd dat de sensoren stuk zijn. !  en in de zomer met extreem heet weer de melding abs storing. ach tis frans. hoort er een beetje bij  uit een weer aan doet wonderen. tis soms net een pc. !:)
|
02 dec 2010 18:53 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
De uitslag: inderdaad einde accu. Doormeten was er niet meer van gekomen dus toch mee doorgereden Na drie dagen stilstand startte hij gisteren niet dus meer (motor ging niet eens rond!) Even met de startkabels gestart en meteen een nieuwe accu gehaald. Die sneeuwvlokken op de sensors heb ik soms ook, maar vorig jaar zijn er echt twee gesneuveld (a ± 100,- excl. montage!!!) door pekel, vuil en/of bevriezing. Als dat deze winter weer gebeurt doe ik het voortaan wel zonder...
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
23 dec 2010 12:46 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
 Accu probleem ook weer opgelost.
_________________ Groeten, Marc
|
23 dec 2010 12:50 |
|
 |
SkyBuMp
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jan 2009 18:50 Berichten: 435
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Dat is vlot gegaan emt de accu. Mijn accu was 8 jaar oud in de PH1! Hij ging nog steeds mee maar toch preventief vervangen bij Oldenhage destijds.
_________________ Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010 Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**
|
23 dec 2010 12:52 |
|
 |
Gerard
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 11 sep 2008 22:07 Berichten: 121 Woonplaats: Ridderkerk
Auto: C5 2.0 HDiF Break Exclusive
Opties: JBL, Xenon, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10696
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 175000
Kleur: Hmmm Ganache (EFB)
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Misschien maak ik te weinig ritten van betekenis en heeft dat invloed op de levensduur? De auto wordt wel bijna dagelijks gebruikt maar het woon-werkverkeer is krap 30 km (viceversa) met weinig snelweg, en op sommige dagen enkel nog kortere ritjes.
_________________ Ex BX19TZI, Xantia 2.0i SX, Xantia Break 2.0 Turbo CT VSX. Blijvertje: Dspecial 1970
|
23 dec 2010 13:03 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Volgens mij is de gemiddelde levensduur van een accu 6~7 jaar. De een doet er 8 jaar over (zie boven). Dus moeten er ook accu's zijn die een kortere dan gemiddelde levensduur hebben.
|
23 dec 2010 14:06 |
|
 |
Wimmie
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:55 Berichten: 4494 Woonplaats: Dordrecht
Auto: BMW 520i Touring G31
Opties: leer, fully loaded, ipod
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 45000
Kleur: Carbon Schwarz
Naar boven
|
 Re: Te koud voor de C5?
Gerard schreef: Misschien maak ik te weinig ritten van betekenis en heeft dat invloed op de levensduur? De auto wordt wel bijna dagelijks gebruikt maar het woon-werkverkeer is krap 30 km (viceversa) met weinig snelweg, en op sommige dagen enkel nog kortere ritjes. Dat heb ik dus ook, korte ritten, ongeveer 30 km. per dag. Volgende week in de vakantie de accu maar eens door laten meten. Misschien verklaart dat de storingen.
_________________ Sinds 17-1-2015 een BMW 523i Touring in High Executive [color=#0040FF]Mijn exen zijn 2 maal C5, 3 maal Xantia en 2 maal BX en een BMW 525i Touring, %23i Touring, 520i en nu een 520i Touring
|
23 dec 2010 19:43 |
|
 |
|