TMC Antenne TOM TOM Go 720 T
Ik gebruik een Tom Tom Go 720 T, samen met een TMC Antenne van Tom Tom.
Deze antenne wordt op de TMC aansluiting aangesloten op de TT (maar dat wisten jullie al

)
De TMC antenne bestaat uit een stukje coax kabel met bijbhorende steker voor in de TT, in het zwarte blokje zit de eigenlijke ontvanger, en het draadje functioneert als antenne.
Ik heb zelf gemerkt en ook in verschillende topics gelezen dat deze TMC ontvanger niet altijd goed werkt (geen TMC ontvangst ed.)
De TMC ontvanger van TT is erg doof (jargon voor zwakke ontvangst) en bovendien dient de ontvanger om digitale signalen uit de ether te plukken die meegezonden worden met de normale radio uitzendingen van bv radio 3.
Ik merkte dat indien ik de antenne draad langs het metaalwerk van de auto monteerde ik geen enkele ontvangs had. De hele auto is een kooi die radiosignalen afschermt. maar liet ik de antenne ietwat uitsteken, dan kreeg ik wel TMC ontvangst (weliswaar zwak maar toch).
Daarop heb ik de zwarte antennedraad verlengd zodanig dat ik en een plaats in de auto kon vinden waar de TMC ontvangst wel ok was. Die plek vond ik uiteindelijk, na veel verlengen, verkorten, verleggen van de antenne draad, bij de rechter achterdeur, waarbij ik de antenne draad om de handgreep gedraad heb en de kabel verder had weggewerkt onder de rubbers.
Toch was ik nog niet tevreden over de ontvangst, uiteindelijk heb ik de TMC antenne aangesloten op de 2e (radio) antenne ansluiting, die naast de antenne aansluiting van de autoradio zit.
Bij mijn C5 zitter er 2 antennestekers, eentje voor de radio ontvangst (als ik me niet vergis een groene steker) en eentje voor een evt GPS ontvanger zoals ingebouwde navi, maar het kan net zo goed een GSM antenne zijn.
Ik heb de steker er af gehaald, en de zwarte antennedraad van de TMC ontvanger aan de kern van de 2e antenne aansluiting vast gemaakt, de massa heb ik geisoleerd, deze zit dus niet verbonden met de TMC antenne.
In ieder geval krijg je nu via buiten (de auto) signalen binnen op je TMC ontvanger.
Radio technisch gezien is het verre van optimaal, maar het werkt wel redelijk goed.
Ik kom toch nog wel plekken tegen (met name in Duitsland) waar ik geen TMC ontvangst heb, en dat is dan even lastig.
veel succes Huub