Pagina 1 van 2
tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 14 mei 2011 17:42
door scooty1973
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum, maar wel Citroen-rijder. We rijden nu zelf een Berlingo 1.8i Multispace uit 1998 met 70k op de teller. Deze auto is nieuw gekocht in de familie en door omstandigheden hebben wij hem 3 jaar geleden overgenomen. Toen nog 26k op de teller. Helemaal wel dealeronderhouden.
Wij willen overgaan op een C5. Reden is eigenlijk dat we wel een ruime citroen willen en comfortabel, maar geen windvanger meer zoals de Berlingo.
Vraag is:
Welke motoren kan je juist wel of niet nemen? En zijn er types die juiste specifieke problemen hebben gehad? Zo valt mij op dat de HPI-modellen relatief voordelig in de verkoop staan her en der. We hebben wel ergens een C5 break zien staan met 69.000 km op de teller en wordt aangeboden vooor 4900 euro. Gezien de auto wat ik op de foto's zie, allerzins redelijk.
Waar moeten we vooral op letten??
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 14 mei 2011 18:43
door Klaverblaadje
Persoonlijk zou ik een HPI maar laten staan, ze kunnen soms wat kuren hebben en ook zijn sommige onderdelen niet meer leverbaar.
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 16 mei 2011 08:28
door Menno
Zoals klaverblaadje al aangeeft kun je de HPi idd beter overslaan ....
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 16 mei 2011 10:59
door Peebee
Ik zou voor een Exclusive gaan, o.a. standaard Xenon,
en als je wat extra ruimte wilt zeker een Break,
vind ik (

) ook de mooiste.
Motor is persoonsgebonden,
diesel, benzine, LPG, daar moet je zelf je keuze maken.
En als het niets uitmaakt een 3.0 V6 Exclusive Break met leuke LM velgen, bij voorkeur een rode

Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 16 mei 2011 11:41
door EvilTwin
Ik zou de HPi niet à priori overslaan, gezien de goede deals die je er op kunt krijgen.
Maar je moet je wel realiseren wat voor geavanceerde techniek dat 10jr geleden was.
Nu is HPi gemeengoed (THP!).
Er zijn diverse draadjes over de voor- en nadelen, plus of jouw specifieke gebruik en rijgedrag past bij de HPi.
Check deze bijv.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... ankooptips" onclick="window.open(this.href);return false;
en hierin wat downloads en zelfs een positieve ervaring

:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=2039" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 16 mei 2011 17:26
door martinus
Hallo,
Ik heb een C5 2.0 automaat op gas (nu bijna 200000km gereden). Dealer onderhouden. Er kan en gaat gewoon van alles aan kapot. Van afbrekende deurkrukken tot lekkenden hydrauische leidingen. Van snelheids meters tot gasinstallaties. Van waterpomp tot kleppen in de automatenbak. En vaak is het nog moeilijk op te sporen wat er aan mankeert.
De auto rijdt lekker maar helemaal trillingvrij is het stuur niet te krijgen rond de 120km/uur. En ze zijn ook behoorlijk zijwindgevoelig.
Misschien heb ik pech......
Succes met je keuze.
Groeten JoHaN
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 16 mei 2011 22:39
door jpiek
Misschien wel, voor iemand mijn 2.0 16v op LPG totall reed heb ik 195k op de teller zien staan, heb er 73k mee gereden tegen een onderhoudsprijs van 3,3 cent/km...
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 17 mei 2011 18:09
door martinus
....de mijne is van 2 januari (in sommige berekingen zelfs 1 januari)...zou dat de oorzaak zijn?????
Ik heb 60000 km gereden met deze auto en totaal staat er 198200 km op nu.
Groeten JoHaN
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 18 mei 2011 11:57
door EvilTwin
8821 is toch echt 2-jan-01.
Die andere orga calculators kloppen niet.
Gebruik deze
http://www.2cv.nl/historie/orga.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die auto is elf jaar oud, uiteraard gaan er dingen stuk.
Maar trillen hoeft echt niet en zijwindgevoelig is een berline ook niet echt (behalve in directe vergelijking met een Xm of Xantia).
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 18 mei 2011 17:25
door martinus
Hallo,
Ik ben veel oudere auto's gewend met veel hogere kilometerstanden. Vaak van onduidelijke afkomst. Volvo's. Gingen zelfs minder vaak kapot dan dit exemplaar. Ook ik het verleden BX'en gehad (19 trd) buiten onderhoud nooit kapot. Tot 250000 km mee gereden.
De C5 valt wat dat betreft best wel tegen. Ook het veercomfort in de stad. Korte diepe oneffenheden worden toch vrij sterk door gegeven.
ook de bouwkwaliteit van de stoelen is matig. vrij snel doorgezakte delen en scheuren in schuimrubber.
Dat trillen is grotendeels weg. Ik heb nu continental banden (en goed gebalanceerd) dat rijdt veel plezieriger dan de michelins. (vind ik dat zal persoonsgebonden zijn) Maar toch blijft er iets onrustig.
De auto gaat met veel wind echt heen en weer. Je voelt dat de zijwind behoorlijk invloed heeft op de auto. Er is nog steeds comfortabel mee te rijden...maar toch. En vooral de eerste keer is het schrikken je verwacht het niet van zo'n grote auto.
Voordelen zijn de ruimte en het rijden buiten de stad. Heel comfortabel. Ook de rust in de auto is fijn.
Maar of het weer een C5 wordt naar al die ellende, ik weet het niet. Eerst maar de kleppen van de automatenbak laten vervangen....en of je een redelijke inruilprijs krijgt is ook nog maar de vraag. Gelukkig betaal je ook niet veel.
Groeten JoHaN
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 18 mei 2011 17:42
door Klussie
Het gaat hier om tips over aankoop toch?
Over je ervaringen bestaat al een ander topic....
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 4&p=329375" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 18 mei 2011 18:13
door Herman
Als je veel stadsverkeer en niet teveel rijdt neem een op LPG, veel groteweg en afstanden en caravans Diesel
Begin bij 2003 of hoger en 1.8 voor gewoon maar als trekker 2.0 of hoger.
Geen witte maar donkere kleur, of je wilt veel wassen.
Kleine gebreken zijn zelf snel op te lossen maar drukken de verkoop prijs!
Lees vooral wat veel voor kan komen en laat ze dat oplossen anders lagere prijs.
Zit er een reserve wiel bij met krik?
Staat onderhoud genoteerd?
Werkt de airco?
En de verwarming via alle gangen?
Staat de auto nog hoog en niet op zijn gat?
Geen gekke meldingen bij proefrit en flink in de remmen?
Uitlaatgas storingen
Roetfilter of andere gekke meldingen? schrijf op en vraag het hier eerst.
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 19 mei 2011 12:00
door EvilTwin
Herman schreef:Als je veel stadsverkeer en niet teveel rijdt neem een op LPG,
De vraag gaat toch om een HPi? Dat gaat niet samen met LPG. Sowieso zou ik met korte stukjes nooit LPG aanraden ivm het relatief hoge aandeel water in de uitlaatgassen, die bij stadsverkeer de uitlaat slopen.
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 19 mei 2011 17:03
door pmnztm
Als je gaat voor de C5, moet je je realiseren, dat het geen storingvrije auto is...
Ik heb veel ervaring met citroen, en het zijn over het algemeen zeer fijne en comfortabele wagens.
(Ik heb BX, 2x Xantia en nu C5 )
Technisch gezien, ben ik er niet (meer) zo tevreden over.
Ik rij een Break 2.2 HDI, ivm grotere afstanden en trekken van een caravan, wat hij overigens fantastisch doet.
Voordelen: (break) Heel veel ruimte, comfort, goede zit, en motorisch een tot nu toe een perfecte wagen. Tot nu toe geen echte motorproblemen, en loopt na 185000 nog als nieuw. Bij de exclusive veel mooie en handige extra's (aut. dimmen binnenspiegel, verwarmde buitenspiegels, licht en regensensoren etc)
Nadelen: Veel elektronische probleempjes: achterruit (modificatie en knop), Storing uitlaatgas meldingen met noodloop, meldingen dieseldope van roetfilter die niet normaal te resetten zijn, probleempjes met de metertjes, oa watertemperatuur (sensor).
Grotere reparaties die je kan ervaren: draagarmlagers (echt citroen probleem..) stabilisator stangen, veercylinders tbv veersysteem. Vooral bij een ouder exemplaar kan je ze tegenkomen, of zijn al geweest, als je geluk hebt..
Alles is in principe heel goed op te lossen, maar realiseer je dat de meeste dealers niet goedkoop zijn. (Huisdealer van deze site is veel positieve ervaring mee!!)
Check op onderhoudschema, en doe navraag over de veel voorkomende problemen genoemd op deze site.
Als je hier niet van schrikt, wens ik je in de C5 van je keuze hele fijne km's toe!
Om het verhaal te relativeren; andere merken kunnen ook wel het één en ander markeren... helaas is dat nu eenmaal zou met zoveel elektronica in de wagens..
Groet
Peter
Re: tips voor aankoop C5 PH1
Geplaatst: 19 mei 2011 17:10
door Menno
Dat geldt voor mij andersom, C5 is probleemloos en de Xantia werd ik nogal verdrietig van ....