Pagina 1 van 2
c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 16:04
door Liefhebber9
Hoi,
Ik heb een C5 '01, 6 cilinder, sinds kort op gas, automaat, exclusive.
Probleem 1: storingsindicatie van kat werkt niet of onvoldoende. Bij citroen dealer zijn 3 nw kats gemonteerd en toch komt die storing terug. Na resetten komt storingslampje weer terug met vermelding op display. 2 Lambda sondes zijn al vervangen.
Probleem 2: auto verbruikt bovenmatig veel olie, meer dan 1 ltr op 1000km Ondanks toevoeging 5in1 helpt het niet.. Auto rijdt goed. Compressie is goed. geen olielekkage waarneembaar....
grt,
Frits
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 16:06
door Menno
Liefhebber9 schreef:Hoi,
Ik heb een C5 1991, 6 cilinder
Ga er maar vanuit dat je 2001 bedoeld, anders is het wel een heel exclusief prototype

Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 16:06
door Harm
Beste Frits,
Welkom.
Daarnaast, de C5 is pas in 2001 geïntroduceerd. Weet je zeker dat het over een C5 gaat??
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 16:11
door Menno
Wat betreft olieverbruik, als eens naar het draadje van JW gekeken ... (
deze )
Katalysator storing kan heel hardnekkig zijn bij een V6, ondanks dat de kats zijn vervangen, is er wel naar een oorzaak gezocht van de kapotte oude kats ?? Vaak zijn namelijk de bobines de aanleiding van ( uiteindelijk ) de kat storingen, zorg ervoor dat je de nieuwe ( witte ) exemplaren hebt ...
Onvolledige verbranding zorgt anders ervoor dat er benzine in de kat komt en deze vroegtijdig kapot gaat.
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 16:14
door JW-C5
Daar dacht ik ook aan, dat zal je niet verbazen
Maar hij schrijft dat er geen externe olielekkage is, dat spoort daar bepaald niet mee.
Groet,
JW
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 16:16
door Menno
Is misschien niet de eerste plek waar je gaat zoeken, en zoals in het draadje te lezen is, het gaat niet altijd zoals jij hebt meegemaakt met 'liters' tegelijk ...

Maar goed, ben niet technisch genoeg, dus wacht wel op andere opmerkingen, is maar een bedenksel

Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 17:07
door John LeGrand
wat olie betreft , kan het zijn dat de kleppen ingebrand zijn
Compressie is goed zeg je ,
1liter op 1000 is niet weinig ,zeker niet met de km -stand die je opgeeft

Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 22:19
door Liefhebber9
Menno schreef:Ga er maar vanuit dat je 2001 bedoeld, anders is het wel een heel exclusief prototype

ja je hebt gelijk, 2001 is het juiste bouwjaar. Auto bevalt mij voortreffelijk behalve die kat problemen en het olieverbruik.
gr
frits
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 11 nov 2010 22:23
door Liefhebber9
Menno schreef:Wat betreft olieverbruik, als eens naar het draadje van JW gekeken ... (
deze )
Katalysator storing kan heel hardnekkig zijn bij een V6, ondanks dat de kats zijn vervangen, is er wel naar een oorzaak gezocht van de kapotte oude kats ?? Vaak zijn namelijk de bobines de aanleiding van ( uiteindelijk ) de kat storingen, zorg ervoor dat je de nieuwe ( witte ) exemplaren hebt ...
Onvolledige verbranding zorgt anders ervoor dat er benzine in de kat komt en deze vroegtijdig kapot gaat.
alle bobines zijn nu inmiddels vervangen, dus dat kan het niet zijn. Auto reed goed op gas tot voor kort toen hij op 5 poten ging lopen. Morgen ga ik naar de gasreparateur, Lunetten in De Bilt. Op benzine loopt hij inmiddels weer goed. Maar het storingslampje van de kat blijft branden.....
gr
frits
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 12 nov 2010 09:49
door Menno
Als dat lampje brandt en het is een permanente storing is het lastig hem uit te krijgen ( als dit veroorzaakt wordt door de kats ) ....
Suc6, laat even weten of de gasboer heeft geholpen

Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 12 nov 2010 19:19
door wsnoek
Ik had zo'n zelfde probleem, 1 liter op 1500 km joeg 'ie er doorheen. 1 van de bougies bleek ook zwart en nat van de olie te zijn. Eigenwijs zoals ik ben, dacht toen aan een lekke klepsteelrubber. Mn specialist heeft toen van cilinder 3 (voorzijde distributiekant) de klepsteelrubbers vervangen.
Olieverbruik is nu een stuk minder, het is nog niet weg omdat het blok ook inwendig vervuild is. Van de winter gaan we spoelen en gaat de carterpan er onderuit, schoonmaken.
Dus trek de bougies er eens uit, dan zie je wel waar je olie blijft. Van olieverbruiken gaat je kat ook kapot.
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 12 nov 2010 22:23
door exroosje
Mijn vorige V6 heeft in 120000 km 2 keer de voorkats opgevreten (onder garantie vervangen) Toen voor de 3e keer de ellende begon heb ik me er in verdiept .
Wat is de veroorzaker:
De auto moet een factor 4 in pendelfreqeuntie meten tussen de eerste en tweede lambda sondes . Dit is het teken dat de kat zijn werk doet (hij meet alleen over de voorkats, de achterkat wordt niet gemeten)
Gebeurt dit niet, dan wordt er een waarschuwing "veroudering prekat" opgeslagen (zie je niets van) , gebeurt het te vaak, dan krijg je een fout met dezelfde naam (die zie je wel, de auto gaat in noodloop). Die kun je wissen, maar zodra je weer te vaak de situatie hebt gehad kom je in noodloop. Na vervanging van je bobines en resetten zou de storing weg moeten blijven.
Er is een update die eea minder gevoelig afstelt. Uitstel van executie natuurlijk als er echt iets mis is. Mooie maniet van cit om dit over de garantie periode heen te tillen.
Het echte probleem is nl dat de prekats nogal weinig capaciteit hebben, dus er kan makkelijk iets mis mee gaan. Natuurlijk kan het ook de lambda sonde zelf zijn. Het knullige is dat je auto door een goed werkende achterkat probleemloos door de 4-gas test komt, maar wel de hele tijd in noodloop komt (met extra verbruik).
Je kunt de tweede lambda sonde minder gevoelig maken (kennelijk helpt het plaatsen van een niet origineel exemplaar) maar dat is natuurlijk lapwerk. Echter als je kats beschadigd zijn door langdurig iets mis (zoals niet helemaal goed werkende bobines) is het toch een optie als de emissies tenminste wel goed zijn en je geen zin hebt 1400 euro af te tikken..
Want dat laatste is meestal de oorzaak, een kapotte bobine die al enige tijd de kat aan het vernielen is geweest alvorens je iets door kreeg. Later komt dan alsnog de rekening...
Overigens heb ik ontdekt dat na vervangen van de motorthermostaat (voor een kachel die niet lekker op temperatuur kwam ) bij mij de problemen weg bleven. Een analyse leverde nl op dat dit probleem meestal op gaat treden als het weer kouder wordt. Dat kan net het verschil uitmaken tussen af en toe een waarschuwing en zo vaak dat ie in de fout gaat., Dus als je je auto langzaam op temperatuur vindt komen kun je dat ook nog proberen.
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 13 nov 2010 13:26
door EvilTwin
exroosje schreef:Het knullige is dat je auto door een goed werkende achterkat probleemloos door de 4-gas test komt, maar wel de hele tijd in noodloop komt (met extra verbruik).
is noodloop/noodlooplampje/emissiestoring/ESP buiten werking/etc. niet ook gewoon APK afkeur?
(ongeacht of de uitlaatgassen dan nog binnen de marges vallen)
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 13 nov 2010 14:09
door Menno
exroosje schreef: Dus als je je auto langzaam op temperatuur vindt komen kun je dat ook nog proberen.
Wat vind jij langzaam ?? de V6 is nogal een koelbloedig type ...
Re: c5 met kat problemen
Geplaatst: 13 nov 2010 14:13
door JW-C5
Desondanks komt de verwarming zeer vlotjes op temperatuur.....
Groet,
JW