Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:45
Auto: c5, 6 cyl, 3.0 ltr. exclusive
Brandstof: LPG-G3
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 185000
Kleur: blauw
Hoi,
Ik heb een C5 '01, 6 cilinder, sinds kort op gas, automaat, exclusive.
Probleem 1: storingsindicatie van kat werkt niet of onvoldoende. Bij citroen dealer zijn 3 nw kats gemonteerd en toch komt die storing terug. Na resetten komt storingslampje weer terug met vermelding op display. 2 Lambda sondes zijn al vervangen.
Probleem 2: auto verbruikt bovenmatig veel olie, meer dan 1 ltr op 1000km Ondanks toevoeging 5in1 helpt het niet.. Auto rijdt goed. Compressie is goed. geen olielekkage waarneembaar....
grt,
Frits
Ik heb een C5 '01, 6 cilinder, sinds kort op gas, automaat, exclusive.
Probleem 1: storingsindicatie van kat werkt niet of onvoldoende. Bij citroen dealer zijn 3 nw kats gemonteerd en toch komt die storing terug. Na resetten komt storingslampje weer terug met vermelding op display. 2 Lambda sondes zijn al vervangen.
Probleem 2: auto verbruikt bovenmatig veel olie, meer dan 1 ltr op 1000km Ondanks toevoeging 5in1 helpt het niet.. Auto rijdt goed. Compressie is goed. geen olielekkage waarneembaar....
grt,
Frits
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ga er maar vanuit dat je 2001 bedoeld, anders is het wel een heel exclusief prototypeLiefhebber9 schreef:Hoi,
Ik heb een C5 1991, 6 cilinder
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Beste Frits,
Welkom.
Daarnaast, de C5 is pas in 2001 geïntroduceerd. Weet je zeker dat het over een C5 gaat??
Welkom.
Daarnaast, de C5 is pas in 2001 geïntroduceerd. Weet je zeker dat het over een C5 gaat??
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Wat betreft olieverbruik, als eens naar het draadje van JW gekeken ... ( deze )
Katalysator storing kan heel hardnekkig zijn bij een V6, ondanks dat de kats zijn vervangen, is er wel naar een oorzaak gezocht van de kapotte oude kats ?? Vaak zijn namelijk de bobines de aanleiding van ( uiteindelijk ) de kat storingen, zorg ervoor dat je de nieuwe ( witte ) exemplaren hebt ...
Onvolledige verbranding zorgt anders ervoor dat er benzine in de kat komt en deze vroegtijdig kapot gaat.
Katalysator storing kan heel hardnekkig zijn bij een V6, ondanks dat de kats zijn vervangen, is er wel naar een oorzaak gezocht van de kapotte oude kats ?? Vaak zijn namelijk de bobines de aanleiding van ( uiteindelijk ) de kat storingen, zorg ervoor dat je de nieuwe ( witte ) exemplaren hebt ...
Onvolledige verbranding zorgt anders ervoor dat er benzine in de kat komt en deze vroegtijdig kapot gaat.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Is misschien niet de eerste plek waar je gaat zoeken, en zoals in het draadje te lezen is, het gaat niet altijd zoals jij hebt meegemaakt met 'liters' tegelijk ... 
Maar goed, ben niet technisch genoeg, dus wacht wel op andere opmerkingen, is maar een bedenksel
Maar goed, ben niet technisch genoeg, dus wacht wel op andere opmerkingen, is maar een bedenksel
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Die-Hard


Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
wat olie betreft , kan het zijn dat de kleppen ingebrand zijn
Compressie is goed zeg je ,
1liter op 1000 is niet weinig ,zeker niet met de km -stand die je opgeeft
Compressie is goed zeg je ,
1liter op 1000 is niet weinig ,zeker niet met de km -stand die je opgeeft
C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:45
Auto: c5, 6 cyl, 3.0 ltr. exclusive
Brandstof: LPG-G3
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 185000
Kleur: blauw
ja je hebt gelijk, 2001 is het juiste bouwjaar. Auto bevalt mij voortreffelijk behalve die kat problemen en het olieverbruik.Menno schreef:Ga er maar vanuit dat je 2001 bedoeld, anders is het wel een heel exclusief prototype
gr
frits
C5club Newbie


Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2010 15:45
Auto: c5, 6 cyl, 3.0 ltr. exclusive
Brandstof: LPG-G3
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 185000
Kleur: blauw
alle bobines zijn nu inmiddels vervangen, dus dat kan het niet zijn. Auto reed goed op gas tot voor kort toen hij op 5 poten ging lopen. Morgen ga ik naar de gasreparateur, Lunetten in De Bilt. Op benzine loopt hij inmiddels weer goed. Maar het storingslampje van de kat blijft branden.....Menno schreef:Wat betreft olieverbruik, als eens naar het draadje van JW gekeken ... ( deze )
Katalysator storing kan heel hardnekkig zijn bij een V6, ondanks dat de kats zijn vervangen, is er wel naar een oorzaak gezocht van de kapotte oude kats ?? Vaak zijn namelijk de bobines de aanleiding van ( uiteindelijk ) de kat storingen, zorg ervoor dat je de nieuwe ( witte ) exemplaren hebt ...
Onvolledige verbranding zorgt anders ervoor dat er benzine in de kat komt en deze vroegtijdig kapot gaat.
gr
frits
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Als dat lampje brandt en het is een permanente storing is het lastig hem uit te krijgen ( als dit veroorzaakt wordt door de kats ) ....
Suc6, laat even weten of de gasboer heeft geholpen
Suc6, laat even weten of de gasboer heeft geholpen
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club extreme Fan


Berichten: 123
Lid geworden op: 10 mei 2009 14:15
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Rotterdam
Ik had zo'n zelfde probleem, 1 liter op 1500 km joeg 'ie er doorheen. 1 van de bougies bleek ook zwart en nat van de olie te zijn. Eigenwijs zoals ik ben, dacht toen aan een lekke klepsteelrubber. Mn specialist heeft toen van cilinder 3 (voorzijde distributiekant) de klepsteelrubbers vervangen.
Olieverbruik is nu een stuk minder, het is nog niet weg omdat het blok ook inwendig vervuild is. Van de winter gaan we spoelen en gaat de carterpan er onderuit, schoonmaken.
Dus trek de bougies er eens uit, dan zie je wel waar je olie blijft. Van olieverbruiken gaat je kat ook kapot.
Olieverbruik is nu een stuk minder, het is nog niet weg omdat het blok ook inwendig vervuild is. Van de winter gaan we spoelen en gaat de carterpan er onderuit, schoonmaken.
Dus trek de bougies er eens uit, dan zie je wel waar je olie blijft. Van olieverbruiken gaat je kat ook kapot.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Mijn vorige V6 heeft in 120000 km 2 keer de voorkats opgevreten (onder garantie vervangen) Toen voor de 3e keer de ellende begon heb ik me er in verdiept .
Wat is de veroorzaker:
De auto moet een factor 4 in pendelfreqeuntie meten tussen de eerste en tweede lambda sondes . Dit is het teken dat de kat zijn werk doet (hij meet alleen over de voorkats, de achterkat wordt niet gemeten)
Gebeurt dit niet, dan wordt er een waarschuwing "veroudering prekat" opgeslagen (zie je niets van) , gebeurt het te vaak, dan krijg je een fout met dezelfde naam (die zie je wel, de auto gaat in noodloop). Die kun je wissen, maar zodra je weer te vaak de situatie hebt gehad kom je in noodloop. Na vervanging van je bobines en resetten zou de storing weg moeten blijven.
Er is een update die eea minder gevoelig afstelt. Uitstel van executie natuurlijk als er echt iets mis is. Mooie maniet van cit om dit over de garantie periode heen te tillen.
Het echte probleem is nl dat de prekats nogal weinig capaciteit hebben, dus er kan makkelijk iets mis mee gaan. Natuurlijk kan het ook de lambda sonde zelf zijn. Het knullige is dat je auto door een goed werkende achterkat probleemloos door de 4-gas test komt, maar wel de hele tijd in noodloop komt (met extra verbruik).
Je kunt de tweede lambda sonde minder gevoelig maken (kennelijk helpt het plaatsen van een niet origineel exemplaar) maar dat is natuurlijk lapwerk. Echter als je kats beschadigd zijn door langdurig iets mis (zoals niet helemaal goed werkende bobines) is het toch een optie als de emissies tenminste wel goed zijn en je geen zin hebt 1400 euro af te tikken..
Want dat laatste is meestal de oorzaak, een kapotte bobine die al enige tijd de kat aan het vernielen is geweest alvorens je iets door kreeg. Later komt dan alsnog de rekening...
Overigens heb ik ontdekt dat na vervangen van de motorthermostaat (voor een kachel die niet lekker op temperatuur kwam ) bij mij de problemen weg bleven. Een analyse leverde nl op dat dit probleem meestal op gaat treden als het weer kouder wordt. Dat kan net het verschil uitmaken tussen af en toe een waarschuwing en zo vaak dat ie in de fout gaat., Dus als je je auto langzaam op temperatuur vindt komen kun je dat ook nog proberen.
Wat is de veroorzaker:
De auto moet een factor 4 in pendelfreqeuntie meten tussen de eerste en tweede lambda sondes . Dit is het teken dat de kat zijn werk doet (hij meet alleen over de voorkats, de achterkat wordt niet gemeten)
Gebeurt dit niet, dan wordt er een waarschuwing "veroudering prekat" opgeslagen (zie je niets van) , gebeurt het te vaak, dan krijg je een fout met dezelfde naam (die zie je wel, de auto gaat in noodloop). Die kun je wissen, maar zodra je weer te vaak de situatie hebt gehad kom je in noodloop. Na vervanging van je bobines en resetten zou de storing weg moeten blijven.
Er is een update die eea minder gevoelig afstelt. Uitstel van executie natuurlijk als er echt iets mis is. Mooie maniet van cit om dit over de garantie periode heen te tillen.
Het echte probleem is nl dat de prekats nogal weinig capaciteit hebben, dus er kan makkelijk iets mis mee gaan. Natuurlijk kan het ook de lambda sonde zelf zijn. Het knullige is dat je auto door een goed werkende achterkat probleemloos door de 4-gas test komt, maar wel de hele tijd in noodloop komt (met extra verbruik).
Je kunt de tweede lambda sonde minder gevoelig maken (kennelijk helpt het plaatsen van een niet origineel exemplaar) maar dat is natuurlijk lapwerk. Echter als je kats beschadigd zijn door langdurig iets mis (zoals niet helemaal goed werkende bobines) is het toch een optie als de emissies tenminste wel goed zijn en je geen zin hebt 1400 euro af te tikken..
Want dat laatste is meestal de oorzaak, een kapotte bobine die al enige tijd de kat aan het vernielen is geweest alvorens je iets door kreeg. Later komt dan alsnog de rekening...
Overigens heb ik ontdekt dat na vervangen van de motorthermostaat (voor een kachel die niet lekker op temperatuur kwam ) bij mij de problemen weg bleven. Een analyse leverde nl op dat dit probleem meestal op gaat treden als het weer kouder wordt. Dat kan net het verschil uitmaken tussen af en toe een waarschuwing en zo vaak dat ie in de fout gaat., Dus als je je auto langzaam op temperatuur vindt komen kun je dat ook nog proberen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
is noodloop/noodlooplampje/emissiestoring/ESP buiten werking/etc. niet ook gewoon APK afkeur?exroosje schreef:Het knullige is dat je auto door een goed werkende achterkat probleemloos door de 4-gas test komt, maar wel de hele tijd in noodloop komt (met extra verbruik).
(ongeacht of de uitlaatgassen dan nog binnen de marges vallen)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Wat vind jij langzaam ?? de V6 is nogal een koelbloedig type ...exroosje schreef: Dus als je je auto langzaam op temperatuur vindt komen kun je dat ook nog proberen.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030



