Pagina 1 van 1
Lekke krukaskeerring versn.bakzijde
Geplaatst: 02 jan 2010 14:30
door Turbo
Deze week olielekkage onder de auto. Bij nadere inspectie bleek de krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde lek. Gezien de kilometerstand vind ik dit nogal merkwaardig. Is er iemand op dit forum die dit bekend voorkomt met deze kilometerstand? Ik sta nu in dubio of ik de complete koppelingsplaat en drukgroep ook maar meteen zal vervangen als de hele boel open ligt. Als de koppelingsplaat vet is sowieso, maar als hij schoon is twijfel ik nog, gezien de km.stand. Is er iemand onder ons die bij de montage van een nieuwe koppeling ook gelijk de prise-as keerring van de versnellingsbak heeft meegenomen, of staat dit onderdeel niet als zwak punt bekend?
Re: Lekke krukaskeerring versn.bakzijde
Geplaatst: 02 jan 2010 15:59
door JW-C5
Zit er wel een echte keerring op de prise-as?
Bij veel auto's heeft de prise-as een soort turbine/worm-vorm op de doorgang uit de bak, die er voor zorgt dat de olie in de bak "teruggeduwd" wordt.
De belangrijkste reden voor deze constructie is dat een echte keerring op dat punt zou kunnen zorgen voor verspanning, en dus lekkage door uitslijten, omdat de lagering dieper in de bak zit. De andere zijde van die as is immers in het toplager opgesloten.
Mbt de koppeling: die zou ik altijd vervangen als de zaak helemaal los ligt. Hij is welliswaar nog niet echt versleten, maar wel gebruikt. En wat de olie aan schade aangericht heeft weet je niet precies.
De kosten van een normale vervanging zitten grotendeels in het uurloon, en die kosten worden nu toch al gemaakt.
Groet,
JW
Re: Lekke krukaskeerring versn.bakzijde
Geplaatst: 02 jan 2010 17:01
door Klaverblaadje
Ik weet niet hoelang je de auto hebt, misschien heb je hem wel nieuw gekocht.
Ik neem aan dat je bij die kilometerstand de voorgeschiedenis van de auto wel kent, en weet hoe hij gebruikt is.
Die koppelingsplaat kan normaal gesproken niet vet zijn, want die zit aan de andere kant van het vliegwiel.
Plaat en drukgroep gaan nog minstens 100.000km mee bij normaal gebruik.
Re: Lekke krukaskeerring versn.bakzijde
Geplaatst: 17 jan 2010 14:46
door Turbo
Bedankt voor de reacties. Bak intussen gedemonteerd om krukaskeerring te vervangen, maar deze bleek niet lek te zijn. Er bleek een afdichtplug van een oliekanaal achter het vliegwiel losgelopen te zijn waardoor de olielekkage veroorzaakt werd. Krukaskeerring is dus blijven zitten. Wel even preventief de keerringen voor de aandrijfassen in de bak en de versnellingsbakolie vervangen. Ook een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd omdat er toch wel tekenen van slijtage op de vingers te zien waren. Plaat was nog wel in redelijk goede staat. Alles nu weer okay. Overigens vind ik het wel wat slordig dat deze plug in de fabriek blijkbaar niet met het juiste aanhaalmoment is vastgezet. Aangezien het gereedschap op dergelijke assemblagelijnen op moment wordt afgesteld, vraag ik mij af of dit misschien een vaker voorkomend probleem is. Iemand hier ervaring mee?
Re: Lekke krukaskeerring versn.bakzijde
Geplaatst: 17 jan 2010 15:02
door Klaverblaadje
Dat soort dingen kwam bij Engelse auto's regelmatig voor.
Meestal een gevolg van het niet doorgaan van een loonsverhoging of een plaspauze of zo.
