C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jan 2007 12:26
Auto: C5 2.0 I Break Exclusive
Opties: JBL speakers CD wisselaar
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10371
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96451
Kleur: Gris Fulminator
C5club Rookie
C5club Rookie
Deze week olielekkage onder de auto. Bij nadere inspectie bleek de krukaskeerring aan de versnellingsbakzijde lek. Gezien de kilometerstand vind ik dit nogal merkwaardig. Is er iemand op dit forum die dit bekend voorkomt met deze kilometerstand? Ik sta nu in dubio of ik de complete koppelingsplaat en drukgroep ook maar meteen zal vervangen als de hele boel open ligt. Als de koppelingsplaat vet is sowieso, maar als hij schoon is twijfel ik nog, gezien de km.stand. Is er iemand onder ons die bij de montage van een nieuwe koppeling ook gelijk de prise-as keerring van de versnellingsbak heeft meegenomen, of staat dit onderdeel niet als zwak punt bekend?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zit er wel een echte keerring op de prise-as?
Bij veel auto's heeft de prise-as een soort turbine/worm-vorm op de doorgang uit de bak, die er voor zorgt dat de olie in de bak "teruggeduwd" wordt.
De belangrijkste reden voor deze constructie is dat een echte keerring op dat punt zou kunnen zorgen voor verspanning, en dus lekkage door uitslijten, omdat de lagering dieper in de bak zit. De andere zijde van die as is immers in het toplager opgesloten.

Mbt de koppeling: die zou ik altijd vervangen als de zaak helemaal los ligt. Hij is welliswaar nog niet echt versleten, maar wel gebruikt. En wat de olie aan schade aangericht heeft weet je niet precies.
De kosten van een normale vervanging zitten grotendeels in het uurloon, en die kosten worden nu toch al gemaakt.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik weet niet hoelang je de auto hebt, misschien heb je hem wel nieuw gekocht.

Ik neem aan dat je bij die kilometerstand de voorgeschiedenis van de auto wel kent, en weet hoe hij gebruikt is.

Die koppelingsplaat kan normaal gesproken niet vet zijn, want die zit aan de andere kant van het vliegwiel.

Plaat en drukgroep gaan nog minstens 100.000km mee bij normaal gebruik.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 jan 2007 12:26
Auto: C5 2.0 I Break Exclusive
Opties: JBL speakers CD wisselaar
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10371
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 96451
Kleur: Gris Fulminator
C5club Rookie
C5club Rookie
Bedankt voor de reacties. Bak intussen gedemonteerd om krukaskeerring te vervangen, maar deze bleek niet lek te zijn. Er bleek een afdichtplug van een oliekanaal achter het vliegwiel losgelopen te zijn waardoor de olielekkage veroorzaakt werd. Krukaskeerring is dus blijven zitten. Wel even preventief de keerringen voor de aandrijfassen in de bak en de versnellingsbakolie vervangen. Ook een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd omdat er toch wel tekenen van slijtage op de vingers te zien waren. Plaat was nog wel in redelijk goede staat. Alles nu weer okay. Overigens vind ik het wel wat slordig dat deze plug in de fabriek blijkbaar niet met het juiste aanhaalmoment is vastgezet. Aangezien het gereedschap op dergelijke assemblagelijnen op moment wordt afgesteld, vraag ik mij af of dit misschien een vaker voorkomend probleem is. Iemand hier ervaring mee?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Dat soort dingen kwam bij Engelse auto's regelmatig voor.

Meestal een gevolg van het niet doorgaan van een loonsverhoging of een plaspauze of zo. :lol:
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Plaats reactie